آفتاب
قائم مقام وزیر کشور:

فعالیت تشکل‌های غیردولتی در قانون اساسی تدوین می‌شود

فعالیت تشکل‌های غیردولتی در قانون اساسی تدوین می‌شود

قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی گفت: فعالیت تشکل‌های غیردولتی در قانون اساسی تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه همدان، مرتضی‌میرباقری امروز چهارشنبه در دومین نشست مشترک مسئولان امور اجتماعی، فرهنگی وزارت کشور، اظهار کرد: مردادماه سال‌گذشته تدوین این امر به طور جدی پیگیری شد و امسال تحول بزرگی در این مجوعه‌ها خواهیم داشت.

وی به اهمیت ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مدنی اشاره کرد و افزود: تشکل‌های مدنی و سمن‌ها در کشور انگیزه فعالیتشان را از دست دادند اما خوشبختانه فعالیت این تشکل‌ها قوت خواهد گرفت.

وی تعداد نهادهای مدنی در کشور را اندک خواند و گفت: در حال حاضر 19 هزار تشکل غیردولتی به ثبت رسیده که از این تعداد 10 هزار نهاد در حال فعالیت است.

میرباقری با بیان اینکه سال 94 توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال "دولت و ملت، همدلی وهم‌زبانی" نام‌گذاری شده، تصریح کرد: با توجه به این نام‌گذاری اتفاقات و تحولات بزرگی در حال وقوع بوده که مهم‌ترین آن‌ها انتخابات پیش‌رو است و باید تمامی این امور با اتحاد همه مردم با یکدیگر انجام شود.

میرباقری با بیان اینکه 6 موضوع مهم در کشور وجود دارد که از جمله آن‌ها انتخابات پیشرو، تعامل گروه‌ها و جناح‌های سیاسی است، گفت: تمامی این موضوعات سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و رضایت و اعتماد مردم را به دنبال دارند.

وی ادامه داد: داعش و نحوه از بین بردن آن از سایر سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که همگی این امور با اتحاد و همدلی مردم انجام می‌شود.

میرباقری با تاکید بر سرمایه‌های زیادی در کشور به عنوان سرمایه‌های اجتماعی هستند، افزود: منابع آب زیرزمینی، محیط‌زیست و نفت از جمله این سرمایه‌ها هستند چرا که نوسان قیمت نفت به طورمستقیم بر روی زندگی افراد تاثیر خواهد گذاشت.

وی به برگزاری این نشست با میزبانی همدان اشاره و خاطرنشان کرد: استان همدان در برگزاری این نشست نسبت به سایر استان‌ها پیشتازه بوده و اهدافی که از این نشست دنبال می‌شود همگی در راستای ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی و بهره‌مندی از این سرمایه‌هاست.

وی ادامه داد: در حال حاضر 150 نفر از مدیران ارشد استان‌های مختلف در همدان جمع شده و به نشست پرداخته‌اند تا بتوانند سرمایه‌های اجتماعی را ارتقاء دهند.

قائم مقام وزیر کشور گفت: موضوع افزایش قیمت نفت، از بین بردن داعش، انتخابات مجلس، تعامل جناح‌ها و گروه‌های سیاسی با یکدیگر و موافقت هسته‌ای جزو سرمایه‌های ما محسوب می‌شوند که امسال تمامی این امور انجام خواهد شد.

میرباقری یادآورشد: با عبور از سد تحریم‌ها و از بین رفتن کامل آن‌ها دوره پساتحریم‌ها را خواهیم داشت و انرژی زیادی در کشور آزاد خواهد شد که با وجود سرمایه‌های اجتماعی می‌توانیم شاهد تحولات بزرگ و پیشرفت کشور در تمامی زمینه‌ها به ویژه مباحث اجتماعی باشیم.

وی از عقیم شدن مشاغل سنتی خبر داد و گفت: در حال حاضر با پیشرفت روز افزون تکنولوژِی و وسعت یافتن فضای مجازی برخی مشاغل جایگاه خود را از دست داده‌اند بنابراین بهتر است مردم خود را در این امور به روز کنند.

وی احساسات مردم را بزرگترین معضل اجتماعی خواند و افزود: مردم همیشه وضعیت را از آنچه که واقعیت دارد بدتر تصور می‌کنند و افکار منفی را راحت‌تر دریافت می‌کنند.

میرباقری خاطرنشان کرد: مردم نسبت به امور منفی سریع‌تر واکنش نشان می‌دهند به همین علت در امورات زندگی خصوصی خود آخرین تصمیم را ابتدا می‌گیرند به همین علت شاهدیم که نیمی از طلاق‌ها در جامعه چهار سال اول زندگی زوجین اتفاق می‌افتد.

وی گفت: 45 درصد از زندانیان با امور اعتیاد در ارتباط هستند و خانواده‌های آنان مظلوم ترین افراد هستند که باید از آنها حمایت شود.

وی بیان کرد: افراد در جامعه برای ایجاد تغییر در زندگی خود اقدام به مهاجرت می‌کنند و در اکثر این موارد مهاجرت‌ها موجب افزایش آسیب اجتماعی می‌شود به گونه‌ای که این افراد به محل زندگی دیگری کوچ می‌کنند در حالیکه آداب‌ و‌ رسوم متفاوتی دارند و برای وفق یافتن با یکدیگر دچار سختی می‌شود و در نهایت ارتباط آن‌ها با یکدیگر به نزاع و درگیری و سایر آسیب‌ها می‌انجامد.

انتهای پیام

کد N912267

وبگردی