آفتاب
مهر گزارش مي‌دهد

رفت و آمد دیپلماتهای اقتصادی به یزد/گسترش روابط ایران و عمان

رفت و آمد دیپلماتهای اقتصادی به یزد/گسترش روابط ایران و عمان

یزد- ظرف یکسال گذشته که شورای مشترک بازرگانی ایران و عمان به اتاق مشترک بازرگانی تبدیل شده، زمینه های مشترک توسعه روابط اقتصادی دو کشور نیز شدت بیشتری يافته و به عنوان يك هدف جدي دنبال مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در همین راستا دیپلمات های اقتصادی عمانی هم برای آشنایی بیشتر با فرصت های سرمایه گذاری و مبادلات تجاری اقتصادی با رایزنی های اتاق بازرگانی یزد به این استان آمدند تا فصلی جدید در گسترش روابط تجاری دو کشور رقم بخورد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد با تاکید برگسترش همکاری های اقتصادی دو بین یزد و عمان گفت: استان یزد با دارا بودن سه هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی همچنین توانمندی در ارایه خدمات  موثر در عرصه تولید و تجارت می تواند روابط نزدیکی با عمان برقرار کند.

تاکید بر گسترش همکاری های اقتصادی یزد و عمان

محمدرضا قمی در نشست بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری یزد و عمان که در محل اتاق بازرگانی یزد برگزار شده بود به معرفی موقعیت جغرافیایی و استراتژیک استان یزد پرداخت و اظهار داشت: یزد در حوزه فعالیت‌های اقتصادی از پیشینه بسیار قوی برخوردار است به ویژه که موقعیت خاص این استان باعث شده تا در زمینه گردشگری نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای تجار و فعالان اقتصادی استان این زمینه فراهم است تا در حوزه‌های صنعت و معدن وحتی گردشگری همکاری‌های مشترکی را با کشور عمان داشته باشند افزود: این زمینه و زیرساخت فراهم است تا در زمینه تولید و تجارت مشترک هم در داخل کشور ایران و هم در عمان سرمایه گذاری انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی یزد ادامه داد: برای ما بسی افتخار است که از تجارب دو کشور برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی کشور عمان و منطقه سلطان نشین آن بهره ببریم و اگر فعالان اقتصادی این کشور تمایلی به سرمایه‌گذاری در یزد داشته باشند آماده مشارکت با آنها هستیم.

دعوت از سرمايه گذاران ايراني براي سرمايه گذاري در منطقه سلطان نشين عمان

رئیس اتاق بازرگانی منطقه سلطان نشین عمان هم در ادامه با ابراز خوشحالی از حضور در استان یزد، پیشینه‌ای کوتاه از منطقه سلطان نشین عمان ارائه داد و گفت: این منطقه از عمان یکی از مناطق صحرایی و کویری است که آینده بسیار خوبی به ویژه در صنعت ساختمان دارد.

علی سلیم الحجری با اشاره به اشتراکات استان یزد و این منطقه از عمان در عرصه تولید و تجارت اظهار داشت: سلطان نشین عمان یک منطقه ویژه صنعتی دارد که در آینده نزدیک خط آهن از آن عبور خواهد کرد ضمن اینکه بنادر و فرودگاه های موجو در این منطقه باعث شده تا از آن به عنوان بزرگترین بندر خاورمیانه یاد شود.

وی با اشاره به موقعیت خوب صنعت گردشگری در این منطقه گفت: کشور عمان برای جذب بیشتر گردشگر، تسهیلاتی را قرار داده که اگر از آن استفاده کنند شرایط بسیار خوبی برای گردش و تفریح محیا شده است.

علی سلیم الحجری اظهار داشت: اگر گردشگران ایرانی با پرواز عمان به این کشور بیایند و در هتل‌های بالای سه ستاره بیش از سه شب اقامت کنند، ویزای صادر شده به مدت یک تا دو هفته تمدید خواهد شد.

وی با بیان اینکه تبادل هیات های تجاری می تواند زمینه معرفی فرصت های سرمایه گذاری و تجاری دو طرف را فراهم سازد، خواستار معرفی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری مشترک بین یزد و عمان شد.

روابط ایران و عمان روبه رشد است

سفیر عمان در ایران هم با تاکید بر توسعه مبادلات تجاری بین عمان و ایران گفت: روابط بین دو کشور در زمینه مبادلات تجاری و اقتصادی روبه رشد است اما هنوز به اندازه روابط سیاسی رشد نکرده که نیاز به تعامل بیشتر دوکشور در این زمینه است.

سعود بن احمد البردانی با تاکید بر ایجاد خط دریایی بین بندر عباس - عمان و راه اندازی آن در دوماه گذشته اظهار داشت: افزایش مبادلات تجاری اقتصادی در چارچوب قرارداد عشق‌آباد و ایجاد خط دریایی بین چابهار - عمان در این زمینه راهگشا خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران و عمان از موسسان قرارداد عشق‌آّباد هستند، گفت: ترکمنستان و ازبکستان نیز عضو این قرارداد و پیمان نامه هستند که در آینده نزدیک قزاقستان نیز به این قرارداد افزوده خواهد شد.

سفیر عمان در ایران تصریح کرد: این قرار داد به گونه‌ای تنظیم شده که در مسیر تجاری، از آسیای میانه به بنادر ایران و سپس عمان و از آنجا به سایر مناطق اعزام می شوند.

وی از دیگر برنامه های عمان و ایران برای توسعه روابط تجاری را سهولت در صدور ویزا برای تجارو بازرگانان و توسعه خط هوایی بین دو کشور برشمرد و عنوان کرد: از سرمایه گذاری در عمان استقبال می کنیم و امیدواریم تا روابط تجاری ایران و عمان روز به روز گسترده‌تر شود.

نقش ایران و عمان در اقتصاد منطقه تاثیرگذار است

دبیر اتاق مشترک ایران و عمان در سفر هیات تجاری عمان به یزد با بیان اینکه اتاق مشترک به دنبال توسعه روابط اقتصادی دو کشور است گفت: نقش ایران و عمان در اقتصاد منطقه تاثیرگذار است.

احمد شیرزادیان اظهار داشت: اتاق مشترک، به طور جدی برای رفع موانع و مشکلاتی که بر سر راه تجارت و توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد تلاش می کند.

وی با بیان اینکه چهار مولفه در راستای توسعه روابط تجاری را دنبال می کنیم عنوان کرد: خوشبختانه دو مورد آن با موفقیت انجام شده و دو مورد دیگر در دست اقدام است تا به نتیجه نهایی برسد.

شیرزادیان ادامه داد: یکی از موضوعات راه اندازی خط مشترک کشتیرانی بین دو کشور بوده که از دو ماه گذشته فعال شده و دیگری موضوع نمایندگی بیمه مشترک بین ایران و عمان بوده که به نتیجه رسیده است.

این رایزن تجاری بین دوکشور اظهار داشت: دو موضوع بانک‌ها و صدور ویزای طولانی مدت برای فعالان اقتصادی نیز در دستور کار اتاق مشترک برای رسیدن به نتیجه مطلوب قرار دارد که به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم.

به گزارش مهر، در ادامه این نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق عمان و یزد به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مختلف و بررسی راه‌های سرمایه‌گذاری در یزد و عمان پرداختند.

کد N912296

وبگردی