آفتاب
در گفتگو ویژه خبری مطرح شد:

ضرورت سفر ظریف به سوریه و لبنان/راهکار سیاسی بحران‌های منطقه

ضرورت سفر ظریف به سوریه و لبنان/راهکار سیاسی بحران‌های منطقه

اسداللهی گفت: بهتر بود ظریف در سفر منطقه ای اخیر خود به سوریه هم سفر می کرد زیرا این کشور به عنوان هم پیمان ما منتظر بود که نماینده ای از طرف وزارت خارجه یا مذاکره کنندگان کشورمان به دمشق سفر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، حسین امیرعبداللهیان در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما به سفر هفته گذشته ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به منطقه اشاره کرد و افزود: این سفر، هم رویکرد به همسایگان حوزه خلیج فارس را در بر داشت و هم سفر به عراق به عنوان یکی از متحدان اصلی ما.

وی گفت: در سفرهایی که طراحی شده است، هم از کشورهای مقابل از جمله وزرای خارجه اروپا به تهران سفر می کنند و همزمان سفر وزیرخارجه سوریه و معاون وزیرخارجه روسیه و نماینده پوتین در امور خاورمیانه را به کشورمان داریم.

امیر عبداللهیان افزود: انجام توافق هسته ای در دوره ای که برخی از کشورها و بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای توسل به زور را مد نظر خود قرار داده بودند نشان داد که مذاکرات دیپلماتیک در عرصه روابط بین الملل می تواند کارآمد باشد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه درباره دیدارهای اخیر خود با وزیرخارجه سوریه و نماینده پوتین و انتشار اخباری درباره طرح به روز شده جمهوری اسلامی ایران درباره حل بحران سوریه گفت: ایران از ابتدا معتقد بود که بحران های منطقه از جمله یمن، بحرین، سوریه و مصر صرفاً راهکار سیاسی دارد.

امیر عبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران چه در موضوع بحران سوریه و چه در موضوع تجاوز نظامی و خطای راهبردی عربستان در حمله به یمن، طرح سیاسی را ارائه کرد و طبیعی است در مقطع کنونی این طرح ها باید به روزرسانی شود.

وی ادامه داد: علت آن این است که طرف های مقابل تلاش می کنند در منطقه امتیاز بگیرند و برای ما و متحدان ما چالش ایجاد کنند و روابط ما با کشورهای همسایه را به چالش بکشند.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه هفته گذشته نخستین سفر منطقه ای آقای ظریف پس از توافق هسته ای انجام شد گفت: در آستانه این سفر به یک باره وزارت کشور بحرین ادعای کذبی را مطرح کرد تا سفر را تحت تأثیر خود قرار دهد.

وی افزود: برخی از کشورهای خارجی و برخی از کشورهای منطقه که درخصوص واقعیت های موجود در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران رفتار سازنده ای را از خود بروز ندادند در پشت این جریانات قرار دارند.

امیر عبداللهیان در پاسخ به این پرسش که آیا دور دوم سفرهای منطقه ای ظریف هم برنامه ریزی شده است؟ گفت: بله در روزهای آینده مرحله دوم این سفر به برخی از کشورهای همسایه انجام خواهد شد که جزئیات آن را سخنگوی وزارت خارجه در روزهای آینده اعلام خواهد کرد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه درباره طرح به روزرسانی شده ایران درباره سوریه گفت: با مقامات سوریه باید جزئیات بیشتر این طرح مورد بررسی قرار گیرد اما نکته مهم این است که تمرکز بر راهکار سیاسی و حمایت از متحدان منطقه ای به موازات همکاری همه جانبه با همسایگان و کشورهای منطقه در دستور کار جدی دستگاه دیپلماسی قرار دارد.

صباح زنگنه: افزایش ظرفیت منطقه ای ایران با توافق هسته ای

صباح زنگنه  نیز که در استدیو برنامه گفتگوی ویژه خبری حضور داشت درباره اثرات بیانیه جمع بندی مذاکرات در تعاملات منطقه ای ایران گفت: اینکه ایران در یک طرف میز و ۶ کشور دیگر در طرف دیگر میز، مذاکره کردند نشان از وزن سیاسی کشورمان دارد و این نشأت گرفته از این است که ایران توانست پس از انقلاب توانمندی های خود را افزایش دهد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: توافق هسته ای ظرفیت ایران را در منطقه افزایش می دهد.

وی گفت: برخی از کشورهای منطقه تلاش های زیادی کردند تا مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ به نتیجه نرسد اما موفق نشدند.

در ادامه مسعود اسداللهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: دیدگاهی که معتقد است این توافق به ضرر متحدان ایران تمام می شود در چارچوب عملیات روانی است.

وی افزود: اسرائیل، عربستان و تا حدی فرانسه تلاش زیادی کردند تا مذاکرات به نتیجه نرسد اما به رغم خواست آنها توافق انجام شد.

اسداللهی با بیان اینکه آنها مرحله دوم جنگ روانی را آغاز کرده اند، ادامه داد:بخشی از آن این است که شایعه می کنند ایران در این توافق، امتیاز بزرگی داده است از جمله اینکه حمایت از متحدان خود را ادامه نخواهد داد و معامله کرده است که در مقابل امتیاز گرفتن از غرب از حمایت جنبش های مقاومت دست بردارد.

وی افزود: عملیات روانی آنها به حدی شدید است که نه تنها مخالفان جمهوری اسلامی ایران آن را پذیرفتند بلکه برای دوستان منطقه ای کشورمان هم سؤال در این زمینه پیش آمده است در حالی که مذاکرات صرفاً درباره مسائل هسته ای بوده است.

در ادامه زنگنه کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ایران در برابر هر گونه افراط گرایی می ایستد، گفت:  اکنون آنچه که جهان اسلام را با مشکل مواجه کرده است بروز حالت های رادیکالیزه گوناگون است و این خطر بزرگی برای همه ملت های منطقه است و باید با این افراط گرایی مبارزه کرد.

اسداللهی کارشناس مسائل غرب آسیا هم با اشاره به اینکه آمریکایی ها همیشه سعی کرده اند متحدان خود را درباره مذاکرات هسته ای با ایران توجیه کنند، افزود: بهتر بود وزیرخارجه ایران هم در سفر منطقه ای اخیر خود به سوریه هم سفر می کرد زیرا این کشور به عنوان هم پیمان ما منتظر بود که نماینده ای از طرف وزارت خارجه ایران یا یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده هسته ای ایران به سوریه سفر کند تا هم نظام سوریه در جریان مذاکرات قرار گیرد و هم این جنگ روانی اثر نگذارد و هم دیداری با لبنان و شخصیت های لبنانی به ویژه سید حسن نصرالله انجام دهد زیرا آنها هم منتظرند در جریان مسائل قرار گیرند و این مسئله اثرات جنگ روانی را کم می کرد.

صباح زنگنه هم در ادامه با تأیید این سخنان گفت: نمایندگانی از دستگاه دیپلماسی کشور باید حتماً به متحدان منطقه ای ما سفر کنند.

وی افزود: قدرت تبلیغاتی و رسانه ای مخالفان ما بسیار بالاست و باید برای آن چاره اندیشی کرد و توان ما در این زمینه ضعیف است اما دل ملت های منطقه با جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه اسداللهی گفت: نظام بین المللی کنونی نه بر اساس عدالت و حق بلکه بر اساس قدرت شکل گرفته است و اگر قدرت داشته باشی می توانی حق خود و حتی بیش از آن را بگیری اما اگر قدرت نداشته باشی حتی همان حق خود را هم نمی توانی بگیری.

وی تأکید کرد: علاوه بر توان و تخصص هیئت مذاکره کننده، حضور قوی و مسئولانه ایران در تحولات منطقه ای پشتوانه مذاکرات و تعیین کننده بود.

اسداللهی گفت: سوریه در ۸ سال دفاع مقدس ایران در برابر عراق، پشت ایران ایستاد و به کشورمان کمک کرد بنابراین علاوه بر اینکه منافع ما ایجاب می کند بلکه ادای دین است و باید از سوریه حمایت کنیم به ویژه اینکه اگر پس از توافق هسته ای، این حمایت را انجام ندهیم آن را حمل بر شکست ایران می کنند.

در ادامه صباح زنگنه درباره چاپ بیانیه اخیر ظریف در روزنامه های عربی گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران، امنیت، تجزیه ناپذیر است یعنی نمی شود گفت کشوری امن است اما همسایه او ناامن است.

وی افزود: اکنون باید به طرح فراگیری برسیم و همه کشورهای منطقه باید در حل بحران سوریه حضور داشته باشند.

صباح زنگنه گفت: تأسیس بانک سوخت هسته ای، طرحی پیش دستانه است زیرا هنوز کشورهای منطقه به مرحله ای نرسیده اند که نیروگاه های خود را راه بیندازند اما این طرح با حسن نیت اعلام شده است زیرا از کشورهای منطقه خواسته است در این طرح مشارکت کنند.

کد N911262

وبگردی