آفتاب

"آمریکا باید حضور نظامی در خلیج فارس را افزایش دهد"

"آمریکا باید حضور نظامی در خلیج فارس را افزایش دهد"

معاون سابق وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، این کشور باید برای گسترش حضور نظامی خود در خلیج فارس "جهت حفظ ثبات منطقه پس از توافق هسته‌ای با ایران" آماده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اریک ادلمن، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا طی جلسه‌ای درباره تاثیرات منطقه‌ای توافق هسته‌ای ایران خطاب به سناتورها گفت: فکر می‌کنم ما باید حضور نظامی خود در این منطقه را برای اطمینان دادن به اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس و مقابله با ایران گسترش دهیم.

پس از رسیدن به متن توافق هسته‌ای با ایران در 14 ژوئیه، متحدان آمریکا در خلیج فارس از جمله عربستان، اسرائیل و اعضای شورای همکاری خلیج فارس درباره قدرتمندی موضع ایران در منطقه به عنوان کشوری که پتانسیل قدرت اتمی را دارد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

ادلمن در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: فرض تغییر چشم‌انداز امنیتی در منطقه پس از توافق با ایران به این معنی است که آمریکا این توانایی را نخواهد داشت تا دسترسی آزادانه و کنترل تمام حوزه‌های جنگی در خلیج فارس را در دست داشته باشد.

ادلمن که مشاور دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود از طرح استقرار تجهیزات نظامی در خلیج فارس برای مقابله با ظرفیت‌های دفاعی ایران حمایت می‌کند.

وی در این باره گفت: آمریکا باید تلاش‌های خود را برای دستیابی به برتری در برخی مناطق هماهنگ کند.

ادلمن به ویژه بر بهبود استقرار موشک‌های دوربرد، صنایع دفاعی چند جانبه برای متحدان آمریکا و افزایش ظرفیت در حوزه دفاعی علیه حملات موشک‌های کروز تاکید کرد.

روز دوشنبه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا طی نشستی در دوحه قطر با اعضای شورای همکاری خلیج دیدار و به آنها تضمین‌هایی درباره توافق هسته‌ای با ایران ارائه کرد.

هفته گذشته آمریکا همچنین توافقی دفاعی چندین میلیارد دلاری با عربستان سعودی و قراردادی برای ارائه جنگنده‌های F-16 به مصر منعقد کرد.

پس از حدود دو سال از آغاز مذاکرات با تهران، ایران و 1+5 توانستند به متن توافقی در پرونده هسته‌ای ایران دست یابند.

انتهای پیام

کد N911664

وبگردی