آفتاب

چین برای مبارزه با اویغورها از آمریکا کمک می‌خواهد

چین برای مبارزه با اویغورها از آمریکا کمک می‌خواهد

دولت چین از آمریکا خواست تا از این کشور در جریان مبارزه با شبه‌نظامیان در منطقه سین‌کیانگ حمایت کند چراکه شبه‌نظامیان این منطقه تهدیدی علیه آمریکا نیز محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات چینی می‌گویند جنبش ترکستان شرقی با هدف بازگشت به چین و آغاز آشوب و درگیری اویغورها را به خدمت می‌گیرد. اویغورها اقلیتی قومی در ایالت سین‌کیانگ هستند.

بسیاری از تحلیلگران خارجی با این حال درباره این جنبش و چیزی که دولت چین درباره آن می‌گوید، شک و تردیدهایی دارند.در همین حال وزارت خارجه چین روز گذشته (سه‌شنبه) پس از دیدار معاون وزیر خارجه این کشور با تینا کایدانف، سفیر سیار دفتر وزارت خارجه آمریکا در امور ضدتروریسم اعلام کرد: تهدید ترور روز به روز پیچیده‌تر و شدیدتر می‌شود.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای همچنین گفت، چین بر جدی بودن تهدید جنبش ترکستان شرقی و سایر گروه‌های تروریستی این منطقه علیه چین، آمریکا و جامعه جهانی تاکید می‌کند و از آمریکا می‌خواهد تا از پکن در مقابله با این جنبش‌ها و سازمان‌ها حمایت و با آن برای شکست نیروهای تروریستی همکاری کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: هر دو طرف برای مبارزه با تروریسم سایبری و خشونت افراطی و تعمیق همکاری خود در اطلاعات ضدتروریسم مصمم هستند.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر صدها یا شاید هزاران تن از اویغورها از طریق جنوب آسیا چین را ترک و به ترکیه گریخته‌اند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند این مهاجران از خشونت قومی که در سین کیانگ حاکم است و از کنترل دولت چین بر مذهب و فرهنگ آنها از این کشور گریخته‌اند. ادعایی که دولت چین آن را رد می‌کند.

طی سه سال اخیر صدها تن از مردم در ناآرامی‌های سین کیانگ کشته شده‌اند، اتفاقی که پکن شبه‌نظامیان این منطقه را مسوول آن می‌داند اما مقامات چینی مدارک و شواهد بسیار کمی برای اثبات ارتباط این قتل‌ها با جنبش ترکستان شرقی ارائه می‌دهند.

برخی مقامات در دولت آمریکا سوالاتی درباره گستردگی تاثیر این سازمان در سین کیانگ مطرح می‌کنند.

دولت چین طی سال‌های اخیر با وقوع حملات مرگبار اقدامات ضدتروریستی خود را افزایش داده است.

انتهای پیام

کد N912099

وبگردی