آفتاب

محموله دیگری از تانک‌های آبرامز آمریکایی در راه مصر

محموله دیگری از تانک‌های آبرامز آمریکایی در راه مصر

سفارت آمریکا در قاهره در بیانیه‌ای اعلام کرد، قرار است واشنگتن در اوت سال جاری میلادی محموله دیگری از تانک‌های آبرامز M1A1 را به مصر ارسال کند؛ تانک‌هایی که تاکنون پنج دستگاه آن را در 31 ژوئیه به قاهره ارسال کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری دیلی‌نیوز، در این بیانیه آمده است، این 14 برجک تانک‌های آبرامز آمریکایی بخشی از حمایت امنیتی کنونی به مصر با هدف مقابله با تروریسم است. این کمک آمریکا به مصر به ارزش 1.3 میلیارد دلار است.

مصر در 31 ژوئیه سال جاری میلادی به عنوان بخشی از این کمک هشت فروند جت جنگنده «F16» دریافت کرد. آمریکا در ژوئن سال جاری میلادی دو موشک دریایی «Fast Missle» و 10 هلی‌کوپتر نظامی آپاچی دریافت کرده است.

به دنبال سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر در ژوئیه سال 2013 میلادی، کمک نظامی آمریکا به قاهره در اکتبر همان سال به حالت تعلیق درآمد. اما باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفت تا اوایل سال جاری میلادی این کمک نظامی به مصر را به طور کامل آزاد کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه برای «مذاکرات استراتژیک» به مصر سفر کرد. وی روز دوشنبه به دوحه، قطر سفر کرد تا با وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس دیدار کند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر و جان کری در این دیدار درباره روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مذاکره کردند.

کری همچنین با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز دیدار کرده و درباره برنامه‌های مقابله با تروریسم مذاکره کردند. در این دیدار کری از تلاش‌های صورت گرفته تقدیر و تشکر کرد.

این دیدار چند روز پیش از مراسم افتتاح کانال سوئز جدید که برای فردا (پنجشنبه) برنامه‌ریزی شده، صورت گرفت. در این مراسم افتتاح تعدادی از سران کشورها و دولت‌ها از جمله روسیه، فرانسه، انگلیس، سودان، فلسطین و اعضای شورای همکاری خلیج فارس شرکت خواهند کرد. مصر همچنین تجهیزات نظامی را از سوی فرانسه و انگلیس دریافت کرده است. 20 ژوئیه سال جاری میلادی، مصر سه فروند جت جنگنده «رافال» را از 24 جت تعهد شده در توافق با فرانسه دریافت کرد.

انتهای پیام

کد N912029

وبگردی