آفتاب
گزارش مهر از رویکرد دولت نسبت به منتقدین؛

«توبیخ» و «توقیف» تاوان انتقاد از برجام/کارت زرد دیگری نیاز است؟

«توبیخ» و «توقیف» تاوان انتقاد از برجام/کارت زرد دیگری نیاز است؟

وزارت ارشاد در حالی حکم «توقیف» و «توبیخ» سه رسانه را به خاطر انتقاد از «برجام» صادر کرد که وزیر ارشاد چندی پیش به دلیل ایجاد محدودیت در آزادی بیان رسانه ها از مجلس کارت زرد گرفته بود.

خبرگزاری مهر - فهیمه رضیان: پایگاه اطلاع رسانی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دیروز اعلام کرد در مذاکرات و بررسی ها، عملکرد رسانه های مکتوب و الکترونیک در خصوص مذاکرات هسته ای بررسی شد و با توجه به تبصره ٢ ماده ٥ قانون مطبوعات و بند ۸ ماده ۶، هفته نامه «٩ دی» توقیف و پرونده آن به دادگاه ارجاع شد. همچنین مقرر شد بابت برخی تیترها و مطالب روزنامه «کیهان» و پایگاه اطلاع رسانی «رجانیوز» به این رسانه ها تذکر داده شود.

این حکم در حالی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد صادر شد که جنتی وزیر ارشاد چندی پیش به خاطر ایجاد محدودیت در آزادی بیان مطبوعات از مجلس کارت زرد گرفته بود. طراحان سئوال از وزیر ارشاد معتقد بودند محدودیت‌هایی که برای برخی موضوعات خاص از جمله پرونده کرسنت و نقد مذاکرات از سوی دولت به رسانه ها اعمال می‌شود، فضای شبه خفقان رسانه‌ای در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

نکته جالب اینکه این حکم دیروز و در آستانه دومین سالگرد حکم تنفیذ رئیس جمهور یازدهم صادر شد. روزی که رئیس جمهور در فراز پایانی سخنرانی خود «از استبداد رأی، عجله در تصمیم، تقدّم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان به خدا پناه برد.»

رئیس جمهور در اولین سخنرانی خود پس از قرائت برجام در مقام تهدید منتقدان بر آمد و گفت: من اعلام می‌کنم انتقاد سازنده آزاد است اما من «اجازه نمی‌دهم» کسی بخواهد با دروغ و اتهام به امید و اعتماد مردم صدمه بزند.

اظهاراتی که شاید نتیجه آن را باید در توقیف و توبیخ ها دیروز جستجو کرد.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران که یکی از طراحان سئوال از وزیر ارشاد بود در گفتگو با مهر در خصوص توبیخ و توقیف رسانه های منتقد گفت: این گونه رفتار ها بدین معناست که کاری که ما (دولت) انجام داده ایم درست است و کسی حق حرف زدن ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت می خواهد رسانه ها در مورد مهمترین مسئله کشور سکوت کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: در صورتی توافق صورت گرفته خوب و کامل است که دولت اجازه دهد نقد شود تا مردم قضاوت کنند.

وی ادامه داد: اگر توافق به گونه ای است که به آن نقد وارد است(که به نظر می رسد اینگونه است)اجازه بدهید فضای نقد باز باشد تا توافق اصلاح شود.

بذرپاش گفت: متاسفانه تاوان انتقاد از کرسنت و برجام برخوردهای توبیخی و توقیف است. لااقل دولت دیگر ژست اعتدال نگیرد و راه و رفتاری را که می خواهد انجام دهد.

به نظر می رسد هفته آینده با بازگشت نمایندگان مجلس از سرکشی به حوزه های انتخابیه، مجددا شاهد تذکرات وکلای ملت به تنگ نظری های دولت خواهیم بود. آنگونه که در هفته گذشته هم چند نماینده از جمله احمد توکلی نماینده شاخص تهران در صحن علنی از برخی بخشنامه ها برای محدود کردن رسانه ها در نقد و بررسی برنامه جامع اقدام مشترک و الزام نشریات به تعریف و تمجید تیم مذاکره کننده، انتقاد کرده بودند.

کد N910661

وبگردی