آفتاب
نیویورک تایمز گزارش داد

‌جلب رضایت کشورهای عربی از توافق هسته‌ای توسط جان کری

‌جلب رضایت کشورهای عربی از توافق هسته‌ای توسط جان کری

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت:‌ روز دوشنبه جان کری در دیدار با رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بالاخره توانست موافقت محتاطانه این کشورها را با توافق هسته‌ای به دست آمده با ایران جلب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که در آن به سفر اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به منطقه برای گفت‌وگو با رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرداخته است، نوشت: خالد العطیه، وزیر خارجه قطر روز دوشنبه پس از میزبانی از نشست کشورهای همکاری خلیج فارس که با حضور جان کری برگزار شد، اظهار کرد: این(توافق) بهترین گزینه از میان دیگر گزینه ها بود.

وزیر خارجه قطر با اشاره به دیدار خود در کنفرانسی با حضور همتای آمریکایی خود اعلام کرد که جان کری تاکید کرده است که اگر تهران تعهدات خود در توافق را نقض کند، آمریکا مانع دستیابی ایران به بمب هسته‌ای خواهد شد.

به گزارش ایسنا،‌جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن رد اتهامات آمریکا و غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای کشورمان کاملا صلح آمیز است.

خالد العطیه همچنین افزود: ما اطمینان داریم که اقدامات آمریکا باعث امنیت و ثبات بیشتر در منطقه خواهد شد.

جان کری در دیدار با همتایان عرب خود از شورای همکاری خلیج ( فارس) بر سر راه های تسریع بخشیدن به قول های اوباما مبنی بر حمایت و آموزش‌های نظامی از این کشور ها به توافق رسیدند.

وزیر خارجه قطر در مورد اظهارات جان کری تشریح کرد: وزیر خارجه آمریکا به ما گفت که برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای سخت ترین بازرسی ها انجام خواهد شد که این اقدام باعث ثبات بیشتر درمنطقه خواهد شد.

به گزارش نیویورک تایمز، در اسرائیل نیز که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن به شدت با توافق هسته‌ای ایران مخالف است، ده ها تن از مقامات پیشین اسرائیل در نامه ای به نخست وزیر رژیم صهیونیستی از او خواسته اند که توافق هسته‌ای ایران را به عنوان یک واقعیت قبول کند این مقامات که شامل روسای پیشین موساد و نهادهای اطلاعاتی آمریکا، ژنرال‌های پیشین ارتش اسرائیل و رئیس پیشین کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل هستند در این نامه همچنین از دولت نتانیاهو خواسته اند که با اتخاذ یک سیاست مناسب و ترمیم اعتماد دو طرفه،‌ همکاری‌های امنیتی و دیپلماتیک را با دولت آمریکا برای آماده بودن مقابله با چالش‌های احتمالی آینده که ممکن است از این توافق به وجود آید،‌ تقویت کند.

هم اکنون به نظر می رسد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که در راس آن‌ها عربستان سعودی قرار دارد،‌تصمیم گرفته‌اند که به جای انتقاد عمومی و سرسختانه از توافق هسته‌ای ایران، بر روی حمایت های نظامی آمریکا و خرید سلاح تمرکز کنند.

انتهای پیام

کد N910878

وبگردی