آفتاب

رویوران: با وجود برخورد دوگانه با تروریسم، امکان ریشه‌کنی آن وجود ندارد

رویوران: با وجود برخورد دوگانه با تروریسم، امکان ریشه‌کنی آن وجود ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تروریسمی که کشورهای منطقه شاهد به وجود آمدن و گسترش آن هستند ساخته و پرداخته قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است که از آن به عنوان یک ابزار برای پیگیری اهداف‌شان استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حسین رویوران اظهار کرد: در حال حاضر بروز و ظهور تروریسم به عنوان یک پدیده در خاورمیانه بیشتر بر اساس یک نیاز و ابزار سیاسی مورد توجه است. یکی از این گروه‌های تروریستی گروه‌های تکفیری هستند که غرب بر اساس نیاز سیاسی خود و برای مبارزه با شوروی آن را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: نسل دوم، گروه‌هایی تکفیری هستند که در سوریه شکل گرفتند نظیر داعش، جبهه النصره و احرار الشام که همگی از طرف آمریکا و بر اساس نیاز این کشور برای به اجرا گذاشتن پروژه براندازی نظام سوریه شکل گرفتند و حال باید این سوال را پرسید که چه کسی تروریسم را در عراق به وجود آورد؟

رویوران در ادامه به نقش عربستان در ایجاد تروریسم اشاره کرد و با تاکید بر اینکه عربستان سعودی در به وجود آوردن این گروه‌های تروریستی نقش بسیار مهمی داشته است، تصریح کرد: از آنجا که عربستان اساسا هیچ گونه تغییر و تحولی را در مرزهایش برنمی‌تابد، بحرین را اشغال و به یمن تحت عنوان تروریسم دولتی حمله کرد و اکنون در عراق نیز پروژه براندازی را دنبال می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین یادآور شد: متاسفانه تعاریف بین‌المللی در حوزه تروریسم تعاریف متفاوتی هستند و تعریف دقیقی در این حوزه وجود ندارد و به دلیل همین تفاوت در تعریف است که کسی در دنیا با کشورهای حامی تروریسم برخورد نمی‌کند.

وی با اشاره به گستردگی این گروه‌های تروریستی تحت عناوین مختلف متذکر شد: متاسفانه این شرایط به وجود آمده پدیده تروریسم را به گونه‌ای توجیه و استمرار آن را تا حدودی تضمین می‌کند.

رویوران همچنین با اشاره به نقش کشورهای غربی در خصوص ایجاد پدیده تروریسم بیان کرد: ایجاد پدیده تروریسم به دوگانگی رفتاری کشورهای غربی برمی‌گردد. غربی‌ها تا زمانی که تروریسم در منطقه آدم می‌کشد و سر می‌برد و هر جنایتی را مرتکب می‌شود، مشکلی با آن ندارند چون این امر می‌تواند ابزاری برای استفاده خود آنها باشد اما زمانی که همین تروریسم، انفجاری را در فرانسه سازماندهی و عملیاتی می‌کند، غرب بسیج می‌شود و سروصدا به راه می‌اندازد.

وی در ادامه با اشاره به این برخورد دوگانه غرب با پدیده تروریسم یادآور شد: هرگاه غرب خودش در معرض خطرات و انفجارهای گروه‌های تروریستی قرار بگیرد، این گونه اقدامات را نامشروع می‌خواند ولی هرگاه تروریسم، ابزاری در خدمت آنها باشد، از آن به عنوان ابزاری مشروع یاد می‌کند بنابراین تا زمانی که برخورد دوگانه با موضوع تروریسم وجود دارد، امکان ریشه کن کردن آن وجود ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه پدیده تروریسم را پدیده‌ای منفور در همه جای دنیا توصیف کرد و گفت: اگر استانداردها دقیق باشد قطعا چنین اتفاقی نمی‌افتاد و قطعا اجماع بین‌المللی علیه تروریسم زمانی اتفاق می‌افتد که تعریف واحدی وجود داشته باشد بنابراین تا زمانی که تعریف واحدی از تروریسم وجود نداشته باشد امکان ایجاد وحدت جهانی نسبت به تروریسم نیز وجود نخواهد داشت. در حال حاضر غربی‌ها بسیاری از جنبش‌های مشروع مقاومت مثل جنبش حماس یا جهاد را تروریستی می‌دانند و دفاع از سرزمین فلسطین توسط گروه‌های مقاومت را چنین تفسیر می‌کنند ولی بسیاری از گروه‌های صهیونیستی را که در کرانه باختری خانه‌های فلسطینی‌ها را آتش می‌زنند و مرتکب جنایات فراوان می‌شوند، تروریست نمی‌دانند لذا محرز است که مشکلی در رفتار غربی‌ها با این پدیده وجود دارد.

وی افزود: منافع غربی‌ها و برخی از عوامل منطقه‌ای آنها در این است که نوعی ایران‌هراسی ایجاد کنند که به تبع، ایجاد آن گاهی مبتنی بر بحث تروریسم و گاهی مبتنی بر گفتمان خارج از منطق و به دور از واقعیت است که ایران را به عنوان یک قدرت سلطه‌طلب قلمداد می‌کنند اما با توجه به اینکه نظام سیاسی ایران در نتیجه یک انقلاب مردمی به وجود آمده است لذا ایران همواره در کنار ملت‌های منطقه بوده است اما این سیاست ایران در کنار مردم منطقه به گونه‌ای از سوی غربی‌ها مشوه می‌شود و آن را قدرت‌طلبی قلمداد می‌کنند لذا بحث ایران‌هراسی را بر اساس اهداف سیاسی‌شان دنبال می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در ادامه نقش رسانه‌ها را در جنگ علیه تروریسم مهم ارزیابی کرد و گفت: رسانه جزو ابزارهای مهم در جنگ علیه تروریسم محسوب می‌شود. افشاگری، مطرح‌کردن دوگانگی رفتاری و مطرح‌کردن استفاده ابزاری از تروریسم می‌تواند از طریق رسانه صورت پذیرد یعنی رسانه در نهایت می‌تواند نقش بسیار مهمی در افشاگری‌ها، محاکمه غیررسمی غربی‌ها و همه کسانی که از تروریسم به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند، ایفا کرده و آن را برای همگان تبیین کند.

رویوران برگزاری دومین کنگره بین‌المللی 17000 شهید ترور را گامی در جهت روشنگری مواضع کشورمان در رابطه با بحث تروریسم خواند و افزود: روشنگری در رابطه با این موضوعات و دفاع از کشورمان در مقابل آن، مساله‌ای ضروری است که می‌تواند بسیار موثر باشد.

انتهای پیام

کد N911711

وبگردی