آفتاب
سفیر افغانستان در ایران:

لازمه مقابله با خطر جهانی داعش همگرایی همه کشورهاست

لازمه مقابله با خطر جهانی داعش همگرایی همه کشورهاست

سفیر افغانستان در ایران گفت: کشورهای منطقه همانند یک زنجیره هستند و ایجاد ناامنی در یکی از آن‌ها باعث سرایت سریع تنش به کشورهای همسایه می‌شود. بنابراین لازم است تا همه کشورهای منطقه به سرعت برای مقابله با گسترش گروه های تروریستی با یکدیگر متحد شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، نصیر احمد نور، سفیر کبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در ایران با حضور در همایش عصر امروز افغانستان گفت: نگاهی از درون که با حمایت انجمن علوم سیاسی ایران و کارگروه علوم سیاسی خانه اندیشمندان برگزار شد، حضور داشت به بررسی وضعیت داخلی افغانستان و تحولات این کشور پرداخت.

وی ضمن تبریک به جمهوری اسلامی ایران برای توافق هسته‌ای با اعضای 1+5 تاکید کرد: این توافق صفحه جدیدی را برای افتخار آفرینی ایران ورق زد و این کشور می‌تواند بیش از پیش نقش موثر خود را در منطقه ایفا کند.

احمد نور با بیان اینکه افغانستان همواره همسایه خوبی برای ایران بوده است اظهار کرد: ایران هیچگاه نمی‌تواند همراهی مطمئن‌تر از افغانستان برای خود در منطقه پیدا کند.

سفیر افغانستان در ایران گفت:‌ افغانستان در چارچوب کنونی‌، ویژگی‌های مختص به خود را دارد که یکی از بارزترین ویژگی ملت ما آزادگی و استعمار ستیزی آن‌ها است که در خون شان عجین شده است.

وی با اشاره به تاریخ استعمار ستیزی در افغانستان خاطر نشان کرد: کسی در افغانستان می‌تواند جایگاه داشته باشد که بر اساس دوستی و منافع مشترک وارد این کشور شود چراکه مردم افغانستان اگر احساس کنند آن‌ها را فریب داده‌اند یا برخورد غیر دوستانه ای متوجه آن‌ها شده است،‌ قطعا برخوردی جدی و قاطع صورت خواهند داد.

احمد نور تاکید کرد: همه همسایگان ما و کشورهای فرامنطقه ای باید از طریق منافع مشترک و با حسن نیت به رابطه با کشور ما فکر کنند چرا که سرنوشت هر نوع یکتازی و تاخت و تاز در افغانستان سرنوشت استعمارگرانی می‌شود که در تاریخ ثبت شده است.

وی با اشاره به اختلافات داخلی در افغانستان افزود:‌ متاسفانه استعمارگران خود را پشت لباس و چهره افغان ها پیدا می‌کنند و از این طریق اقدام به تفرقه افکنی در میان ملت ما کرده اند که این امر باعث به وجود آمدن جنگ های داخلی شده است و این درحالی است که اگر آن‌ها با هویت اصلی خود جلو می آمدند قطعا هیچ تنشی در کشور ما به وجود نمی آمد چرا که مردم ما از واقعیت اقدامات آن‌ها مطلع می شدند.

سفیر افغانستان در ایران دربخش دیگری از صحبت های خود به موضوع مهاجرت گسترده افغان‌ها به خارج از این کشور پرداخت و گفت:‌ افغان ها امروز نه تنها در ایران و پاکستان بلکه تقریبا در تمام نقاط جهان حضور دارند ولی برای ریشه‌یابی این موضوع باید بگویم تاریخ این مهاجرت ها به زمان استعمار انگلیس و شوروی بر می گردد چرا که در زمان تهاجم شوروی افغان‌ها که از کمک های خارجی ناامید شده بودند خود علیه مهاجمان قیام کردند و پس از آن بود که سایر کشورها متوجه وخامت اوضاع شده و تا حدی کمک هایی برای مقابله با شوروی کردند.

وی ادامه داد: با بالا گرفتن جنگ و افزایش خرابی ها و ویرانی ها در افغانستان مردم این کشور ابتدا از روستاها به شهرها مهاجرت کردند ولی پس از گسترش دامنه این خرابی ها آنها ناچاربه مهاجرت به کشور های همسایه یعنی ایران و پاکستان شدند.

احمدنور تشویق برخی کشورها برای مهاجرت افغان‌ها را یکی از دلایل گسترش این امر دانست و تاکید کرد: در زمان تهاجم شوروی کشورهایی که مخالف این کشور بودند به صورت گسترده مهاجران افغان را بدون درخواست ویزا و یا هر چیز دیگری می پذیرفتند و این امر به خودی خود باعث افزایش چشمگیر مهاجرت به خارج از افغانستان شد و ما امروز هم شاهد همین روند هستیم.

وی ادامه داد: در گذشته مردم افغانستان تنها برای درمان،‌ تخریب و یا مواردی دیگری به صورت موقتی خاک کشورشان را ترک می کردند ولی و به سرعت به افغانستان باز می گشتندولی با روی کار آمدن طالبان باز هم ما شاهد مهاجرت های میلیونی مردم به سایر کشورها هستیم ولی به طور کلی می توانم بگویم مردم افغانستان هیچ جای دیگری را وطن خود نمی دانند و در صورت بهبود اوضاع قطعا به افغانستان باز می گردند.

احمد نور با اشاره به کشته شدن رهبر طالبان خاطر نشان کرد: حدود دو سال و چند ماه از مرگ او می گذرد ولی در این مدت بارها و بارها و به مناسبت های مختلف از سوی او بیانیه هایی صادر شد و تا امروز آن‌ها این امر را پنهان کرده بودندو از این موضوع می توان نتیجه گرفت که قطعا چنین گروهی بدون حمایت نمی توانند اقدام کنند.

وی ادامه داد: با توجه مقاومت مردم افغانستان و تلاش های احمد شاه مسعود در مقابله با طالبان ما اطمینان داریم اگر 11 سپتامبر به وقوع نمی پیوست طالبان به طور کامل سرکوب می شد.

احمد نور با اشاره به گسترش نفوذ گروه های تروریستی در مناطق مختلف گفت: متاسفانه امروز تروریست گریبان همه مناطق را گرفته و از همه بدتر اینکه آن‌ها تمام جنایت های خود را به نام اسلام انجام می‌دهند.

وی با انتقادحمایت برخی کشورها از گروه تروریستی اظهار کرد: یک گروه زیرزمینی بتوانند به یک باره نیروی عراق و افغانستان و سوریه با ماشین آلات و تجهیزات کامل نظامی مورد هدف قرار بدهند در حالیکه دولتهای این منطقه نمی توانند حتی برق ادارات خود را به طور کامل تامین کنند مناطق تحت پوشش داعش به صورت 24 ساعته از برق برخورداند و این جز با حمایت های خارجی چطور امکان پذیر است؟

احمدنور تاکید کرد: برای مقابله با داعش و جلوگیری خطر گسترش این گروه تروریستی همه کشورها به ویژه کشورهایی که هدف این گروه هستند مانند چین ، هند‌،کشورهای آسیای میانه و حتی ایران باید به صورت دست به کار شوند. همچنین باید بگویم اقدام دولت پاکستان مبنی برخارج کردن این گروه تروریستی بدون مقابله با آن‌ها کاملا اشتباه بود چراکه آن‌ها به سمت افغانستان آمدند و حال فکر کنیم اگر افغانستان هم بدون سرکوب آن‌ها تنها داعش را به خارج از مرزهای خود هدایت کند چه سرنوشتی برای کشورهای همسایه رقم می خورد.

وی در پایان تاکید کرد: دولت افغانستان همواره حامی گفت‌وگوهای صلح بوده است و ما معتقدیم کسانی که در گروه هایی مانند طالبان فعالیت می‌کنند خود فریب خورده گروه هایی دیگری هستند و در هر صورت دولت افغانستان همواره از گفت‌وگوهای خود حمایت می‌کند تا شاید بتواند این افراد را که دنیا و آخرت خود را از دست داده اند نجات داده و آرامش را به کشور باز گرداند.

انتهای پیام

کد N912336

وبگردی