آفتاب

کری:‌ رد توافق ایران؛ اسرائیل را منزوی‌تر خواهد کرد

کری:‌ رد توافق ایران؛ اسرائیل را منزوی‌تر خواهد کرد

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با رد انتقادات نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بسیاری از اعضای جامعه‌ صهیونیستی آمریکا به این رژیم هشدار داد که در صورتی که توافق هسته‌ای ایران رد شود؛ اسرائیل بیش از گذشته در جامعه بین‌المللی منزوی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با نشریه خبری آتلانتیک خطاب به مقامات صهیونیستی گفت: من بارها توافق هسته‌ای به دست آمده با ایران را مرور و بررسی کرده‌ام و به شما اطمینان می‌دهم که در این توافق همه نگرانی‌های امنیتی اسرائیل لحاظ شده و معتقدم که رد چنین توافقی کاملا غیرمنطقی است.

وی در پاسخ به خبرنگار نشریه آتلانتیک در مورد این‌که نظر او درخصوص انتقاد رژیم صهیونیستی از توافق با ایران چیست؟ گفت: بی‌اعتمادی و ترس زیادی در این بین وجود دارد که البته خود من نیز به این موضوع بسیار حساس هستم.

وی در مورد این‌که آیا ایران همان‌گونه که بارها اعلام کرده است، خواستار نابودی رژیم صهیونیستی است؟ تصریح کرد: من فکر می‌کنم که آن‌ها (ایران) در مقطع کنونی دارای یک تضاد ایدئولوژیکی عمیق با اسرائیل هستند؛ که مشخص نیست آیا این تضاد ایدئولوژیکی بخواهد باعث اقدام عملی ایران در از بین بردن اسرائیل شود؛ من هنوز پاسخ درستی برای این موضوع ندارم و چیزی را که به من بفهماند ایران قصد انجام چنین عملی را دارد نیز ندید‌ه‌ام.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: ایران هنگامی که مواد لازم برای ساخت 10 تا 12 بمب هسته‌ای را داشت به دنبال ساخت بمب نرفت؛ آن‌ها قراردادی را به امضاء رسانده‌اند که بنا بر آن موظف شده‌اند هیچ گاه به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نخواهند کرد و ما مکانیزمی را درنظر گرفته‌ایم که می‌توانیم این موضوع را به اثبات برسانیم؛ بنابراین نمی‌خواهیم خیلی به این موضوع بپردازیم؛ چراکه همه جوانب آن کاملاً مشخص است و نمی‌خواهم وقت خودم را تلف کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع که ممکن است پول‌هایی که در اثر رفع تحریم‌ها به ایران بازمی‌گردد، برای حمایت از بشار اسد و حزب‌الله فرستاده شوند، شما را نگران می‌کند؟ گفت: بله اما این پول نیست که می‌تواند در اتفاقاتی که در آن منطقه رخ می‌دهد، تفاوت ایجاد کند.

وی گفت: اختلافات ما با اسرائیل بر سر این موضوع نیست که ایران برای اسرائیل خطرناک است یا خیر بلکه اختلاف موجود بر سر این است که آیا این توافق به نفع امنیت اسرائیل است و اینکه آیا اسرائیل را در جایگاه بهتری قرار می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که نتانیاهو؛ نخست وزیر رژیم صهیونیستی نگاه اشتباهی به توافق هسته‌ای ایران دارد.

انتهای پیام
کد N912317

وبگردی