آفتاب

"تونی بلر باید به خاطر جنگ نامشروع در عراق محاکمه شود"

"تونی بلر باید به خاطر جنگ نامشروع در عراق محاکمه شود"

جرمی کوربین که بخت نخست رهبری حزب کارگر انگلیس را برعهده دارد،‌ مدعی شد گزارش کمیته تحقیقات چیلکات منجر به تبعاتی برای تونی بلر در ارتباط با تصمیمش برای حمله به عراق در سال 2003 خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، جرمی کوربین،‌ کاندیدای پیشروی انتخابات رهبری حزب کارگر انگلیس اظهار کرد: تونی بلر، رهبر سابق این حزب و نخست وزیر سابق انگلیس باید در صورتی که مدارک ثابت کنند او با حمله "نامشروع" به عراق در سال 2003 قوانین بین المللی را نقض کرده باید به اتهام جرایم جنگی محاکمه شود.

کوربین از نخست وزیر سابق انگلیس خواست به تفاهم‌هایی که با جورج دبلیو بوش پیش از حمله به عراق داشته اعتراف کند.

وی با حضور در برنامه بی.بی.سی در پاسخ به این که آیا تونی بلر باید به اتهام جرایم جنگی محاکمه شود، گفت: اگر که او مرتکب جنایت جنگی شده باشد بله. باید هر کسی که مرتکب جنایت جنگی شده محاکمه شود.

وی که یکی از نمایندگان کهنه کار منطقه آیلینگتون نورث در پارلمان است از مخالفان سرسخت حمله به عراق بود و از اعضای اصلی ائتلاف "جنگ را متوقف کنید" محسوب می‌شود.

کوربین تصریح کرد: جنگ عراق یک جنگ نامشروع بود. من از این بابت مطمئنم. در حقیقت کوفی عنان، دبیر کل وقت سازمان ملل نیز نامشروع بودن این جنگ را تایید کرد و بنا بر این تونی بلر باید در این باره توضیح دهد. آیا او از این بابت محاکمه خواهد شد؟ من نمی دانم اما امکان دارد که محاکمه شود.

کوربین خاطر نشان کرد انتظار دارد، انتشار گزارش کمیته چیلکات بلر را مجبور کند تا درباره مذاکراتش با جورج دبلیوبوش پیش از حمله به عراق توضیح دهد.

وی تاکید کرد: من امیدوارم گزارش چیلکات به زودی منتشر شود. من فکر می کنم تونی بلر باید به ما درباره برخی تصمیمات اعتراف کند یا به ما بگوید که واقع چه اتفاقی افتاده است. او باید به ما بگوید در سال 2002 در نشست‌های خصوصی‌اش با جورج دبلیو. بوش در کرافورد تگزاس چه اتفاقی افتاد. این که چرا گزارش چیلکات تاکنون منتشر نشده به علت این است که هنوز درباره انتشار اطلاعات در این سوی اقیانوس اطلس یا آن طرف آن بحث در جریان است. در آن زمان تونی بلر و دیگر کسانی که در تصمیم‌گیری درحمله به عراق نقش داشتند مجبور خواهند شد با تبعات این گزارش روبرو شوند.

کوربین همچنین خاطر نشان کرد که با مشارکت انگلیس در حملات هوایی علیه تروریست‌های داعش در عراق و سوریه مخالف است.

وی گفت: من می خواهم داعش منزوی شود. فکر نمی‌کنم شرکت در کمپین بمباران داعش در سوریه منجر به شکست آنها شود. از نظر من آنها با این کار قوی‌تر خواهند شد. من حامی مداخله نظامی نیستم. من حامی منزوی کردن داعش و ایجاد ائتلافی در منطقه علیه آنها هستم.

انتهای پیام

کد N912047

وبگردی