آفتاب

تصاویری از نشست وزرای خارجه آمریکا، روسیه و عربستان دربارۀ توافقنامه هسته‌ای ایران

تصاویری از نشست وزرای خارجه آمریکا، روسیه و عربستان دربارۀ توافقنامه هسته‌ای ایران

«جان کری»، «سرگئی لاوروف» و «عادل جبیر» درخصوص آخرین تحولات منطقه به ویژه توافقنامه هسته‌ای ایران در دوحه قطر گفتگو کردند.

 


به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ابنا، وزرای خارجه آمریکا، روسیه و عربستان برای گفت‌وگو درخصوص تحولات منطقه به ویژه توافقنامه هسته‌ای ایران و بحران سوریه نشستی را پشت درهای بسته در دوحه برگزار کردند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «عادل جبیر» وزیر خارجه عربستان در این نشست درخصوص آخرین تحولات منطقه از جمله بحران سوریه و تلاش‌های «استفان دی‌میستورا» فرستاده سازمان ملل به این کشور بحث و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار سه جانبه درخصوص تاثیرات توافق هسته‌ای ایران و غرب نیز بحث و گفت‌وگو شد.

کری در این نشست عنوان کرده است: واشنگتن و کشورهای حوزه خلیج فارس متعهد به امنیت و ثبات منطقه هستند و ما توافق کردیم که فروش برخی سلاح‌های ضروری که در گذشته زمان زیادی می‌برد را تسریع ببخشیم.

شبکه خبری بی بی سی با اشاره به نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، آمریکا و عربستان سعودی در دوحه قطر نوشت: به نظر می‌رسد بررسی مسئله سوریه مهم‌ترین دستور کار این نشست بوده است. بررسی اوضاع سوریه بی ارتباط با موضوع داعش نیست. روسیه و عربستان سعودی اختلاف نظر شدیدی درباره سوریه دارند.

روسیه در تلاش‌های جدید خود می خواهد مواضع دمشق و ریاض را به یکدیگر نزدیک کند و به نظر می‌رسد مسئله مبارزه با داعش می‌تواند به انگیزه‌ای برای نزدیک کردن این مواضع باشد. شاید این سیاست برای همه طرف ها در سوریه به ویژه گروه هایی که بر مبارزه با دولت این کشور اصرار دارند خوشحال کننده نباشد ولی شکی در این نیست مبارزه با داعش می تواند به نقطه مشترکی میان این کشورها باشد به ویژه آنکه تاکید می کنند تقویت قدرت داعش، مشکلی اصلی در سوریه است.

بی بی سی درباره نشست جان کری با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس نوشت: این نشست درباره ایران بوده است. به نظر می رسد اختلافاتی که در مسئله ایران میان این کشورها با واشنگتن وجود داشت به صورت موقت حل شده است.

وزیر خارجه قطر ابراز اطمینان کرد که آمریکا می‌داند باید در این پرونده چه کند و این که می‌تواند به این اطمینان برسد که آیا ایران به تعهدات خود پایبند خواهد بود یا خیر.

52310

کد N910312

وبگردی