آفتاب

ژاپن خواستار تحقیق درباره جاسوسی آمریکا از مقامات این کشور شد

ژاپن خواستار تحقیق درباره جاسوسی آمریکا از مقامات این کشور شد

نخست وزیر ژاپن امروز چهارشنبه از معاون رئیس جمهور آمریکا خواست تا درباره جاسوسی احتمالی آمریکا از مقامات بلندپایه ژاپنی تحقیق نماید.

به گزارس خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سخنگوی دولت ژاپن امروز چهارشنبه اعلام کرد که «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور از «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا خواست تا درباره جاسوسی احتمالی آمریکا از مقامات بلندپایه ژاپنی تحقیق نماید.

این درخواست به دنبال آن انجام شد که افشاگر ویکیلیکس هفته گذشته فهرستی از اهداف مورد جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (اِن اس اِی) از میان مقامات ارشد دولت ژاپن و مسئولین برخی شرکت های این کشور را منتشر کرده بود.

این مقام ژاپنی امروز در ادامه گفت: آبه در گفتگوی تلفنی امروز خود به بایدن گفت که اگر خبر جاسوسی آمریکا از این افراد صحت داشته باشد، اعتماد در روابط طرفین متزلزل شده و باید در این خصوص ابراز نگرانی شدید خود را اعلام نمایم.

هفته گذشته ویکیلیکس فهرست ۳۵ نفره ای را از مسئولین ژاپنی افشا کرد که بر اساس آن آژانس امنیت ملی آمریکا از آن ها جاسوسی کرده است. در میان این افراد، نام برخی از مقامات ارشد کابینه آبه و مسئولین  شرکت گاز طبیعی «میتسوبیشی» به چشم می خورد.

وی در ادامه از عذرخواهی بایدن نسبت به مشکلات پیش آمده برای افرادی مذکور در کابینه آبه خبر داد، ولی درباره پذیرش جاسوسی آمریکا از ژاپن چیزی نگفت.

کد N912134

وبگردی