آفتاب

اردوغان: هرگز الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسیم

اردوغان: هرگز الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسیم

رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، آنکارا الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه را "سرکوب زشت و نفرت‌انگیز تاتارهای کریمه" تلقی می‌کند و هرگز آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در «کنگره جهانی دوم» تاتارهای کریمه که در آنکارا برگزار شد، گفت: ترکیه الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نشناخته و هرگز نیز به رسمیت نخواهد شناخت. اولویت ما در بحران اوکراین صلح، آرامش و امنیت برای تاتارهای کریمه است. ما هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم و تمامی مذاکرات لازم را به منظور غلبه بر فشار و مشکلاتی که تاتارها با آن مواجه هستند، برگزار می‌کنیم. شما می‌توانید مطمئن باشید که ما به حمایتمان ادامه خواهیم داد.

وی در این سخنرانی افزود: حقوق تاتارهای کریمه در پی اخراج از کشور و سرکوب پایمال شده و الحاق کریمه به روسیه غیرقانونی است.

این سخنان در حالی مطرح شده است که دولت ترکیه نسبت به این پیام اردوغان ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.

تاتارهای کریمه از اقوام ترک هستند که در قرن‌های 13 تا 17 میلادی در شبه‌جزیره کریمه شکل گرفتند. تاتارهای کریمه در سال 1944 میلادی به دستور جوزف استالین، رهبر جماهیر شوروی به آسیای مرکزی اخراج شدند. اما در اواسط دهه 1980 میلادی به آنها اجازه بازگشت به این منطقه داده شد.

به دنبال رفراندوم مارس سال 2014 میلادی، شبه‌جزیره کریمه و شهر بندری «سواستوپل» از اوکراین جدا شده و مجدداً به روسیه الحاق شد.

علاوه بر اتهامات الحاق نظامی که کرملین آن را رد کرده، چندین کشور اتحادیه اروپا مسکو را به خاطر نقض حقوق تاتارهای کریمه مقصر دانستند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در آوریل سال 2014 میلادی دستور پرداخت غرامت به اقلیت‌های قومی از جمله تاتارهای کریمه، ارامنه، یونانی‌ها و آلمانی‌ها را که در جریان حکومت استالین مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، صادر کرد.

انتهای پیام

کد N910786

وبگردی