آفتاب

شمخانی: هرگونه مداخله نظامی در سوریه موجب افزایش بحران می شود

شمخانی: هرگونه مداخله نظامی در سوریه موجب افزایش بحران می شود

ایرنا نوشت:

 دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:هرگونه مداخله نظامی کشورهای خارجی در بحران سوریه غیرقابل قبول است و ضمن تضعیف نهادهای حاکمیتی مشروع و مورد حمایت مردم، موجب افزایش بحران و گسترش تروریسم و ناامنی می شود.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی،علی شمخانی روز چهارشنبه در دیدار ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه با تجلیل از ایستادگی دولت، مردم و ارتش سوریه در چهار سال گذشته در برابر گروه های تروریستی که منجر به روشن شدن ماهیت ضد انسانی این گروه ها و درک غیرقابل کنترل بودن تروریسم شد، تاکید کرد: داعش تهدیدی جهانی است و حامیان مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی آن ها در آینده باید نسبت به این اقدامات خود که شراکت در کشتار انسان های بی گناه است پاسخگو باشند.
وی تصریح کرد: راه حل سوریه، تلاش مضاعف برای آزاد سازی مناطق تحت اشغال تروریست ها به منظور بازگرداندن امنیت و آرامش به شهروندان و پیگیری مسیر گفت و گوهای سوری- سوری برای دستیابی به وفاق ملی است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: هرگونه مداخله نظامی کشورهای خارجی در بحران سوریه غیر قابل قبول بوده وضمن تضعیف نهادهای حاکمیتی مشروع و مورد حمایت مردم، موجب تصاعد بحران و گسترش تروریسم و ناامنی خواهد شد.
شمخانی همچنین گفت: چرخش نگاه ها به سمت تعامل با سوریه و اعتراف به لزوم اتخاذ گزینه های سیاسی نشان دهنده دست برتر سوریه و متحدان آن و اثبات مواضع اصولی در احترام به خواست مردم و دموکراسی است.
وی با تاکید بر ضرورت گسترش تلاش های سیاسی برای رفع بحرانهای جاری در منطقه خاطرنشان کرد:مسیر طی شده از سوی ایران در موضوع پرونده هسته ای نشان داد که می توان منطق و گفتگو را جایگزین خشونت و تهدید نمود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت همچنین بر ضرورت توسعه گفت و گو و همکاری های منطقه ای برای از میان بردن عوامل ناامنی و بی ثباتی تاکید کرد و اظهار داشت: نقش آفرینی ومشارکت فعال ومسوولانه کشورهای منطقه ، زمینه لازم برای رفع تهدید اصلی منطقه که رژیم صهیونیستی است و بیشترین نفع را از گسترش تروریسم برده است فراهم می کند.


 سوریه با مخالفان که به حفظ یکپارچگی کشور علاقه مند هستند، گفت و گو می کند

وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار با تشریح آخرین تحولات میدانی این کشور و پیشروی ها در نبرد با گروه های تکفیری، پیگیری مسیر دیپلماتیک برای عبور از بحران را یکی از گزینه های مهم دانست.
ولید المعلم افزود: دولت سوریه همواره با مخالفان غیر مسلح که به حفظ یکپارچگی کشور علاقه مند هستند به گفت و گو پرداخته است.
وی با تقدیر از حمایت های گسترده جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت سوریه، دستیابی به راه حل پایدار و ایجاد صلح و امنیت را منوط به تغییر رویکرد برخی کشورها در حمایت از تروریسم و مقابله واقعی و به دور از تبلیغات با داعش و سایر گروه های تکفیری دانست.
در این دیدار، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه سوریه تاکید کردند که داعش تهدیدی جهانی است و حامیان مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی آنها باید بدلیل شراکت در کشتار انسان های بی گناه پاسخگو باشند.
همچنین شمخانی و ولید المعلم تصریح کردند:هرگونه مداخله نظامی کشورهای خارجی در بحران سوریه غیر قابل قبول بوده و موجب تصاعد بحران و گسترش تروریسم و ناامنی خواهد شد.
ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه روز گذشته به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

52310

کد N912282

وبگردی