آفتاب
/35 سال مدیریت جهادی/

طیبی خبر داد: رونمایی از دو دستاورد محققان جهاد دانشگاهی در صنعت نفت

طیبی خبر داد: رونمایی از دو دستاورد محققان جهاد دانشگاهی در صنعت نفت

رییس جهاد دانشگاهی از رونمایی از دو ماده جداکننده نفت و آب قابل کاربرد در صنعت نفت توسط محققان این نهاد در هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا دکتر حمیدرضا طیبی درنشستی خبری به مناسبت سی و پنجمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی که صبح امروز برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این نهاد افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی مقرر شده است تا همه واحدهای این نهاد بر اساس مزیت‌های استانی فعالیتهایی را انجام دهند و همچنین ماموریت‌هایی به این واحد واگذار شود.

طیبی ادامه داد: در این راستا اصلاح نژاد و تکثیر سریع درخت فندق و بادام به واحد جهاد دانشگاهی اردبیل واگذار شده است.

به گفته وی تولید فندق از مزیتهای استان اردبیل است که با مشکل سرمازدگی مواجه است؛ ضمن آن که صنایع جانبی آن نیز توسعه نیافته است.

رییس جهاد دانشگاهی اصلاح نژاد و تکثیر ماهیان سردابی را از ماموریت‌های واگذار شده به واحد چهار و محال بختیاری این نهاد دانست و گفت: برای واحد سمنان همکاری با پژوهشگاه رویان برای اصلاح نژاد دام با تمرکز بر گوسفند تعریف شده است.

طیبی با تاکید بر این که برای واحدهای جهاد دانشگاهی فعال زمینه‌های جدیدی تعریف شده است خاطرنشان کرد:‌در حوزه نمک‌زدایی از نفت، واحد چهار محال و بختیاری فعال شده است و این واحد در تلاش است تا به تجهیزات مورد نیاز برای حوزه دست یابد.

طیبی با بیان این که همچنین توسعه دستگاه لوله مغزی سیار به واحد جهاد دانشگاهی تهران واگذار شده است، یادآور شد: علاوه بر آن، واحد جهاد دانشگاهی خواجه نصیر در زمینه توسعه پمپ‌های درون چاهی نفت طرح‌هایی را در دست اجرا دارد که این پمپ‌ها برای چاه‌هایی که دارای افت فشار هستند به کار می‌رود.

اعتبارات جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که 20 درصد منابع اعتباری این نهاد از طریق بودجه‌های دولتی تأمین می‌شود ، خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم که کمبود اعتبارات خود را در قالب امضای قراردادهای صنعتی تامین کنیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه این نهاد با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یادآور شد: با همکاری معاونت علمی در زمینه ایجاد حساب مشترک اقدام شد که در حال حاضر این حساب مشترک ایجاد شده و قرار است سالی 10 میلیارد تومان از سوی معاونت علمی و 10 میلیارد تومان از سوی جهاد دانشگاهی تامین شود .

وی ادامه داد: تعهدات این حساب به مدت سه سال است و این اعتبارات برای توسعه طرح‌های جهاد دانشگاهی اختصاص می‌یابد.

نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی

طیبی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تعیین نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در این زمینه مذاکراتی با دولت انجام شده است ضمن آن که با طرح این موضوع در شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور کار گروهی تشکیل شد و در این کارگروه سندی در قالب پیش‌نویس به تصویب رسید.

وی با اشاره به جزییات این سند پیش‌نویس یادآور شد: بر اساس این سند ماموریت انتقال فناوری در طرح‌های کلان ملی بر عهده جهاد دانشگاهی گزارش شد.

وی در این زمینه توضیح داد: در حال حاضر به صورت تکراری اقدام به خرید فناوری و یا تجهیزات می‌شود که این امر به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق برای انتقال فناوری است و در این راستا پیشنهاد شد که در برخی از طرح‌ها که جهاد دانشگاهی قادر به انتقال فناوری است ماموریت‌ها به جهاد دانشگاهی واگذار شود.

طیبی با تاکید بر مأموریت محور بودن تحقیقات در کشور افزود: تحقیقات باید در کشور به گونه‌ای باشد که اعتبارات این تحقیقات ایجاد ثروت کند و مجددا به صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های دیگر بازگردانده شود که در این زمینه پیشنهاد کردیم که چند ماموریت ملی برای جهاد دانشگاهی تعریف شود.

رییس جهاد دانشگاهی رفع مشکل کم‌آبی، آب شیرین‌کن‌ها و مسائل کشاورزی را از جمله ماموریت‌هایی دانست که جهاد دانشگاهی می‌تواند در آن ورود و ایجاد ثروت کند.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد سازمانی در این زمینه را ارائه کرد و اظهار داشت: ما به دولت پیشنهاد کردیم که سازمانی تشکیل شود تا فعالیت‌ها را به جوامع هدف منتقل کنند و در این زمینه پیشنهاد تشکیل سازمانی تحت عنوان سازمان ایلیکا را مطرح کردیم.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به پیشنهاد این نهاد به دولت برای ایجاد پنج مجتمع بزرگ تحقیقاتی جهت تولید حرفه‌ای فناوری‌ها توضیح داد: در حال حاضر فناوری‌هایی در جهاد دانشگاهی تولید می‌شود که در اشل کوچک است و تنها بخشی از نیازهای کشور را تامین می‌کند ولی با ایجاد این مجتمع‌ها قادر خواهیم بود تا این فناوری‌ها را در قالب برند به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی زمینه‌های فعالیت این مجتمع‌ها را در حوزه‌های الکترونیک و الکترومکانیک، شیمی، پتروشیمی و‌ آگرو شیمی، فناوری‌های دارویی، کشاورزی و آب شیرین‌کن‌ها و تجهیزات مدرن آبیاری ذکر کرد.

فناوری‌های تولید شده در جهاد دانشگاهی

طیبی با اشاره به فعالیتهای انجام شده در حوزه‌ پژوهش و فناوری خاطرنشان کرد:‌تا کنون هزار و 260 طرح اجرا شده است که از این تعداد 650 طرح کارفرمایی، 829 طرح توسط دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی اجرایی شده است.

وی با بیان این که 480 طرح از بودجه‌های واحدهای جهاد دانشگاهی تامین شده، گفت: در سال 93 از تعداد 650 طرح کارفرمایی تعداد 550 طرح عقد قرار داد شده است.

طیبی حجم مالی پروژه‌های کارفرمایی این نهاد را 187 میلیارد تومان دانست و یادآور شد: تا کنون 16 ثبت اختراع و شش ثبت ژن از سوی محققان این نهاد انجام شده است ضمن آن که هزار و 540 مقاله در مجلات و کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی عرضه شده است.

طیبی به برخی از دستاوردهای این نهاد اشاره کرد و افزود: پروژه سامانه هوشمند کنترل خودرویی به اتمام رسیده است.

وی همچنین با اشاره به محققان برجسته این نهاد دانشگاهی یادآور شد: دکتر محمود جدی تهرانی و دکتر سمیه کاظم‌نژاد درجشنواره رازی به عنوان محققان برتر معرفی شدند ضمن آن که دکتر بهاروند در سال گذشته موفق به دریافت جایزه بین‌المللی یونسکو در علوم زیستی شد.

وی ادامه داد: دکتر علی منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جزء فهرست یک درصد دانشمندان پر استناد در رتبه‌بندی پایگاه ESI قرار گرفته است.

طیبی همچنین با اشاره به پروژه رفع آلودگی نفتی در فازهای جامد و مایع به عنوان طرح برتر شناخته شده، یادآور شد: طراحی و ساخت دستگاه لوله مغزی سیار که در عملیات حفاری صنعت نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد در جهاد دانشگاهی شریف انجام شده است که این طرح خاتمه یافته و تحویل کارفرما شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح مته حفاری در واحد خوزستان گفت: 65 درصد این طرح مورد تایید قرار گرفته و با رفع مشکلات آن در هفته آینده رونمایی خواهد شد.

راه‌اندازی مرکز چند تخصصی برای درمان زخم‌های مزمن

طیبی از راه‌اندازی مرکز چند تخصصی زخم‌های مزمن خبر داد و اظهار داشت: این مرکز از سوی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به دیابت راه‌اندازی شده است.

به گفته وی این مرکز برای ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به دیابت و همچنین زخم‌های بستر راه‌اندازی شده است.

معرفی دانشجویان شایسته

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اجرای طرح الگوی فارغ‌التحصیلان شایسته دانشگاه‌ها از سوی جهاد دانشگاهی افزود: این طرح در قالب هفت ویژگی طراحی شده است که در آن فارغ التحصیلان بر اساس هفت شاخص عبادی و مناسک، رشد فردی، اخلاق و تعاملات اجتماعی، خانواده، اشتغال دانش‌بنیان، فعالیتهای سیاسی و اجتماعی دانشجویان و محیط زیست انتخاب می‌شوند.

به گفته وی این طرح در مرحله ارائه پیشنهاد بوده است.

فعالیتهای آموزشی جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های حوزه آموزشی این نهاد گفت: این نهاد با دارا بودن دو دانشگاه و شش موسسه آموزشی عالی حدود 26 هزار دانشجو در حال تحصیل در این نهادهای آموزشی هستند؛ ضمن آن که 43 مرکز علمی – کاربردی نیز راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به ایجاد 135 مرکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت گفت: جهاد دانشگاهی به سمت آموزش‌های تخصصی در حرکت است که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به همکاری دانشگاه علم و فرهنگ با پژوهشگاه رویان اشاره کرد که در این همکاری رشته کارشناسی ارشد علوم زیستی ایجاد شده است.

رییس جهاد دانشگاهی تعداد دانشجویان دکتری پژوهش محور در این نهاد را 168 دانشجو ذکر کرد و یادآور شد: تا کنون موفق به اخذ مجوز برای ایجاد 9 شرکت دانش بنیان شدیم.

مشکلات جهاد دانشگاهی برای تجاری سازی فناوری‌ها

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به فناوری‌های ایجاد شده در این نهاد گفت: فناوری‌هایی که در این نهاد ایجاد شده است با چالش‌هایی مواجه شده چرا که شاهد مقاومت‌هایی برای تجاری‌سازی آن هستیم.

وی دلیل این مقاومت‌ها را بی‌اطمینانی نسبت به توانمندی‌های داخلی ذکر کرد و گفت: به عنوان مثال ما موفق به طراحی و ساخت رکتیفایرهای مورد نیاز برای مترو شدیم.

وی رکتیفایر را دستگاهی برای انتقال برق DC به واگن‌های قطار دانست و اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده مسوولان قول دادند که این دستگاه در فازهای بعدی مترو به کار برده شود ولی شاهدیم که با راه‌اندازی خط 6 مترو تهران و 3 متروی مشهد رویکرد خرید از خارج وجود دارد.

طیبی با بیان این که فناوری باید در کشور متولی داشته باشد، ادامه داد: در دوره پساتحریم هستیم و احتمال ورود شرکتهای خارجی به کشور می‌رود ولی در این همکاری‌ها باید قراردادهای انتقال فناوری با شرکتهای خارجی منعقد شود.

وی یادآور شد: در این همکاری باید به ازای قرار دادن بخش مناسبی از بازارهای داخلی اقدام به انتقال فناوری به داخل کشور کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که ما در این زمینه تجربیات خوبی داریم، افزود: محققان جهاد دانشگاهی موفق به کسب دانش الکتروفیلتر برای صنایع سیمان‌سازی شدند که در زمان عقد قرارداد همکاری نکردند و با پیشنهاد آنها با همکاری یک شرکت خارجی وارد عقد قرارداد و موفق شدیم با کارخانه سیمان داراب این طرح را اجرایی کنیم.

طیبی یادآور شد: ولی همچنان این مشکل وجود دارد و ما باید درمناقصه‌ها با یک شرکت خارجی وارد شویم.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به چالش‌های موجود در عملیاتی کردن دستیابی به فناوری UPS های صنعتی افزود: با تلاش‌هایی که صورت گرفت و با اخذ وامی که از سوی وزارت صنعت دریافت کردیم در حال حاضر توانستیم نیازهای کشور در زمینه UPSهای صنعتی را تامین کنیم.

طیبی با تاکید بر این که برنامه‌های توسعه ششم و هفتم ، فرصت طلایی برای کسب دانش فنی است،ادامه داد: در این راستا باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گیرد تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

همکاری جهاد دانشگاهی با وزارت نفت

طیبی با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده میان جهاد دانشگاهی و وزارت نفت توضیح داد: بر اساس این قرارداد تامین تجهیزات صنعت نفت از ماموریت‌های جهاد دانشگاهی بوده است که تا کنون موفق به ساخت دکل حفاری شدیم و پیگیری‌های لازم برای کاربردی کردن آن در صنعت حفاری کشور در دست اجراست.

وی دستگاه لوله مغزی برای عملیات تکمیلی حفاری را از دیگر طرح‌های اجرا شده در جهاد دانشگاهی در حوزه نفت ذکر کرد و گفت: علاوه بر آن محققان جهاد دانشگاهی موفق به تولید دو ماده امولسیفایر برای جدا کردن آب از نمک شده‌اند.

به گفته وی این دو ماده برای واحدهای نمک‌زدایی صنعت نفت کاربرد دارد که قادر است آب را از نمک جداسازی کند.

طیبی ادامه داد: این دو ماده در منطقه نفت اهواز عملیاتی شده و قرار است در هفته آینده با حضور رییس شرکت نفت از این دو ماده در مجتمع تحقیقاتی البرز دانشگاهی رونمایی شود.

طیبی طراحی و ساخت بازوهای بارگیری را از دیگر طرح‌های اجرا شده صنعت نفت ذکر کرد و افزود: این بازوها در آخرین حلقه از زنجیره صادرات نفت کاربرد دارد و قطر این بازوها 12

اینچ و اندازه سه بازوهای آن 25 متر است.

وی اضافه کرد:‌این طرح در قالب قراردادی با شرکت پایانه‌های نفتی برای ساخت سه دستگاه بازوی بارگیری اجرایی شده است.

طیبی با تاکید بر این که ساخت این دستگاه مهندسی معکوسی نیست، ادامه داد: تمام کار طراحی و ساخت این دستگاه از سوی محققان جهاد دانشگاهی انجام شده است.

انتهای پیام

کد N910474

وبگردی