آفتاب
در دیدار با وزیر خارجه صربستان طرح شد:

ولایتی: سوریه، عراق و یمن باید مورد حمایت غیرمتعهدها قرار گیرند

ولایتی: سوریه، عراق و یمن باید مورد حمایت غیرمتعهدها قرار گیرند

وزیر امور خارجه صربستان و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با لزوم همکاری‌های اعضای جنبش غیر‌متعهدها و لزوم تلاش برای حل بحران در سوریه ، عراق و یمن گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، پس از دیدار ایوتستا داچیچ، وزیر خارجه صربستان با علی اکبر ولایتی در عصر امروز آن‌ها در جمع خبرنگاران حاضر و به ارائه توضیحاتی در رابطه با دیدارشان پرداختند.

ولایتی گفت: با برگزاری چنین دیدارهایی و انجام برنامه ریزی منظم می توانیم در جهت فعال کردن کمیسیون مشترک همکاری و گسترش روابط آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: هر دو کشور ظرفیت های مناسبی برای گسترش روابط دارند. به ویژه حضور فعال صربستان در جنبش غیر متعهد ها به عنوان عضو ناظر امکان همکاری های بیشتر را فراهم می‌کند.

ولایتی تاکید کرد:‌ لازم است ما همکاری های خود را در غرب آُسیا، شمال آفریقا و حوزه بالکان توسعه بخشیم.

وی با اشاره به یکسان بودن مواضع ایران و صربستان در خصوص مقابله با حضور بیگانگان و حملات داعش در منطقه گفت:‌ آنچه امروز در منطقه به ویژه سوریه ، عراق و یمن می گذرد به دلیل استانداردهای دوگانه برخی کشورهای غربی است که معضلات بسیاری را هم برای مردم منطقه به وجود آورده است.

ولایتی تاکید کرد:‌ ایران و صربستان در رابطه با فلسطین و مقابله با تجاوزهای بیگانگان مثل تجاوز آمریکا به سوریه،عراق و یمن اتفاق نظر دارند و هر دو کشور امیدوارند اوضاع در منطقه و عرصه بین‌المللی رو به بهبود برود.

رئیس مرکز تحقیقات با اشاره به اوضاع سوریه اظهار کرد: مردم سوریه هیچ گاه قبول نمی کنند افرادی خارج از منطقه بخواهند در مورد سرنوشتشان تصمیم بگیرند و به همین دلیل نشست‌هایی که برخی کشورها برای تفاهم با گروه هایی که به مقابله با دولت سوریه می پردازند برگزار می‌شود همانند نشست های قبلی با شکست مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها نه تنها گروه‌های تروریستی را در کشورهای همسایه سوریه تعلیم نظامی می‌دهند بلکه اخیرا تهدید کردند اگر سوریه به صورت مشروع به مقابله با جریان های تروریستی بپردازد آن‌ها از هواپیماهای خود علیه دولت این کشور استفاده خواهند کرد.

ولایتی در پایان با تاکید بر اینکه برای ایران قابل قبول نیست ،‌ به نیابت از مردم منطقه تصمیم بگیرند گفت: ملت های منطقه خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند و هیچ یک از ملت های منطقه تجاوز و دخالت های خارجی را نمی پذیرد.

ولایتی با اشاره به عضو بودن سوریه ،‌عراق و یمن در جنبش غیر متعهدها تاکید کرد: این کشورها باید از سوی اعضای این جنبش مورد حمایت قرار بگیرند و ایران و صربستان نیز در این زمینه اتفاق نظر دارند.

وزیر امور خارجه صربستان نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدارهایی که با رئیس جمهور ، وزیر خارجه و رئیس مجلس کشورمان داشته است دیدار و گفت‌وگوی امروز خود با ولایتی را نیز مثبت ارزیابی کرد.

وی گفت:‌ ایران و صربستان می توانند درعرصه های مختلفی نظیر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تجاری همکاری های خود را توسعه ببخشند.

وی با اشاره به توافق صورت گرفته بین ایران و اعضای 1+5 گفت: پاسخ ایران با شش کشور قدرتمند جهان را تبریک می گوییم و امیدواریم با این توافق تمام مشکلات ایران از این بابت حل شود.

وزیر خارجه صربستان برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک در پاییز امسال اعلام آمادگی کرد و گفت:‌با برگزاری این اجلاس می توانیم روابط مان را در حوزه های بیشتری توسعه دهیم.

انتهای پیام

کد N911012

وبگردی