آفتاب
با اشاره به حذف طرح زوج و فرد در شهر تهران؛

طلا: باید مراقب باشیم معیشت مردم دچار مشکل نشود

طلا: باید مراقب باشیم معیشت مردم دچار مشکل نشود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید مراقب باشیم با حذف طرح زوج و فرد، معیشت و زندگی مردم دچار مشکل نشود.

حسین طلا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص طرح جایگزینی محدوده کاهش آلودگی هوا به جای طرح زوج و فرد، توضیح داد: پایتخت کشور با مشکلات متعدد مواجه است که در زندگی ما تاثیر بسزایی دارد که از جمله آنها بحث محیط زیست و آلودگی هواست که باعث می‌شود تمهیداتی در مجموعه شهر تهران اندیشیده شود.

وی ادامه داد: حرکت معابر در شهر تهران حدود 800 هزار ماشین با سرعت 30 کیلومتر در ساعت است که اگر فضای پارک کنار معابر را از ظرفیت آن کم کنیم حدود 500 هزار ماشین با سرعت 30 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: این تعداد به طور متوازن پخش نمی‌شوند یعنی حدود چهار میلیون وسیله نقلیه در تهران داریم که 500 تا 550 هزار وسیله در مجموعه مرکزی شهر وجود دارند و به لحاظ اینکه این منطقه از شهر ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی را داراست موجب می‌شود در مجموعه شهر تهران تدابیری اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه برای حل این مساله دو نگاه وجود دارد، تصریح کرد: یک راه این است که محدوده‌ای را تعیین کنیم که فقط ماشین‌های با پلاک خاص و یا همان زوج و فرد وارد آن محدوده شوند و یا اینکه آن محدوده را برای ماشین‌هایی آزاد کنیم که آلایندگی کمتری دارند.

طلا در ادامه بیان کرد: در حال حاضر محدوده طرح ترافیک به طور ثابت وجود دارد اما یک محدوده طرح زوج و فرد ماشین‌هاست که بسیاری از کشورها از این طرح استفاده می‌کنند تا عدالت رعایت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: به لحاظ شرایط خاص پایتخت، وسایل نقلیه‌ای که کمی به استانداردها نزدیک‌تر شوند در مرکز شهر تردد بیشتری دارند بنابراین نوع این نگاه دوم مطرح می‌شود که طبق آن باید اجازه ورود به ماشین‌هایی که آلایندگی کمتری دارند داده شود و محدوده زوج و فرد می‌تواند در زمان‌های خاصی در سال به اجرا در آید.

وی یادآور شد: علی‌الظاهر آنچه که برنامه‌ریزی شده این است که ماشین‌ها به چهار گروه تقسیم‌بندی شوند که گروه قرمز بدترین شرایط آلایندگی را دارند که با مشخصات اتومبیل‌ها از یک سو و با معاینات فنی از سوی دیگر می‌توان گروه اتومبیل‌ها را تعیین کرد و اگر این طرح به این صورت اجرایی شود فکر می‌کنم علی‌القاعده بررسی‌های تخصصی آن در مجموعه شورای شهر به طور دقیق انجام می‌گیرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: نکته مورد توجه این است که غالبا ماشین‌های نزدیک به استانداردها مدل بالا هستند و باید مراقبت کنیم کسانی که معیشت و زندگی‌شان به وسایل نقلیه گره خورده که از چنین شرایطی برخوردار نیستند و با جابجایی مسافر امرار معاش می‌کنند دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام

کد N911255

وبگردی