آفتاب

سجادپور در کافه خبر: افراد براساس نظام ارزشی خود درباره توافق قضاوت می کنند

سجادپور در کافه خبر: افراد براساس نظام ارزشی خود درباره توافق قضاوت می کنند

سفیر پیشین کشورمان در مقر اروپایی سازمان ملل در کافه خبر گفت: افراد و جناح ها براساس نظام ارزشی خود درباره توافق هسته ای قضاوت می کنند و در این خصوص به ارزیابی های متعارف و معقول نیازمند هستیم.

به گزارش خبرآنلاین دکتر محمد کاظم سجادپور با بیان اینکه پاسخ دادن به این سوال که توافق هسته ای ذاتا مناسب یا نامناسب و خوب یا بد است به صورت کلی امکان پذیر نیست چرا که این پاسخ می تواند براساس یک نظام ارزشی و یا حتی نظام ارزشی که افراد برای خود دارند متفاوت باشند.

سجادپور در تبیین سخنان خود گفت: مثلا از نظر جناح افراطی، راست و جنگ طلب اسرائيلی، توافق خیلی بد است چون از نظر آنها اساسا هر چیزی کمتر از جنگ در خاورمیانه بین ایران و آمریکا اتفاق خوبی نیست و منافع آنها را تامین نمی کند.

به گفته این استاد دانشگاه «خوب یا بد بودن توافق بستگی به گرایش افراد، ارزیابی های آنها از شرایط، اولویت های آنها و مفهومی که ما از آن تحت عنوان نظام شناختی یاد می کنیم دارد. قبل از اینکه بگوییم توافق هسته ای خوب بوده یا بد این نکته را باید مورد توجه قرار دهیم که مذاکره یک روند است و مانند هر روند دیگری فراز و نشیب دارد و مخصوصا زمانی که این روند حالت مذاکراتی پیدا می کند، داده و ستانده ها غیر قابل چشم پوشی می شود. 

این استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه که به کافه خبر آمده بود تاکید کرد از یک معامله ساده و معمولی در کارهای اقتصادی گرفته تا معاملات سیاسی و نحوه داد و ستد، میزان داد و ستد و شرایط کنشگران همگی در نوع ارزیابی ها تاثیر دارند. لذا خوب و بد در ترکیبی از وضعیت، نفع و زیان همچنین ارزیابی افراد تعریف می شود.

سجادپور با بیان اینکه افراد با همین نظام ارزشی سنجیده می شوند و اقدام می کنند گفت: شما مشاهده کردید که نتانیاهو به عنوان مظهر یک جریان تندرو جنگ طلب، قبل از توافق به آمریکا رفت. در ساخت و پاخت با گروه  راست آمریکا به طرز عجیبی در کنگره سخنرانی کرد و در آنجا فقط یک حرف زد و آن این بود: «توافق با ایران خوب نیست.»

سجاد پور سپس اینگونه استناد کرد که نوع تحلیل هرفرد یا گروه و جناح از هر موضوعی و در این خصوص توافق هسته ای به نظام ارزشی آنها بستگی دارد و حالا اگر از این زاویه منافع همه جانبه کشور را مطرح کنیم و مبنا و شاغول قضاوت قرار دهیم، به روندی بودن مذاکرات و شرایط پیشینی و پسینی توجه کنیم در یک ارزیابی متعارف و معقول به این باور می رسیم که نمی توانیم بگوییم این توافق خوب نیست و قطعا ویژگی های منحصر بفرد و مزایایی برای منافع ملی ما دارد که روشن است. 

49308

 

کد N911063

وبگردی