آفتاب

اندونزی به اعطای جایزه "دولتمرد جهانی" به کیم جونگ اون مصمم است

اندونزی به اعطای جایزه "دولتمرد جهانی" به کیم جونگ اون مصمم است

اگرچه آمریکا کره شمالی را متهم به نقض گسترده حقوق بشر می‌کند اما به نظر می‌رسد اندونزی چندان با این مساله موافق نیست و حتی برنامه ریزی کرده تا به رهبر کره شمالی جایزه صلح بدهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نوشته روزنامه کریستین ساینس مانیتور، دختر رئیس جمهور بنیانگذار اندونزی تایید کرد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از سوی مرکز سوکارنو جایزه "دولتمرد جهانی" را دریافت خواهد کرد.

راچماواتی سوکارنوپوتری، دختر نخستین رئیس جمهور اندونزی گفت: کیم جونگ اون این جایزه را به دلیل نشان دادن صلح، عدالت و انسانیت دریافت خواهد کرد.

مرکز سوکارنو واقع در بالی اندونزی اعلام کرد، تصمیم گرفته جایزه سالانه زمامداری جهانی خود را به کیم جونگ اون بدهد و او را قهرمان مبارزه با استعمارگری نوین و امپریالیسم توصیف کرد.

آنگ سان سو چی، رهبر مخالفان میانماری و مهاتما گاندی نیز دو تن از دریافت کنندگان این جایزه هستند. کیم جونگ اون در ماه سپتامبر این جایزه را دریافت خواهد کرد.

کره شمالی مدتهاست که به دلیل سابقه حقوق بشری مورد انتقاد جهانی قرار دارد.

گروه دیده بان حقوق بشر کره شمالی را یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان خوانده و عفو بین الملل نیز بارها نسبت به اردوگاه های کار اجباری کره شمالی و کمبود غذا دراین کشور اظهار نگرانی کرده است. سال گذشته میلادی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بعد ا حدود یک سال جمع آوری مدارک علیه کره شمالی اعلام کرد رهبران این کشور مرتکب جرمهایی علیه بشریت بسیار مشابه جرمهای ارتکابی آلمان نازی شده اند.

سوکارنوپوتری گفت: انتقادها علیه سوابق حقوق بشری کیم جونگ اون تبلیغات غربی هستند.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: اتهامات مربوط سوءاستفاده‌های حقوق بشری کره شمالی نادرست هستند. کشورهای غربی دوست دارند برچسب های زشتی به کره شمالی بزنند.

کیم نخستین رهبر کره شمالی نیست که این جایزه را می برد. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه در سال 2001 این جایزه در حالی که کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی و پدربزرگ کیم جونگ اون در گذشته بود پس از مرگ به وی داده شد.

جایزه های حقوق بشری گاهی اوقات مناقشه آفرین هستند. حتی جایزه صلح نوبل که شناخته شده ترین جایزه صلح جهان است نیز استثنا نیست.

در سال 2012 اتحادیه اروپا به دلیل شش دهه مشارکت در پیشبرد صلح و آشتی، دموکراسی و حقوق بشردر اروپا جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. اما سه تن از برندگان سابق جایزه صلح نوبل این تصمیم را محکوم کرده و گفتند اتحادیه اروپا به وضوح یکی از قهرمانان صلحی که آلفرد نوبل هنگام تاسیس این جایزه در سال 1895 در ذهن داشت نیست.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در سال 2009 در حالی که تنها چند ماه از شروع ریاست جمهوری اش می گذشت این جایزه را دریافت کرد. این موجب شد بسیاری کمیته جایزه صلح نوبل را متهم به داشتن انگیزه های سیاسی در اعطای این جایزه کنند. همچنین در سال 1973 هنری کیسینجر وزیر امور خارجه سابق آمریکا این جایزه را به دلیل مشارکت در توافقات صلح ویتنام برنده شد اما در آن زمان وی بر بمباران محرمانه لائوس نظارت داشت.

انتهای پیام

کد N911634

وبگردی