آفتاب

دیده بان حقوق بشر: دادگاه کیفری بین‌المللی باید از رئیس‌جمهور ساحل عاج بازجویی کند

دیده بان حقوق بشر: دادگاه کیفری بین‌المللی باید از رئیس‌جمهور ساحل عاج بازجویی کند

دیده بان حقوق بشر امروز (سه شنبه) اعلام کرد، دادگاه کیفری بین‌المللی باید تحقیقات خود درباره جنایات جنگی 2010 و 2007 مربوط به وفاداران رئیس جمهور ساحل عاج را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، از 2011، فاتو بنسودا، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه در حال تحقیق درباره یک درگیری است که پس از عدم پذیرش شکست لوران گباگبو، رئیس جمهور سابق ساحل عاج در مقابل الحسن واتارا، رئیس جمهوری کنونی این کشور آفریقایی در انتخابات 2010 آغاز شد.

البته تنها گباگبو و اشخاص وفادار به وی تاکنون در این دادگاه محاکمه شده‌اند. این درگیری‌ها دست کم 3000 کشته برجای گذاشت.

گباگبو در لاهه بازداشت است و نخستین رئیس جمهور سابق محسوب می‌شود که توسط دادگاه کیفری بین‌المللی تحت تعقیب قرار گرفته است.

الیزابت ام. اونسون، کنسول ارشد برنامه عدالت بین‌المللی دیده بان حقوق بشر در این باره گفت: باید تحقیقات سریعی درباره جرایم ارتکابی توسط واتارا و اشخاص منتسب به وی انجام شود و این تحقیقات باید صورت گیرد.

دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک نسبت به ناکامی انجام تحقیقات گسترده‌تر هشدار داده و گفته که این ناکامی باعث می‌شود تا بسیاری در ساحل عاج نسبت به عملکرد دادگاه احساس نارضایتی کنند. بسیاری از قربانیان جنگ ساحل عاج احساس می‌کنند که به آن‌ها بی‌اعتنایی شده است.

دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی پیشتر قول داده بود که دفترش باید درباره سوء استفاده‌ها و جرایم جنگی توسط دو طرف تحقیق انجام دهد اما به علت نبود شواهد و مدارک کافی این اقدام صورت نگرفته است.

گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند، مقام‌های دادگاه کیفری بین‌المللی باید کار خود را برای تضمین این مساله انجام دهند که عدالت به درستی برقرار شود.

دیده بان حقوق بشر همچنین ناکامی دادگاه مذکور را در عدم مامور کردن یک فرد که وظیفه برقراری ارتباط با افراد بیشتر در ساحل عاج را داشته، محکوم و آورده که دادگاه کیفری بین‌المللی نتوانسته با جوامع مهاجر ساحل عاج ارتباط برقرار کند؛ این جوامع متحد گباگبو تلقی می‌شوند.

گباگبو که از 2000 تا 2011 رئیس جمهوری ساحل عاج بود، از اواخر 2011 در لاهه است و منتظر برگزاری دادگاه به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت است.

انتهای پیام

کد N910625

وبگردی