آفتاب
وزیر امور خارجه چین:

اجازه بی ثبات کردن دریای چین جنوبی را به هیچ کشوری نمی‌دهیم

اجازه بی ثبات کردن دریای چین جنوبی را به هیچ کشوری نمی‌دهیم

وزیر امور خارجه چین پیش از شروع نشست امنیتی اتحادیه آ سه آن درباره دخالت کشورهای خارجی در مناقشات ارضی دریای چین جنوبی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، چهل و هشتمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا معروف به آسه آن از امروز سه شنبه به مدت دو روز در «کوالالامپور» پایتخت مالزی برگزار خواهد شد.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز ضمن استقبال از این رویداد سیاسی اظهار امیدواری کرد که با توجه به حضور «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، موضوع مناقشات ارضی دریای چین جنوبی در این نشست مطرح نشود.

وی که پیش از سفر به مالزی به سنگاپور رفته بود، به هنگام ترک این کشور گفت: چین هرگز معتقد نبوده است که نشست های چند جانبه مکان خوبی برای رسیدگی به اختلافات دو جانبه باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اوضاع عمومی دریای چین جنوبی با ثبات است و ما هرگز به هیچ کشوری اجازه برهم زدن این ثبات را نمی دهیم.

وانگ یی هشدار داد که طرح این مسئله در نشست اتحادیه آ سه آن غیر سازنده بوده و موجب دامن زدن به اختلافات می شود.

ناگفته نماند که دولت پکن بارها به حل اختلافات موجود پیرامون مناقشات ارضی دریای چین جنوبی از طریق گفتگوی مسالمت آمیز بین طرفین درگیر اشاره داشته و از دخالت های مغرضانه کشورهای خارجی گلایه کرده است.

حدود مرزی دریای چین جنوبی بین مالزی، چین، اندونزی، برونئی، فیلیپین و ویتنام مشترک است اما با توجه به اهمیت استراتژیک این حوزه آبی، آمریکا برای براورده کردن منافع خود کشورهای همسایه چین را به سهم خواهی هرچه بیشتر از پکن ترغیب می کند.

کد N910292

وبگردی