آفتاب

نفت به پایین ترین سطح 6 سال اخیر نزدیک شد

نفت به پایین ترین سطح 6 سال اخیر نزدیک شد

بهای نفت در بازارهای جهانی پس از یک سقوط پنج درصدی، در معاملات امروز (سه‌شنبه) کمی افزایش یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در شرایطی که تولید بالای جهانی نفت و دورنمای اقتصادی ضعیف در آسیا باعث شده تحلیلگران نسبت به سقوط بیشتر قیمت نفت هشدار دهند، بهای نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی قدری افزایش یافت.

تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در ماه ژوئیه به بالاترین سطح ماهانه اخیر رسیده و در صورتیکه ایران به محض لغو تحریمها به برنامه افزایش روزانه 500 هزار بشکه ای تولید خود دست پیدا کند، میزان تولید بالاتر خواهد رفت.

با توجه به اینکه تولید نفت آمریکا به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و اقتصاد چین علایم رکود بیشتری را نشان می‌دهد، قیمت‌های نفت روز دوشنبه با یک سقوط پنج درصدی به پایین‌ترین سطح شش سال اخیر که در اوایل سال 2015 به آن رسیده بودند، نزدیک شد و نفت برنت کمتر از 50 دلار در هر بشکه برای اولین‌ بار از ماه ژانویه داد ‌و ستد شد.

این در حالی است که نفت برنت بیش از 90 درصد یک دهه گذشته را بالای 50 دلار در هر بشکه بوده است. البته قیمت نفت در معاملات امروز قدری بالا رفت بطوریکه نفت برنت با 35 سنت افزایش همچنان 49 دلار و 78 سنت در هر بشکه معامله شد و نفت آمریکا با 47 سنت افزایش به 45 دلار و 64 سنت در هر بشکه رسید.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند کاهش قیمت بیشتر برای نفت در راه است.

موسسه تحقیقاتی بی ام آی اعلام کرد که افزایش ارزش دلار، رکود در اقتصاد چین و دورنمای افزایش صادرات نفت ایران باعث تداوم فشار نزولی روی قیمت نفت در ماه‌های آتی خواهد شد.

این شرکت افزود: با توجه به عرضه فراوان کنونی و تشدید نظرات منفی درباره قیمت نفت در بازار، ماندن قیمت نفت در محدوده 45 دلار در هر بشکه اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. اگرچه انتظار می‌رود که قیمت‌ها در سال 2016 قدری بالا رفته و بالای 60 دلار در هر بشکه معامله خواهد شد تا بیشتر شرکت‌های تولید‌کننده نفت شیل در آمریکا بتوانند سوددهی داشته باشند.

بیشتر تحلیلگران می‌گویند: عرضه مازاد دلیل اصلی کاهش قیمت نفت در یکسال گذشته بوده است، اما نبود تقاضا نیز اکنون براین فشار کاهشی اضافه کرده است.

بانک ANZ می‌گوید: گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه کاهش قیمت نفت به وسیله تحریک تقاضا به طور خودکار رفع خواهد شد ممکن است نتواند اجرایی شود چرا که مصرف‌کنندگان به جای صرف پول به دنبال جمع کردن هستند.

این بانک افزود: ما معتقدیم که مصرف‌کنندگان بیشتر تمایل دارند با استفاده از فرصت ارزانی نفت دلار بیشتری ذخیره کنند تا اینکه آن را خرج کنند.

انتهای پیام
کد N910632

وبگردی