آفتاب
گزارش وطن امروز:

حزب‌الله مانع جنگ/ آمریکا نمی تواند به ایران حمله کند

حزب‌الله مانع جنگ/ آمریکا نمی تواند به ایران حمله کند

اوباما که به دنبال جلب رضایت لابی صهیونیستی برای فشار به کنگره برای تصویب برجام است، در نشست به آیپک یادآوری کرد که آمریکا در شرایط فعلی نمی‌تواند علیه ایران یک جنگ راه بیندازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه وطن امروز در گزارش اصلی خود در روز پنجشنبه ۱۵ مردادماه نوشت:

باراک اوباما این روزها رایزنی‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد تا بتواند برجام را از گردنه کنگره عبور دهد. پس از گفت‌وگوی تلفنی با حامیان توافق و توصیه اوباما به آنها برای فشار به کنگره برای تایید برجام، او دیداری مهم با رهبران یهودی آمریکا برگزار کرد. دیدار اوباما با اعضای ارشد آیپک در کاخ سفید در واقع مهم‌ترین دیدار اوباما برای جلب حمایت از برجام بود.

آیپک اگرچه به عنوان مهم‌ترین لابی مخالف توافق هسته‌ای با ایران شناخته می‌شود اما حداقل در موضوع توافق کنگره و کاخ سفید برای حکمیت کنگره درباره توافق هسته‌ای، آیپک نشان داد در تعدیل متن این توافق جانب اوباما را نیز می‌گیرد؛ کما اینکه در زمان تدوین این توافق، درحالی که برخی سناتورها تلاش داشتند برخی منافع اسرائیل را به عنوان پیش‌شرط پذیرش برجام قید کنند، این موضوع با مخالفت شدید آیپک مواجه شد.

مخالفت آیپک با این مفاد باعث ادامه مذاکرات شد اگرنه به عنوان نمونه موضوع به‌رسمیت شناختن اسرائیل که یکی از مفاد طرح سنا بود، کافی بود تا مذاکرات را به شکست بکشاند. از همین رو نشست اوباما با رهبران یهودی آمریکا برای حامیان و مخالفان توافق هسته‌ای با ایران، بسیار حائز اهمیت بوده است. اوباما و حامیان ثروتمند اسرائیل در این نشست به طرح دیدگاه‌های خود درباره این توافق پرداختند. در ظاهر ماجرا، آیپک مهم‌ترین منبع مالی برای مخالفت با توافق هسته‌ای در آمریکاست. با این حال اما رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست با آنها درباره منافع مشترک بی‌شمار آمریکا و صهیونیست‌ها سخن گفت. به‌گزارش «وطن امروز»، مهم‌ترین بخش گفت‌وگوی اوباما با رهبران آیپک، درباره نحوه مواجهه با ایران بود. آنها درباره گزینه‌های روی میز خود علیه ایران سخن گفتند. براساس آنچه کاخ سفید از این جلسه منتشر کرد؛ یکی از این موارد، بررسی گزینه جنگ علیه ایران بود. در این میان اما اوباما دست روی نقطه ضعف اصلی آمریکا و اسرائیل برای آغاز یک جنگ علیه ایران گذاشت!

اوباما که به دنبال جلب رضایت آیپک برای فشار به کنگره برای تصویب برجام است، در این نشست به آیپک یادآوری کرد که آمریکا در شرایط فعلی نمی‌تواند علیه ایران یک جنگ راه بیندازد!  او تاکید کرد که نه تنها او، بلکه سلفش یعنی جورج بوش نیز هیچ طرحی برای حمله به ایران نداشت! رئیس‌جمهور آمریکا دلیل اصلی ناتوانی ایالات متحده در راه‌اندازی یک جنگ علیه ایران را در ادامه توضیح داد: «حزب‌الله لبنان!» اوباما تاکید کرد حضور حزب‌الله لبنان در صحنه تحولات منطقه، مانع به‌راه افتادن یک جنگ علیه ایران است. او تصریح کرد در صورت آغاز جنگ آمریکا علیه ایران، موشک‌های حزب‌الله لبنان تل‌آویو را نشانه خواهند رفت!

روایت کاخ سفید از جلسه

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با رهبران یهودی گفت: اگر توافق هسته‌ای رد شود و ما به ایران حمله کنیم، حزب‌الله با موشک‌های خود تل‌آویو را هدف قرار خواهد داد و اسرائیل تحت فشار قرار خواهد گرفت. به گزارش تسنیم به نقل از تایمز اسرائیل، «مایکل کاسین» و «لی روزنبرگ» از کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا موسوم به آیپک در دیدار اوباما با رهبران یهودی در کاخ سفید حضور داشتند. آیپک مخالفت شدید خود را با برجام هسته‌ای ایران اعلام کرده است. در این دیدار همچنین «جرمی بن امی» از گروه «جی استریت» حضور داشت که از حامیان اصلی برجام به شمار می‌رود. کاخ سفید اعلام کرده است نمایندگانی از اتحادیه ارتدکس، جنبش اصلاح، کنگره جهانی یهود و اتحادیه ضدافترا نیز در این نشست حضور داشتند.

در نشست روز گذشته در کاخ سفید همچنین جو بایدن معاون رئیس‌جمهور، سوزان رایس مشاور امنیت ملی و بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا حضور داشتند. رئیس‌جمهور آمریکا به بررسی برجام پرداخت و به نکات مطرح شده از سوی مخالفان پاسخ داده است. کاخ سفید افزود: اوباما بر این مساله تأکید کرده است که این توافق به جهان اجازه خواهد داد این مساله را راستی‌آزمایی کنند که ایران قادر به دستیابی به سلاح اتمی نخواهد بود. اوباما همچنین بار دیگر بر حمایت از امنیت اسرائیل تأکید کرده است. اوباما خطاب به رهبران یهودی گفته است: اگر توافق هسته‌ای رد شود و ما به ایران حمله کنیم، حزب‌الله با موشک‌های خود تل‌آویو را هدف قرار خواهد داد و اسرائیل تحت فشار قرار خواهد گرفت. وی در ادامه افزود: شما می‌توانید مشکلات کوچکی را در توافق هسته‌ای با ایران پیدا کنید ولی این توافق برای امنیت ملی ما و اسرائیل خوب خواهد بود.

باراک اوباما در دیدار با رهبران یهودی تصریح کرد: زمانی که به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا آغاز به کار کردم، فهمیدم دولت بوش طرحی برای حمله نظامی به ایران آماده نکرده است. وی به مقام‌های آیپک گفت: اگر شما نتوانید از محاسن توافق دفاع کنید، انسجام جامعه یهود را تضعیف خواهید کرد و به روابط آمریکا و اسرائیل ضربه خواهید زد. اوباما خطاب به مقام‌های آیپک اظهار داشت: شما می‌توانید با توافق مقابله کنید، ولی نمی‌توانید این مضمون را القا کنید که اگر شما مخالف توافق هستید پس یک یهودی بد ضداسرائیلی هستید. اوباما به رهبران یهودی گفت: من پیشنهاد دیدار با نتانیاهو را دادم همان طور که با رهبران کشورهای خلیج فارس دیدار کردم و درباره کمک نظامی با آنها صحبت کردم ولی نتانیاهو پیشنهاد دیدار را رد کرده است. رهبران یهودی نیز پس از این نشست تأکید کردند اوباما اکثر وقت این جلسه را به پاسخ دادن به سوالات آنها و تأکید بر حمایت از امنیت اسرائیل اختصاص داده است.

اوباما مخالف جنگ است؟

اظهارات اوباما در آیپک در واقع به معنای مخالفت او با استفاده از گزینه نظامی علیه ایران نبود. آنچه اوباما را در شرایط فعلی به مخالفت با جنگ وا می‌دارد؛ برآورد مقامات نظامی و امنیتی آمریکا از هزینه‌های جنگ علیه ایران است. او همانگونه که در نشست با آیپک در کاخ سفید گفت؛ در زمان جورج‌بوش نیز شرایط برای جنگ علیه ایران فراهم نبود و بوش نیز طرحی برای حمله به ایران آماده نکرده بود. آنچه مد نظر اوباما است، فراهم شدن شرایط جنگ علیه ایران است. او چندی پیش در گفت‌وگویی تصریح کرد پس از توافق هسته‌ای و طی ۱۵ سال آینده که روند بازرسی‌ها از درون ایران انجام شد، فرصت مناسب برای حمله به ایران فراهم می‌شود! در واقع هیات حاکمه آمریکا بر این اعتقاد است که توافق هسته‌ای دارای ۲ کارکرد مهم سیاسی و نظامی است.

کد N912419

وبگردی