آفتاب

یمن؛ سرزمین بهشت خیالی یا باتلاق متجاوزان

یمن؛ سرزمین بهشت خیالی یا باتلاق متجاوزان

رسانه های وابسته به رزیم سعودی و همپیمانان آن این روزها می کوشند که حضور متجاوزان در عدن را به مثابه دستاوردی محسوب کنند اما گویا آنها مردم یمن را نمی شناسند.

خبرگزاری مهر -سرویس بین الملل: در حالی که تحولات یمن با شتاب بیشتری حرکت می کند، روند تحولات این کشور در دو جبهه سیاسی و میدانی دنبال می شود: در جبهه سیاسی سلطان نشین عمان به تلاش های میانجی گرایانه خود ادامه می دهد و روس ها و آمریکایی ها وارد عمل شده اند و قطر روز گذشته شاهد نشست سه جانبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، جان کری وزیر خارجه آمریکا و عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی ها، بود. هر چند که از محتوای این جلسات اطلاعات کاملی بیرون نیامده است.

اما در روند تحولات میدانی روز گذشته نبردهای سنگینی میان القاعده و حامیان عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری مقیم عربستان با نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن درگرفت و رسانه های وابسته به سعودی با هیاهوی فراوان از تسلط نیروهای حامی سعودی ها بر این پایگاه خبر داده اند و اخبار ضد و نقیضی در این باره مخابره می شود.

در حال حاضر یمن عرصه تحرکات و تاکتیک های مختلف است. حضور خالد البحاح نخست وزیر مستعفی و معاون رئیس جمهوری مستعفی برای ساعاتی در عدن از جمله آنهاست. همچنین کمک های به ظاهر بشردوستانه سعودی ها نیز در راستای همین تحرکات و تاکتیک ها برای از میدان به در کردن حریف است.

سعودی ها که با عملیات موسوم به «توفان قاطعیت»، «بازگشت امید» و «شمشیرهای بران» راه به جایی نبردند و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان چند هفته قبل اعتراف کرد که هادی و شبه نظامیان آن از محاسبات عربستان خارج هستند در حال حاضر می کوشند که از عدن به عنوان برگ برنده ای در تحولات بهره برداری کنند و فرستادن عامل خود خالد بحاح در این راستاست.

رسانه های حامی عربستان از طرح تجزیه یمن به بخش های شمالی و جنوبی و سناریوهای دیگری مبنی بر وارد شدن سازمان ملل و عقب نشینی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن نیز سخن می گویند. این رسانه ها همچنین از رسیدن قریب الوقوع نیروهای مزدور سعودی به صنعا طی روزها آینده دم می زنند.

اما واقعیت میدانی یمن این است که سعودی ها همچنان از هوا و دریا مردم بی گناه را هدف قرار می دهند و در پایگاه العند نیز جنگنده های سعودی با تمام توان وارد عمل شده اند تا جبهه را به نفع حامیان خود رقم زنند.

حقیقت این است که ارتش یمن و کمیته های مردمی جهنمی را به روی سعودی ها در جازان و عسیر گشوده اند. مناطق هم مرز با یمن در جنوب عربستان به مناطق خالی از جمعیت تبدیل شده و موشک ها و توپخانه یمنی ها این مناطق را به مناطق خالی از سکنه تبدیل کرده است. همزمان نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن اقدام به پیشروی زمینی کرده اند و بر مناطقی در جازان از جمله مراکز نظامی سعودی دست یافته اند و ادوات نظامی را به غنیمت گرفته اند.

یکشنبه گذشته عبدالملک حوثی رهبر انصارالله یمن اعلام کرد که تحرکات سعودی-آمریکایی در یمن به سدی به نام اراده ملت این کشور برخورد کرده و ناکام مانده است. یمنی ها به گفته عبدالملک حوثی در نبرد شرف، استقلال و دفاع مشروع انجام می دهند.

رهبر انصارالله حوادث عدن را پیشروی محدود می داند و اینکه این تحرکات دستاوردی برای دشمن محسوب نمی شود بلکه آنها را به باتلاق یمن فرو می برد.وی همچنین گفت که یمنی ها تن به خواری و بندگی نمی دهند و هر شکستی لزوما به مفهوم برنده شدن طرف مقابل در جنگ نیست بلکه نشانه فرو رفتن بیشتر دشمن است.

همانطور که عبدالملک الحوثی وعده داده است عدن بهشت متجاوزان نخواهد بود بلکه باتلاقی است که دشمن را در خود فرو می برد. کشورهای حوزه خلیج فارس که در ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها به سر می برند در این باتلاق فرو خواهند رفت. بیگانگانی که تاریخ یمن و ماهیت ملت یمن را نمی شناسند در مهلکه ای در این کشور وارد می شوند که هزاران بار آرزوی مرگ در آن خواهند کرد زیرا مردم یمن بی باک هستند و هر محله و شهر و قصبه یمن جبهه ای علیه متجاوزان خواهند شد.

متجاوزان که سرمست از تحولات عدن هستند باید به زودی با جنگجویان وابسته به الحراک الجنوبی و ارتش و کمیته های مردمی یمن در جنگ خیابانی بجنگند. کشورهای عضو ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها و عوامل وابسته به حزب اصلاح اگر فکر می کنند که شکست ارتش یمن و کمیته های مردمی حالت تفریح و سرگرمی برای آنها دارد باید بدانند که ملت یمن هرگز زیر بار تجاوزات و قیمومیت نمی روند.

از آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که استراتژی جدید یمنی ها استفاده از تاکتیک های نظامی جنگ شهری و جنگ فرسایشی است.در واقع متجاوزان مورد حمایت سعودی ها باید جنگ خیابانی شدیدی داشته باشند و از سویی سعودی ها باید با ارتش و کمیته های مردمی که بر خلاف گذشته مواضع نظامی سعودی ها را زیر آتش سنگین قرار می دهند و آنها را تحت تسلط خود قرار می دهند روبرو شوند. این در حالی است که مرزهای دو کشور حدود 2000 کیلومتر است که بیش از 450 کیلومتر از آن را کوههای صعب العبور تشکیل می دهد. در جنوب یمن جنگ فرسایشی دشمن را نابود می کند و در جنوب عربستان ارتش و کمیته های مردمی نظامیان سعودی را به زانو در می آورد.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که یمنی هایی که در کشورهای عضو ائتلاف ضد یمن زندگی می کنند به متجاوزان روی خوشی نشان نخواهند داد. همچنین نباید از تحولات پس از توافق هسته ای ایران با 1+5 غافل بود و اثرات آن را بر تفاهمات منطقه ای نادیده گرفت به ویژه که طی روزهای گذشته آثار آن را می توان در تحرکاتی که عمان دنبال می کند و وزیران خارجه کشورهای بزرگ را دور هم جمع کرده است، مشاهده کرد.

سعودی ها مطیع آمریکایی ها هستند و خود به تنهایی اراده مستقلی ندارند و چنانچه تصمیمات در سطح کلان بین المللی درباره یمن اتخاذ شود آنها نه تنها باید دست خالی یمن را ترک کنند بلکه با وضعیت جدید در مرزهای خود در جنوب این کشور روبرو شوند زیرا ناخواسته منطقه ای بی ثبات در مرزهای خود ایجاد کرده اند.

کد N911127

وبگردی