آفتاب

تاکید قره سید بر تنظیم مناسب ابعاد حقوقی برجام

تاکید قره سید بر تنظیم مناسب ابعاد حقوقی برجام

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام در بعد سیاسی با برد برد انجام شده، بر تنظیم دقیق ابعاد حقوقی این توافقنامه تاکید کرد.

میرهادی قره‌سید رومیانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به صحبت‌های اخیر حسن روحانی و توضیحات او در خصوص توافق هسته‌ای صورت گرفته، گفت: بین حقوقدان‌های کشور یک سوال اساسی مطرح است که این توافق یک معاهده است یا یک تفاهم سیاسی؟ پاسخ به این سوال نتایج اصلی مذاکرات را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: از منظر حقوقی و در معاهدات بین‌المللی یک چارچوب وجود دارد و یک متن که چارچوب را توافقات و مذاکرات سیاسی یک یا چند کشور ایجاد می‌کند، اما متن با توجه به تاثیرگذاری آن که خروجی اصلی است، باید کاملا فنی و حقوقی بسته شود چرا که ضمانت اجرای آن، متقن بودن و مستدل بودن این بیانیه یا معاهده به متن موضوع مربوط می‌شود؛ لذا این متن باید غلبه حقوقی داشته باشد نه غلبه سیاسی.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در این متن توافق شده یکسری خط قرمزها وجود دارد که هر کشور به دنبال حفظ منافع و دستاوردهای خود است.

قره‌سید با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که مهم‌تر از متن و چارچوب، تفسیر این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها است، تصریح کرد: چرا که خارج از متن، چند دیدگاه وجود دارد و می‌توان از آن چند تفسیر ارائه کرد؛ یکی تفسیر ادبی و تفسیر منطقی است که تفسیر مرجع حل اختلاف‌ها می‌شود که در این برجام نیز یک کمیسیون ویژه مشترک برای حل این اختلافات در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: در این توافق به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران توانسته با حفظ منافع خود بخصوص در سه بند اول که به حق ایران و دستیابی به فناوری هسته‌ای برای پیشبرد اهداف صلح‌آمیز تاکید شده است، دست پیدا کند که باید هزاران میلیارد دلار هزینه می‌شد تا این نتیجه به دست می‌آمد اما اکنون می‌بینیم در مقدمات توافق این مطلب درج شده که جزو موفقیت‌های اساسی در حوزه بین‌الملل است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه اظهار کرد: اگر منافع داخلی و بین‌المللی در تقابل این توافق باشند باید با نرمش قهرمانانه در این حوزه به نحوی نرمش کنیم که منافع ملی خود را از دست ندهیم.

وی ادامه داد: طبیعتا خط قرمزهای تبیین شده توسط اسناد بالادستی نظام، رهبری و قوانین زیر پا گذاشته شدنی نیست که این خطوط قرمز شامل دسترسی بیگانگان به مراکز نظامی می‌باشد.

قره‌سید خاطرنشان کرد: سخنان اخیر رییس‌جمهور در صداوسیما نیز این موضوع را مورد تاکید قرار داد و حقوقدانان نیز همین نظر را دارند که به سمتی پیش برویم که تفسیر و تعبیر گوناگونی از توافق منتشر نشود تا نتایج مختلفی از آن به دست نیاید بلکه به سمتی پیش برویم که شاهد حداقل تفاوت تفاسیر باشیم تا به آنچه مدنظر داریم،‌ برسیم.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین گفت: سابقا ما تجربه دیوان داوری ایران و آمریکا را داشتیم که با توجه به عدم دقت تیم مذاکره‌کننده در آن دیوان توانسته بودند با گنجاندن بعضی کلمات کاری کنند که فقط دولت ایران بتواند علیه دولت آمریکا شکایت کند؛ در حالیکه اتباع و شهروندان آمریکایی می‌توانستند علیه دولت ایران شکایت کنند؛ لذا باید مراقب مباحث حقوقی در این توافقنامه باشیم.

وی در پایان بیان کرد: این توافقنامه گذشته از مسائل سیاسی، در بعد حقوقی نیز مورد توجه قرار دارد چرا که بحمدالله در بعد سیاسی در چارچوب و با برد برد انجام شده است.

انتهای پیام

کد N911298

وبگردی