آفتاب
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی خبر داد

ارائه بیش از 260 هزار خدمت آزمایشگاهی به محققان

ارائه بیش از 260 هزار خدمت آزمایشگاهی به محققان

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با اشاره به معرفی شدن 10 آزمایشگاه برتر ارائه‌کننده خدمات آزمایشگاهی که عضو قطعی این شبکه هستند،‌ از ارائه بیش از 260 هزار خدمت آزمایشگاهی طی گذشت کمتر از یک سال از شکل‌گیری این شبکه آزمایشگاهی خبر داد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر رضا اسدی‌فرد با اشاره به ارزیابی آزمایشگاه‌های عضو این شبکه به‌ عنوان یکی از فعالیت‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در راستای ترغیب آزمایشگاه‌ها به ارائه خدمات کیفی‌تر به محققان و پژوهشگران، بهبود کیفیت خدمات و توانمندی‌های آزمایشگاه‌ها از طریق کمک به عملکرد آزمایشگاه‌های فعال عضو شبکه، عنوان کرد: با توجه به این‌که سال گذشته، نخستین سال فعالیت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بود، نخستین دوره ارزیابی آزمایشگاه‌های عضو شبکه از آغاز فعالیت شبکه تا کنون، صورت گرفت و 10 آزمایشگاه‌ برتر این شبکه، بر اساس معیارها و شاخص‌های ارزیابی این شبکه مشخص شدند.

دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با بیان این‌که صرفا 54 عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی که عضویت آن‌ها قطعی شده، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، افزود: این 54 عضو قطعی از میان 108 عضو شبکه، در مجموع طی هشت ماه منتهی به پایان سال 93 موفق شده‌اند بیش از 260 هزار خدمت گوناگون آزمایشگاهی به بیش از 25 هزار مشتری خود که طیف گسترده‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان، صاحبان صنایع، دانشگاهیان، محققان و پژوهشگران و... را شامل می‌شود، ارائه کنند.

اسدی‌فرد با اشاره به این‌که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با ارزیابی آزمایشگاه‌های عضو، ضمن استخراج، پایش و بررسی وضعیت تک تک آزمایشگاه‌ها به یک رتبه‌بندی نهایی می‌رسد، رقم تبادل مالی و خدمات ارائه شده را قابل توجه دانست و افزود: از مجموع بیش از 260 هزار خدمت ارائه شده توسط آزمایشگاه‌های شبکه، حدود 116 میلیارد ریال گردش مالی و به همین میزان درآمد برای آزمایشگاه‌ها حاصل شده است.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بر ضرورت حضور بخش خصوصی در ارائه خدمات آزمایشگاهی تاکید کرد و گفت: شرکت‌های خصوصی فقط 10 درصد از مجموع اعضای قطعی شبکه را شامل می‌شوند، اما خوشبختانه موفق شده‌اند سهم یک‌سوم از جمع آزمایشگاه‌های برتر و به تبع آن، عدد قابل توجهی از خدمات ارائه شده شبکه را به خودشان اختصاص دهند.

اسدی‌فرد نقش‌آفرینی آزمایشگاه‌های خصوصی را با توجه به میزان حضور این آزمایشگاه‌ها در شبکه درخور توجه دانست و گفت: علیرغم این‌که 10 درصد از اعضای قطعی شبکه، آزمایشگاه‌های خصوصی هستند، اما حضور سه آزمایشگاه خصوصی در میان 10 رتبه برتر ارزیابی، مشارکت قابل قبول بخش خصوصی در ارائه خدمات به مشتریان را به میزان 30 درصد نشان می‌دهد.

وی با اشاره به تنوع آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی حاضر در میان 10 رتبه برتر ارزیابی گفت: بر اساس این ارزیابی در میان 10 رتبه برتر آزمایشگاه‌های عضو ارائه‌دهنده خدمات آزمایشگاهی، سه آزمایشگاه خصوصی، سه آزمایشگاه وابسته به وزارت علوم و آزمایشگاه‌هایی از وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی قرار دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر رتبه‌بندی و ارزیابی، یک کارنامه عملکرد برای آزمایشگاه‌ها ارائه خواهد شد، تا با بررسی عملکرد خود، به اصلاح نقاط ضعف و تقویت و بهبود عملکرد خود در آینده بپردازند.

اسدی‌فرد، به شاخصه‌های اصلی شبکه برای ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: کارکرد آزمایشگاه که بر اساس گزارش‌های عملکرد ارائه شده توسط آزمایشگاه بررسی می‌شود و نشان می‌دهد این آزمایشگاه، تا چه میزان از تجهیزات و ظرفیت‌های انسانی خودش برای ارائه خدمات بهره برده است. مشتری‌مداری دومین شاخصه ارزیابی آزمایشگاه‌ها است که با توجه به ارتباط و نظرسنجی از مشتریان آزمایشگاه‌ها، در قالب شش شاخص ارزیابی می‌شود و سومین معیار برای ارزیابی آزمایشگاه‌ها، میزان همکاری و تعاملات شبکه‌ای است، بدین معنا که یک آزمایشگاه تا چه میزان در همکاری با دیگر آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای پیاده‌سازی سیاست‌های شبکه آزمایشگاهی موفق بوده است.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با اشاره به نقش اثرگذار شبکه آزمایشگاهی در بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی به مشتریان از طریق شناسایی ظرفیت‌های ملی گفت: این شبکه آزمایشگاهی، با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف ارزیابی آزمایشگاه‌ها، طیف گوناگونی از تسهیلات و حمایت‌ها را برای آزمایشگاه‌های فعال و برتر در نظر گرفته و با لحاظ کردن این تسهیلات به آزمایشگاه‌ها، ضمن ترغیب آنان به بهبود کیفیت خدمات، باز بودن در آزمایشگاه‌ها به روی مراجعین و مشتریان، صرفه‌جویی در هزینه‌ خرید تجهیزات و جلوگیری از ایجاد آزمایشگاه‌های موازی، زمینه‌ای مناسب برای ارائه خدمات گسترده و یکپارچه به کل کشور فراهم می‌کند.

اسدی‌فرد با اشاره به این که شبکه آزمایشگاهی با نیازسنجی ملی و بر اساس نیاز متقاضیان منطقه‌ای به جلوگیری از خریدهای موازی و تهیه تجهیزات ضروری کمک می‌کند، گفت: این شبکه با بهره‌گیری از بانک داده کاملی که از تجهیزات و توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور در اختیار دارد، حمایت از خرید هر دستگاهی را تأئید نمی‌کند و علاوه بر سنجش شرایط آزمایشگاه که یکی از آن‌ها قرار داشتن آزمایشگاه‌ جزو 20 آزمایشگاه‌ برتر عضو شبکه است، از خرید تجهیزات آزمایشگاهی ضروری کشور حمایت می‌کند.

وی افزود: شبکه آزمایشگاهی بررسی می‌کند که از آن دستگاه در سطح ملی وجود دارد یا خیر و چه میزان ظرفیت بهره‌برداری صحیح وجود دارد و در مرحله بعدی،‌ با بررسی شایستگی آزمایشگاه برای در اختیار داشتن آن دستگاه و بر اساس اولویت، حمایت خود را صورت می‌دهد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی با اشاره به حضور شرکت‌های خصوصی ارائه‌کننده خدمات آزمایشگاهی در فهرست شرکت‌های دانش بنیان، گفت: اخیرا با موافقت کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ آزمایشگاه‌های خصوصی نیز در جمع شرکت‌های دانش‌بنیان پذیرفته می‌شوند و می‌توانند از تسهیلات قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به این‌که آزمایشگاه‌های عضو شبکه با پیوستن به جمع آزمایشگاه‌های دانش بنیان، می‌توانند علاوه بر حمایت‌هایی که شبکه آزمایشگاهی به این آزمایشگاه‌ها ارائه می‌کند، از تسهیلات قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از جمله معافیت‌های گمرکی، تسهیلات وام و حمایت‌های ‌صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند، افزود: علاوه بر این موارد، خود شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، برای رتبه‌های برتر شرکت‌های خصوصی تسهیلات قرض‌الحسنه خوبی پیش‌بینی کرده که در راستای افزایش توانمندی‌های خودشان مورد استفاده قرار دهند. این امر باعث ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه‌های مورد نیاز کشور خواهد شد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ایجاد شبکه مجازی کارشناسان و متخصصان آزمایشگاهی را یکی از خدمات اثرگذار شبکه در راستای بهتر معرفی شدن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آزمایشگاهی و تخصصی کشور دانست و گفت: علاوه بر این که مشتریان از طریق پایگاه داده کامل شبکه آزمایشگاهی به طیف گسترده‌ای از خدمات دسترسی دارند، اخیرا شبکه‌ای اجتماعی در فضای مجازی ایجاد شده تا کارشناسان و متخصصان آزمایشگاه‌های عضو شبکه، از این طریق بتوانند تجربیات و دستاوردهای خود را در حوزه آزمایشگاهی از طریق کارگروه‌های تخصصی ایجاد شده به هم منتقل کنند.

وی در پایان به عضویت بیش از 300 نفر از فعالان آزمایشگاهی و استفاده آنان از این شبکه مجازی اشاره کرد و گفت: هشت کارگروه تخصصی در این شبکه مجازی بر مبنای نوع تجهیزات، ایجاد شده و بیش از 80 درصد از کارشناسان و متخصصین آزمایشگاهی در این شبکه مجازی حضور دارند که به مرور، بر تعداد اعضای این شبکه مجازی تخصصی افزوده می‌شود.

انتهای پیام

کد N910787

وبگردی