آفتاب
بر اساس یک نظرسنجی،

ترک‌ها موافق تشکیل دولت ائتلافی‌اند و اردوغان را بزرگترین مانع می‌دانند

ترک‌ها موافق تشکیل دولت ائتلافی‌اند و اردوغان را بزرگترین مانع می‌دانند

نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد، اکثر شهروندان ترکیه با تشکیل دولت ائتلافی موافقند و رئیس‌جمهوری کشورشان را بزرگترین مانع در تشکیل چنین ائتلافی می‌بینند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، کمپانی نظرسنجی و تحقیقات "گزیجی" بین 25 تا 26 ژوئیه سال جاری میلادی نظر 4860 تن را درباره تحولات اخیر ترکیه از حمله مذاکرات کنونی میان احزاب سیاسی برای تشکیل دولت ائتلافی یا لغو روند سازش با کردها پس از از سرگیری‌ درگیری‌های مسلحانه با حزب "کارگران کردستان ترکیه" موسوم به پ.ک.ک جویا شد.

2 / 70 درصد از شرکت‌کنندگان تمایل خود را برای تشکیل دولت ائتلافی بیان کردند که نسبت به 6 / 53 درصد ثبت‌شده در نظرسنجی پیشین این کمپانی پیش از انتخابات سراسری هفت ژوئن سال جاری میلادی افزایش چشمگیری داشته است.

براساس این نظرسنجی 66 درصد از افرادی که در انتخابات سراسری هفتم ژوئن سال جاری میلادی به حزب "عدالت و توسعه" رای داده بودند نیز موافق تشکیل دولت ائتلافی هستند و می‌خواهند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه تلاش‌های خود را برای رسیدن به این مساله افزایش دهند.

در همین حال 8 / 56 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که اردوغان بزرگترین مانع در تشکیل یک ائتلاف است. پس از آنکه در انتخابات سراسری هفتم ژوئن هیچ حزبی نتوانست اکثریت پارلمان را برای تشکیل دولت به دست آورد، اردوغان به خاطر استفاده از استراتژی با هدف جلوگیری از تشکیل دولت ائتلافی مورد انتقاد قرار گرفت.

اردوغان روز جمعه به خبرنگاران گفت: دولت ائتلافی هیچ نفعی برای ترکیه ندارد. با این حال ممکن است یک دولت اقلیت تشکیل شود که ترکیه را به برگزاری یک انتخابات زودهنگام سوق دهد.

براساس این نظرسنجی شهروندان بروز خشونت و ناآرامی‌های اخیر در ترکیه را که به دنبال درگیری‌های مسلحانه میان ارتش و شبه‌نظامیان پ.ک.ک و همچنین تروریست‌های داعش رخ داده، به عنوان تلاشی برای سوء‌استفاده از تصمیمات رای‌دهندگان در انتخابات زودهنگام می‌دانند.

به طور کلی 5 / 65 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند، جو ناآرام کنونی تلاش حزب "عدالت و توسعه" برای افزایش تعداد رای‌هایشان در انتخابات زودهنگام احتمالی است.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین نارضایتی خود را نسبت به سیاست‌های کنونی حزب "عدالت و توسعه" در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و دموکراسی مطرح کردند.

9 / 70 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که حزب عدالت و توسعه در حل مشکلات ترکیه و اداره کشور موفق نبوده است.

5 / 85 درصد از آن‌ها نیز نسبت به امنیتشان در ترکیه ابراز نگرانی کرده و گفتند، مرزهای ترکیه به هیچ عنوان امن نیست وکنترل آن‌ها از دست رفته است. 2 / 84 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مخالف کمپین نظامی علیه سوریه هستند و این اقدام را غیرضروری می‌دانند.

در زمینه اقتصادی نیز 4 / 67 درصد اعلام کردند که به سختی نیازهایشان را برطرف می‌کنند و 2 / 21 درصد نیز اعلام بیکاری کردند. در همین حال 8 / 61 درصد معتقدند اگر یک دولت ائتلافی تشکیل شود وضعیت اقتصادی آن‌ها بهبود خواهد یافت. از سوی دیگر 2 / 67 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند، دولت باید در تصمیم گیری‌هایش استقلال بیشتری از رئیس جمهور داشته باشد.

انتهای پیام

کد N910746

وبگردی