آفتاب
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان مطرح کرد

ساختارهای فرهنگی و اقتصادی مهم‌ترین چالش پیش‌روی گردشگری

ساختارهای فرهنگی و اقتصادی مهم‌ترین چالش پیش‌روی گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: ساختارهای فرهنگی و مباحث اقتصادی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی گردشگری اصفهان است.

محسن یارمحمدیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با اشاره به آخرین وضعیت موجود برای پذیرش گردشگر در اصفهان پس از توافق هسته‌ای اظهار کرد: پیش‌بینی شده بود که این اتفاق رخ خواهد داد و به همین دلیل در حال حاضر به اندازه پتانسیل فعلی آمادگی پذیرش گردشگر را داریم اما زیرساخت‌های اصفهان باید بیش از پیش تقویت شود.

وی به نمایشگاه گردشگری امارات در فروردین و اردیبهشت سال جاری اشاره و اظهار کرد: اکثر کشورهای عربی و غربی موجود در این نمایشگاه منتظر توافق بودند و همواره صحبتشان این بود که تمایل شدیدی برای ساخت هتل‌های زنجیره‌ای در ایران و به خصوص اصفهان دارند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی و آمادگی دو مقوله جدا از یکدیگر هستند، افزود: متاسفانه در حال حاضر زیرساخت‌های گردشگری برای حضور گردشگران انبوه آماده نیست و این فقط مربوط به زیرساخت‌های اقامتی اصفهان نیست بلکه در سایر بخش‌های گردشگری نیز مشکلاتی وجود دارد زیرا 18 تا 24 دستگاه دولتی و خصوصی در مبحث گردشگری درگیر هستند.

فرهنگ برخورد با گردشگر

یارمحمدیان با اشاره به اینکه دستگاه‌های مرتبط با گردشگری مانند حلقه‌های یک زنجیر باید به یکدیگر متصل باشند و اشکال در یک حلقه می‌تواند اتصال میان اعضاء زنجیر را از بین ببرد، ادامه داد: هواپیما، جاده، رانندگان وسائل حمل و نقل عمومی، نبود خدمات در آثار تاریخی، نبود فرهنگ برخورد و هزار موضوع دیگر از کمبودهای موجود در بخش گردشگری محسوب می‌شود.

وی به بحث اقامت در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: اقامت از بحث‌های مهم گردشگری است و با نهایت تأسف باید گفت به شدت در این موضوع با کمبود مواجه هستیم، این ضعف به وی‍ژه در کمبود هتل‌های چهار و پنج ستاره بیشتر دیده می‌شود؛ برای مثال در شهر اصفهان که یکی از مراکز اصلی گردشگرپذیری است فقط یک هتل پنج ستاره وجود دارد در حالی که در شهر شیراز در حال حاضر چهار هتل پنج ستاره وجود دارد و در مشهد بیش از این ‌تعداد؛ این نشان می‌دهد اصفهان در بحث هتل سازی بسیار ضعیف عملکرده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان به راه کارهای کوتاه مدت و بلند مدت بحث اقامت در اصفهان اشاره کرد و گفت: ساخت هتل‌های پنج ستاره راهکار بلندمدت است و در خوشبینانه‌ترین حالت برای به نتیجه رسیدن به پنج سال زمان نیاز دارد؛ خوشبختانه گردشگران خارجی به اقامت در خانه‌های تاریخی علاقه‌مند هستند به همین دلیل یکی از راهکارهای کوتاه مدت از 1000 خانه تاریخی موجود در شهر اصفهان شروع می‌شود.

اقدام ضربتی برای خانه‌های تاریخی

یارمحمدیان اضافه کرد: قرار شده است هر تعدادی از خانه‌های تاریخی که در دست میراث فرهنگی است به شکل ضربتی برای تبدیل شدن به اقامتگاه آماده شود و استانداری و شهرداری اصفهان نیز برای تبدیل خانه‌های تاریخی تحت تملک خود به اقامتگاه اقدام کنند.

وی افزود: یکی دیگر از پیشنهاد‌های اداره کل به هتلداران ایجاد مجتمع‌های آپارتمانی لوکس در کنار هتل‌های موجود بود، که مانند خود هتل خدمات اقامتی ارائه کند که این طرح با استقبال هتل داران اصفهانی مواجه شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان طرح اجاره خانه‌های لوکس به گردشگران را از دیگر طرح‌های کوتاه مدت عنوان کرد و گفت: این طرح شبیه طرحی است که برای مسافران نوروزی انجام می‌شود؛ افرادی که خانه‌های لوکس یا واحدهای آپارتمانی برای اجاره به گردشگران دارند می‌توانند برای این کار اقدام کنند؛ اما این طرح هنوز متولی مشخصی ندارد و هتل‌داران، مشاوران املاک یا اداره کل میراث باید در این زمینه وارد شود.

مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی گردشگری

یارمحمدیان ماه‌های پیش روی گردشگری کشور و اصفهان را بسیار حیاتی دانست و ادامه داد: اگر سیل گردشگر حرکت کند و به کشور ایران بیاید قطعاً مقصد اصلی اصفهان خواهد بود، حال اگر کار نکنیم و زیر ساخت‌ها را آماده نشود، گردشگران اصفهان از دست می‌روند و این ضربه بزرگی به اقتصاد و محور توسعه‌ای استان خواهد زد.

وی ساختارهای فرهنگی و مباحث اقتصادی را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی گردشگری اصفهان عنوان کرد و افزود: برای برخورد با گردشگران باید از آموزش و پرورش کمک بگیریم و آموزش‌های فرهنگی باید از سنین کودکی آغاز شود زیرا رفتار تمام اقشار جامعه باید نسبت به مقوله گردشگری و گردشگر تغییر کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه باید موازی کاری‌ها و ارگان‌های موازی تشکیل شده در اصفهان در زمینه گردشگری از بین برود، تاکید کرد: همه نهاد‌های مرتبط باید زیر یک چتر جمع شوند تا همگرایی و تقسیم کار صورت بگیرد نه اینکه یک واگرایی در این زمینه ایجاد شود.

اول مرغ بود یا تخم مرغ؟

یار محمدیان بحث تورلیدرها را از بحث‌های مهم گردشگری دانست، اما جلوگیری از تخلفات آن‌ها را سخت و دشوار عنوان کرد و افزود: متاسفانه در بخش گردشگری تداخل کاری بسیار دیده می‌شود، مثلاً اکثر تورلیدرها از تهران تورها را به شهرهای گردشگری هدایت می‌کنند و با تخلفات آن‌ها نمی‌شود به همین سادگی برخورد کرد، البته گزارش‌های ادارات کل به معاونت گردشگری سازمان ارسال می‌شود، اما جلوگیری از تخلف مشکل است.

وی اظهار کرد: متاسفانه معادله "اول مرغ بود یا تخم مرغ؟" در صنف گردشگری بسیار مشهود است چراکه عده‌ای اعتقاد دارند بگذارید گردشگر بیاید و سپس به دنبال ساخت هتل و تجهیز زیرساخت‌ها بروید، اما عده‌ای دیگر اعتقادشان این است که ابتدا باید زیرساخت‌ها و تجهیزات کامل باشد تا گردشگران بیایند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان از نگاه توسعه‌ای به فرودگاه اصفهان خبر داد و گفت: توسعه فرودگاه اصفهان در دستور کار جدی قرار گرفته است همچنین تعدادی از هواپیماهای جدیدی که توسط کشور خریداری شده است با رایزنی‌های فراوان به سمت اصفهان آمده‌اند، پرواز مستقیم اصفهان به هامبورگ راه‌اندازی خواهد شد چراکه ما اعتقاد داریم باید گردشگر به ایران بیاوریم نه اینکه گردشگران کشورهای دیگر را زیاد کنیم و به همین دلیل تعدادی از اصفهانی‌ها آستین بالا زده‌اند تا خطوط هوایی ایجاد کنند.

یارمحمدیان خاطرنشان کرد: متاسفانه گردشگری امروز در شعار و آمار و ارقام خلاصه شده که این امر اشتباه و اجحاف در خصوص این بخش از محور توسعه‌ای اصفهان است، چراکه امروز لج و لجبازی‌های ارگان‌ها ضربه جبران ناپذیری به گردشگری وارد می‌کند.

انتهای پیام

کد N911849

وبگردی