آفتاب
گزارش روزنامه شرق:

وزیر خارجه ایتالیا با ظریف دیدار کرد/ مسافران «رم» در تهران

وزیر خارجه ایتالیا با ظریف دیدار کرد/ مسافران «رم» در تهران

ایتالیایی‌ها، ایران را از دوران مارکوپولو و بازار تبریز و پارچه‌هایی زربفت و ابریشم نشناختند بلکه این دو کشور از دوران اشکانی‌ها با هم مراوده تجاری داشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه شرق در گزارش شماره چهارشنبه خود نوشت: گویا آن‌قدر که ایرانی‌ها «مارکوپولو» را دوست دارند و برخی کالاها در آگهی‌های بازرگانی کشور، سوغات مارکوپولو معرفی می‌شود، هم‌وطنان این جهانگرد ونیزی هم به ایران علاقه‌مندند. وزیر خارجه ایتالیا برای دومین بار در شش‌ماه گذشته راهی تهران شده تا در صف اولین‌ میهمانان تهران بعد از توافق وین قرار گیرد. او این‌بار در رأس هیاتی تجاری- اقتصادی، برای سفری دوروزه به تهران آمده است. او بهمن سال گذشته هم به تهران آمد و به‌جای سرمای بهمن، این‌بار گرمای مرداد ایران را حس می‌کند. از ابتدای دولت روحانی تاکنون تهران سه بار میزبان وزرای خارجه ایتالیا بود. «اما بنینو» اولین روز زمستان ٩٢ و یک ماهی بعد از دستیابی به توافق ژنو به تهران سفر کرد. او که خانمی تحصیل‌کرده در رشته معماری بود، بعد از ١٠ سال از آخرین سفر وزیر خارجه ایتالیا راهی ایران شده بود. «بنینو» اولین‌بار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و در نیویورک بعد از ساعت‌ها صف‌ایستادن و انتظار با ظریف دیدار کرده ‌بود. در همان دیدار وزیر خارجه ایتالیا، از محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای سفر به رم دعوت کرد و او یک ماهی بعد پیش از سفر به وین، در سفری پنج‌ساعته به ایتالیا رفت. مسافر بعدی رم به تهران «پائولو جنتیلونی»، وزیر خارجه فعلی ایتالیا بود که بهمن ٩٣ هم به تهران آمده بود. او اکنون سومین مسافر ایتالیایی تهران است.

 از  ٥ میلیارد به یک میلیارد

ایتالیایی‌ها، ایران را از دوران مارکوپولو و بازار تبریز و پارچه‌هایی زربفت و ابریشم نشناختند بلکه این دو کشور از دوران اشکانی‌ها با هم مراوده تجاری داشتند. ایتالیا در ‌صد سال اخیر هم شریک اول تجاری ایران بود، نفت البته بزرگ‌ترین کالای ما به مقصد بازارهای رم بود که با کاهش سطح رابطه سیاسی در ١٠ سال اخیر، جایش را به نفت لیبی داد.

همکاری‌های تجاری ایران و ایتالیا از سال ١٩٩٩ تا ٢٠٠٥ (١٣٧٩ تا ١٣٨٤) تقریبا به بیش از دوبرابر رسید؛ یعنی حجم مبادله تجاری دو کشور از حدود دو میلیارد یورو به پنج میلیارد و ٤٠٠ میلیون یورو در سال ٢٠٠٥ رسیده بود. اما مبادلات تجاری ‌رو به پیشرفت ایران و ایتالیا که در دوران اصلاحات به دست آمده بود از سال ٢٠٠٦ (١٣٨٥) متوقف یا کند شد. آمار و ارقام نشان‌دهنده این کندشدن آن‌هم با حجمی بسیار بزرگ است، به‌گفته مقامات اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، اکنون حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار است که ۸۰۰ میلیون دلار آن شامل صادرات ایران به ایتالیا و ۴۰۰ میلیون دلار آن صادرات ایتالیا به ایران است. دولتمردان ایتالیایی خود را دوستان قدیم ایران می‌دانند. اسفند ٧٦ و بعد از استقرار دولت اصلاحات اولین مقام «اتحادیه اروپا» که به ایران سفر کرد، وزیر خارجه ایتالیا بود. آنها بعد از توافق ژنو هم اولین مسافر اروپایی تهران بودند اما این‌بار بعد از توافق جامع وین نتوانستند در ابتدای صف قرار گیرند. بعد از توافق وین، معاون صدراعظم آلمان و بعد وزیر خارجه فرانسه بود که راهی تهران شدند. البته در این بین تهران یک مسافر ایتالیایی دیگر هم داشت، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا هم که به تهران آمد، ایتالیایی بود و بعد از «اما بنینو» مدت کوتاهی وزیر خارجه ایتالیا شد. محمدجواد ظریف اما در دوران وزارت موگرینی در ایتالیا یک‌بار دیگر به این کشور رفت و با او که بعدتر در مذاکره هسته‌ای از نزدیک با ظریف در تعامل قرار گرفت، دیدار کرد.

بازگشت به موقعیت اقتصادی پیش از تحریم‌ها

«پائولو جنتیلونی»، در سفر به تهران با «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران دیدار کرد. او با دیگر مقامات عالی‌رتبه ایران هم دیدار می‌کند. وزیر خارجه ایتالیا پیش از سفر به تهران دو گفت‌وگو با رسانه‌های رسمی ایران داشت. او هدف خود از این سفر را بازگشت به موقعیت اقتصادی پیش از تحریم‌ها عنوان کرده است. او به ایرنا گفته: «ایتالیا یقینا در دوران تحریم‌ها از نظر روابط اقتصادی با ایران، رنج دیده ‌است. اما توافقی که در وین حاصل شد به ما فرصت جبران تدریجی روابط اقتصادی را می‌دهد. بدون تردید ما با لغو تدریجی تحریم‌ها، روابط اقتصادی خود با ایران را نیز به‌ تدریج جبران می‌کنیم». وزیر خارجه ایتالیا با اشاره به روابط دیرینه و فرهنگی دو کشور افزود: «مهم ایجاد یک مشارکت و نه فقط افزایش مبادلات تجاری فی‌مابین است و ایتالیایی‌ها در این زمینه شریک قابل اعتمادی هستند». وزیر خارجه ایتالیا که به‌همراه هیأتی اقتصادی راهی تهران شده، گفته ایتالیا پیش از تحریم‌ها با حجم مبادلاتی بالغ بر هفت میلیارد یورو، نخستین شریک تجاری ایران در اروپا بود.

٢ وزیر همراه نمایندگان شرکت‌ها

وزیر خارجه ایتالیا همچنین با اشاره به توافق هسته‌ای وین میان ایران و ١+٥ گفته است: «توافق وین برای ما امید بزرگی است، چه از نظر اقتصادی، که نباید آن را کم‌اهمیت شمرد، چراکه باعث ایجاد کار می‌شود و چه از نظر جنبه‌های سیاسی این توافق، که امیدواریم به ما اجازه دهد تا بتوانیم همواره روابط خود را با ایران به منظور ثبات در منطقه از خاورمیانه تا خلیج‌فارس و مدیترانه و شمال آفریقا افزایش دهیم».در سفر هیأت ایتالیایی به تهران، «فدریکا گوییدی»، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا و نمایندگان شرکت‌های مهم ایتالیایی  وزیر خارجه این کشور را همراهی می‌کنند.

کد N911134

وبگردی