آفتاب
آیت الله یزدی:

بررسی برجام به گونه‌ای باشد که جامعه التهاب پیدا نکند

بررسی برجام به گونه‌ای باشد که جامعه التهاب پیدا نکند

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: باید مراقب مجلس و شورای امنیت ملی باشیم که در مسیر رسیدگی به برجام به گونه ای عمل کنند که جامعه التهاب پیدا نکند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بعدازظهر امروز با حضور آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان و اعضای هیات رئیسه این مجلس برگزار شد.

آیت الله محمد یزدی در ابتداي اين جلسه با تقدیر از زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: تیم مذاکره کننده انصافا زحمت کشیده و وقت گذاشته اند ؛ چراکه طولانی ترین مذاکرات دیپلماتیک فقط همین مذاکرات بوده است.

وي افزود: خوشبختانه درطول ایام مذاکره و با این همه طولانی شدن که حدود ۱۲ سال  طول کشید، مقام معظم رهبری مکرر راهنمایی‌هایی فرمودند و خط قرمز‌های حساس را مورد اشاره قرار دادند که این تیم محترم مراقب باشند و به هر حال تعهداتی که به جمهوری اسلامی ایران داده می‌شود و ایران می‌خواهد آنها را برعهده بگیرد، مراقب باشد به این خطوط قرمز منتهی نشود که همه مردم ما در جریان هستند.

آيت الله يزدي در ادامه به بازرسی‌ها از شخصیت‌های علمی و تأسیسات هسته‌ای ایران از سوی آژانس اشاره کرد و گفت: همه مردم ما در جریان این موضوعات هستند. از جمله اینکه باید مسائل نظامی و شخصیت‌های علمی و بررسی و بازرسی و اینکه اطلاعاتی در ارتباط با این مسائل مطرح شود، ممنوع تلقی شود که حتی در دو سه جا بعد از مذاکرات نیز این مسئله گفته شده و نظر مقام معظم رهبری این بوده و نه تنها مقام معظم رهبری، معموم نخبگان و رؤسای کشور نیز این نکته را مطرح کردند که حتی در صحبت‌های رئیس جمهور نیز این مطلب بوده است و فعلاً هم مسیر قانونی آن دارد طی می‌شود.

وی اضافه کرد: البته دیده و شنیده می شود که برخی گویندگان ، نویسندگان و نخبگان اظهار نظرهای مختلف در باب موافق و یا مخالف دارند که تصور می کنم قبل از اینکه مسیر قانونی طی شود مناسب نیست که در موافق یا مخالفت اظهار نظر کنیم.

رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بهتر است فعلا اظهار نظری انجام نگیرد والا سوژه هایی هم در طرف مخالفت وجود دارد و هم امتیازاتی در طرف موافق وجود دارد و جایز نیست در حال حاضر اظهار نظری صورت گیرد.

آیت الله یزدی به سفارشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه جامعه را تقسیم نکنید اشاره کرد و گفت: بهتر است اختلاف نظر نشود و دسته بندی انجام نگیرد تا وقتی این مسیر پیموده شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم این مسیر به طور کامل طی گردد.

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در خارج از کشور نیز غربی ها اختلافاتی میان خود دارند گفت: در این خصوص اوباما و کنگره نیز مباحثی با یکدیگر دارند که به ما مربوط نمی شود و آنها در پی منافع خودشان هستند و ما نمی توانیم روی آن حساب باز کنیم ؛ امیدواریم در نهایت این موضوع به صلاح نظام تمام شود.

یزدی تاکید کرد: در حال حاضر باید به سفارشات رهبر معظم انقلاب توجه بیشتری شود و وحدت جامعه حفظ گردد.

وی ادامه داد: مراقب مجلس و شورای امنیت ملی باشیم که در مسیر رسیدگی به برجام به گونه ای عمل کنند که جامعه التهاب پیدا نکند.

رییس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: به هر حال باید ببینیم تعهداتی که از طرف ایران وجود دارد با تعهداتی که آنها دارند به کجا می انجامد.

آیت‌الله یزدی افزود: امیدواریم در محاسبات که تعداد گل‌های خورده و زده ما و همچنین تعهدات بررسی می‌شود مجموعا به نفع ما باشد.

آيت الله يزدي با اشاره به حضور برخی هیات‌های کشورهای خارجی در کشورمان پس از توافق تصریح کرد: ورود شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی اروپایی به کشور باید با اقتصاد مقاومتی سازگار باشد و دستگاه‌های تولیدی بیشترحمایت شوند نه اینکه دیگران بیایند و همین دستگاه‌ها هم آسیب ببینند.

وی افزود: واحدهای تولیدی مختلف در کشور ما پیش از آمدن این دولت وضعیت مطلوبی نداشتند و امیدواریم در آینده وضع بهتری پیدا کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اگر قرار است برخی پول‌ها آزاد شود نباید به شکل کالاهای بی‌ارزش به کشور برگردد بلکه باید کالاهای مهم وارد شود. تا این آرامش اقتصادی رو به رشد باشد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنين با اشاره به نزدیک بودن انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی افزود: این دو انتخابات در حال طی مراحل قانونی خود هستند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت کشور برای برگزاری الکترونیکی انتخابات اظهار داشت: وزارت کشور به دنبال انتخابات الکترونیکی هستند و در این میان طبیعتا نظارت قانونی که بر عهده شورای نگهبان است باید به این روند اطمینان کامل داشته باشند که البته مذاکراتی در این زمینه وجود دارد که جای هیچ بگو مگویی باقی نماند.

آیت‌الله یزدی در پایان خاطرنشان کرد: اجلاسیه بعدی مجلس خبرگان رهبری دهم شهریور ماه در تهران برگزار خواهد شد.

 

 

کد N912342

وبگردی