آفتاب

اشک و لبخند صرب‌ها و کراوات‌ها در بیستمین سالگرد عملیات نظامی طوفان

اشک و لبخند صرب‌ها و کراوات‌ها در بیستمین سالگرد عملیات نظامی طوفان

همزمان با بیستمین سالگرد عملیات طوفان که به جنگ ناشی از ادعای کرواسی برای استقلال از یوگسلاوی پایان داد و باعث مهاجرت عظیم صرب‌های کرواسی شد، مردم در زاگرب به شادمانی و پایکوبی پرداخته و در مقابل ساکنان بلگراد نارضایتی خود را ابراز داشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کروات‌ها، آزادی خود را از یوگسلاوی با رژه نظامی 3000 سرباز و کهنه سرباز جنگ، 300 خودرو و 30 هواپیما در زاگرب، پایتخت و با حضور هزاران تن از مردم و مقام‌های این کشور جشن گرفتند.

یک جشن دیگر هم با حضور مقام‌های ارشد امروز (چهارشنبه) در شهر کنین برگزار می‌شود. این شهر در 5 اوت 1995 توسط نیروهای کرواسی از شورشیان صرب پس گرفته شد.

کلیندا گرابار کیتارویچ، رئیس جمهوری کرواسی در سخنرانی خود در یک مراسم در وزارت دفاع این کشور با تاکید بر اینکه شهروندان این کشور باید به این پیروزی و بزرگداشت استقلال ارزش بگذارند، گفت: عملیات طوفان یک نقطه عطف در درگیری‌ بود.

ارتش کرواسی در چهارم اوت 1995 این عملیات را آغاز کرد و ظرف 48 ساعت 130 هزار سرباز منطقه‌ای را که از 1991 در دست صرب‌ها بود، پس گرفت.

منابع نسبت به تعداد صرب‌هایی که در این درگیری کشته شدند، اختلاف نظر دارند اما این رقم بین 600 تا 2500 تن است.

بیش از 2000 تن در جریان این عملیات و پس از آن از کرواسی فرار کردند و اموال آن‌ها غارت، سوزانده یا منهدم شد. پس از عملیات نیز تعداد معدودی از صرب‌ها به کرواسی بازگشتند.

عملیات طوفان آغازگر پایان جنگی بود که 20 هزار کشته برجای گذاشت. این جنگ چهار ساله که با ادعای استقلال کرواسی از یوگسلاوی آغاز شد، با مخالفت صرب‌های تحت حمایت بلگراد همراه بود.

در حالیکه در زاگرب جشن و پایکوبی بود، صرب‌ها روز چهارشنبه را روز عزا اعلام کرده و عملیات طوفان را بدترین نمونه درگیری قومی در اروپا در تاریخ معاصر اعلام کرده‌اند.

هزاران تن از مردم صربستان در یک مراسم رسمی در اسریمسکا راکا در شمال غرب این کشور گردهم آمدند؛ این شهر میزبان صدها هزار آواره‌ای بود که 20 سال قبل در آن ساکن بودند و همگی از کرواسی فرار کرده بودند.

در این مراسم رهبران ارشد صرب چون الکساندر ووجیچ نخست وزیر، میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی و اسقف کلیسای ارتدوکس صربستان حضور داشتند.

ووجیچ و دودیک به صورت نمادین بر روی پلی که بوسنی و صربستان را جدا می‌کند با یکدیگر دیدار کردند. در اوت 1995 از طریق این پل تعداد زیادی از صرب‌های کرواسی با تراکتور و خودروی شخصی فرار کردند.

ووجیچ گفت: ما با کرواسی در صلح بوده و به دنبال حفظ آن هستیم. امیدواریم که بهترین روابط را با این کشور داشته باشیم. من امیدوارم که ما در اتحادیه اروپا همه دوستان خوبی برای هم باشیم. اما امروز ما پیامی را ارسال کردیم که این جنایت بخشیده می‌شود اما هرگز فراموش نخواهد شد.

تومیسلاو نیکولیچ، رئیس جمهوری صربستان اما از مراسم جشن و پایکوبی در کرواسی انتقاد کرد و گفت: این احمق‌ها خودشان این آتش را به پا کردند و رنج و درد شما را جشن می‌گیرند.

هم اکنون صرب‌ها بزرگترین اقلیت کرواسی را با 5 / 4 درصد از جمعیت 2 / 4 میلیون نفری این کشور تشکیل می‌دهند که البته کمتر از 12 درصد جمعیت زمان قبل از جنگ چهار ساله دهه 90 میلادی است.

در داخل کرواسی، دادستان‌های محلی سه تن را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی علیه صرب‌ها در جریان عملیات طوفان و پس از آن متهم کرده‌اند اما تاکنون یکی از این‌ها سال گذشته به یک مدت هفت ساله حبس محکوم شد.

رژه نظامیان کرواسی

رژه نظامیان کرواسی

انتهای پیام

کد N912137

وبگردی