آفتاب
قائم مقام وزیر کشور عنوان کرد:

وضعیت سرمایه اجتماعی در کشور مطلوب نیست/ فعالیت ۱۰ هزار نهاد مدنی

وضعیت سرمایه اجتماعی در کشور مطلوب نیست/ فعالیت ۱۰ هزار نهاد مدنی

همدان- قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر اینکه وضعیت سرمایه اجتماعی در کشور مطلوب نیست، گفت: ۱۰ هزار نهاد مدنی در کشور فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی میرباقری ظهر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران استان همدان در خصوص برگزاری دومین نشست مشترک مسئولان امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با مدیران کل دفاتر امور اجتماعی، فرهنگی استانداری ها با موضوع بررسی راهکارهای ارتقا سرمایه اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی اظهار داشت: شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» باید به طور راهبردی در سال جاری اجرا شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با شش موضوع مهم و تاثیر گذار روبرو است، گفت: سه موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری، تعامل گروه ها و جناح های سیاسی و سرمایه اجتماعی در اولویت بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه مسئله حل و فصل پرونده هسته ای و قیمت نفت و داعش سه موضوع مهم دیگر است، بیان داشت: علاوه بر اینها مسائل زیست محیطی و اشتغال نیز بسیار مهم است چراکه تفاهم نامه هسته ای و قطعنامه  و مراحل بررسی آن در کشورهای اطراف پیگیری و دو ماه دیگر تکلیف اجرای آن مشخص می شود.

میرباقری با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده اعتماد به نفس بالایی در مذاکرات داشت و این اعتماد از حمایت مردم از مذاکرات و تیم مذاکره کننده ناشی می شد، افزود: سرمایه های مختلفی مانند سرمایه انسانی، سرمایه طبیعی و منابع زیر زمینی و جغرافیایی در یک کشور وجود دارد که سرمایه انسانی نیز جزو سرمایه های بزرگ هر کشور بوده است.

وی به سرمایه اجتماعی در هر کشوری اشاره و آداب و رسوم و فعالیت ها و قوانین و هنجارها را جزو سرمایه اجتماعی عنوان کرد و گفت: امروزه در کشورهای مختلف بر روی امور اجتماعی سرمایه گذاری و درباره متغیرهای اجتماعی اظهار نظر می کنند.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در ادامه سخنان خود افزود: مسائل مختلفی مانند پرونده هسته ای و یا تعامل جناح ها با یکدیگر و یا داعش همه جزو سرمایه های اجتماعی هستند که همبستگی در سرمایه اجتماعی کشور باعث پیروزی در مذاکرات هسته ای شده است.

میرباقری با تاکید بر اینکه نشست با فرمانداران و مدیران کل امور اجتماعی در استانداری ها برای تقویت سرمایه اجتماعی در کشور است، گفت: این نشست ها به صورت منطقه ای برگزار می شود که نشست منطقه غرب با حضور شش استان به محوریت همدان و با شرکت ۱۵۰ نفر از مدیران ارشد استان ها در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه نهادهای حاکمیتی و حکومتی باید حقوق شهروندی را رعایت کنند، بیان داشت: مردم دارای حق و حقوقی هستند که برای ارتقای حقوق شهروندی باید رقابت انجام شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه اندازه سرمایه اجتماعی در کشور مورد مطالعه قرار گرفته است، بیان داشت: مشارکت و نقش مردم در سرمایه اجتماعی بسیار مهم است و در این حوزه می توان از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده کرد.

نهادهای مدنی باید در زمینه سرمایه اجتماعی ظهور و بروز پیدا کنند

میرباقری با تاکید بر اینکه نهادهای مدنی باید در زمینه سرمایه اجتماعی ظهور و بروز پیدا کنند، گفت: کشور ایران دارای ۱۰.۵ میلیون تحصیلکرده است و قدرت حل مسئله در کشور بالا رفته و امروزه در فضاهای مجازی و در شبکه های اجتماعی توانایی به اشتراک گذاشتن فکر و تجربه وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر بیش از دو میلیون نهاد مدنی دارند اما در ایران این تعداد کم است، بیان داشت: در مورد نهاد های مدنی در کشور ایران سلیقه ای عمل شده اما دولت تدبیر و امید از سرمایه های انسانی برای ارتقا سرمایه اجتماعی استفاده می کند و قانون اساسی فعالیت تشکل های غیر دولتی در ایران تدوین شده است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در این خصوص بیان داشت: این قانون در هشت جلسه به تصویب رسید و اتفاق منحصر به فردی بود که با سلیقه مدیران تغییر نمی کند و بودجه لازم برای توانمند سازی در اختیار تشکل ها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بخشی از فعالیت های دولتی به بخش مدنی با هزینه کمتر واگذار می شود و زیر ساخت های لازم و زمینه لازم برای فعالیت تشکل ها و پشتیبانی از آنها فراهم خواهد شد.

میرباقری با اشاره به اینکه در این نشست فرمانداران پنج استان در کنار همدان قرار گرفتند و با موضوعات مربوط به تشکل ها و نحوه فعالیت آنها آشنا می شوند تا زمینه لازم برای فعالیت بیشتر فراهم شود، گفت: استان همدان در زمینه تشکل ها فعال بود و این استان به عنوان میزبان انتخاب شد.

وی در ادامه تاکید کرد: نهادهای حاکمیتی و حکومتی باید زیر ساخت لازم را برای فعالیت تشکل ها فراهم کنند و موانع برداشته شود و چند ماه دیگر با برداشته شدن تحریم ها وارد دوره پسا مدرن می شویم که انرژی های زیادی آزاد می شود که باید آن را در کانال های درست هدایت کنیم.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در ادامه سخنانش با بیان اینکه استان همدان در بین استان های کشور رتبه هفتم را در سرمایه اجتماعی دارد، افزود: سرمایه اجتماعی به سه سطح خرد و کلان و میانی تقسیم بندی می شود که کاهش آسیب ها در سطح خرد مطرح است.

میرباقری با بیان اینکه احساس مردم بر این بوده که نظام ادارای کشور طوری است که هنوز فساد می تواند در آن اتفاق بیافتد، بیان داشت: ایجاد عدالت در ادرات و جلگیری از پارتی بازی سرمایه اجتماعی در سطح میانی است.

وی با بیان اینکه مردم وضعیت دستگاه ها در کشور را بدتر از آنچه که هست می بینند، عنوان کرد: این ناشی از ضعف دستگاه های تبلیغی و رسانه ها بوده که درست عمل نکرده اند.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان این موضوع که وضعیت سرمایه اجتماعی در کشور مطلوب نیست، بیان کرد: زمینه های بهبود در کشور وجود دارد و باید فرهنگ سازی شود.

عنصر کاغذ در انتخابات نقش خود را از دست داده و فضای سایبری و مجازی فعال شده است

میرباقری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در انتخابات پیش رو همه باید در چهار چوب قانون عمل کنند، افزود: رسانه ها باید حضور هوشمند و جدی در این زمینه داشته باشند چراکه عنصر کاغذ در انتخابات نقش خود را از دست داده و فضای سایبری و مجازی فعال شده است.

وی در ادامه و در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر با بیان اینکه ۱۹ هزار تشکل غیر دولتی در کشور ثبت شده است، بیان داشت: زمینه لازم برای فعالیت تشکل ها در گذشته وجود نداشت اما در حال حاضر ۱۰ هزار نهاد مدنی فعال در کشور وجود دارد که ۲۰ درصد نهادها در دو سال اخیر اضافه شده است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با اشاره به اینکه برخی فعالیت ها در اجتماع جزو وظایف دولت نیست، بیان داشت: به دلیل توزیع نامناسب امکانات در کشور مهاجرت از مناطق کم برخوردار به مناطق بیشتر برخوردار افزایش یافته و افراد سرمایه های خود را به این مناطق آورده و حاشیه نشینی بیشتر شد و مشکلاتی ایجاد کرد که رسیدگی به این مقوله یکی از فعالیت های سمن ها است.

میرباقری با اشاره به اینکه نهاد های مدنی می توانند در زمینه های مختلف در راستای کاهش آسیب اجتماعی فعالیت کنند، بیان داشت: کمک به خانواده های زندانیان و معتادان و غیره از این جمله است.

وی اعتیاد را یک آسیب جدی و نگران کننده دانست و گفت: طلاق از آسیب های جدی دیگر بوده که فرزندان به علت تربیت نادرست و توقعات بالا دچار مشکل می شوند و طلاق را انتخاب می کنند به طوریکه نیمی از طلاق ها در کشور در چهار سال نخست زندگی اتفاق می افتد.

وی پرونده های بسیار در دادگاه های کشور را از دیگر آسیب ها عنوان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید همه آسیب های اجتماعی را به عنوان واقعیت قبول کرده و بررسی ها و تحقیقات در این زمینه انجام شده و ۹ جلد مجموعه آسیب های اجتماعی منتشر شده است.

کد N912166

وبگردی