آفتاب

تشکیل "کمیته نجات" برای اوکراین

تشکیل "کمیته نجات" برای اوکراین

نخست‌وزیر سابق اوکراین با اعلام تشکیل یک کمیته برای رهایی و نجات این کشور گفت که قصد دارد تا از طریق انتخابات زودهنگام پیروز شود و با انجام مذاکرات مستقیم با جدایی‌طلبان شرق صلح را در کشور برقرار سازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، نیکولای آزاروف، نخست‌وزیر سابق اوکراین که به فساد متهم است و هم‌اکنون در روسیه و در تبعید به سر می‌برد، در یک کنفرانس خبری در مسکو گفت: ما از تمامی شهروندان، احزاب سیاسی، اتحادیه‌های کارگری و جنبش‌های اجتماعی می‌خواهیم تا متحد شوند و با انجام اقدامات مشترک نظم و قوانین را در اوکراین احیا کنند.

آزاروف 67 ساله که در دوران ریاست‌جمهوری ویکتور یانوکوویچ، بین سال‌های 2010 تا 2014 نخست‌وزیر بود، ادامه داد: من نمی‌توانم همگی اعضای کمیته نجات را که تازه تاسیس شده، اعلام کنم چون بسیاری از آنها در اوکراین ساکنند و کار می‌کنند و اسم بردن از آنها خطرناک است. به زودی اسم آنها را اعلام می‌کنیم. من مطمئنم که آنها میهن‌پرست هستند و با مقام‌های کنونی و قبلی اوکراین هیچ ارتباطی ندارند. ایجاد این کمیته برای رهایی اوکراین به دلیل اوضاع داخلی کشور صورت گرفته است. زمانی که از سمتم استعفا کردم، امید داشتم که یک دولت اتحاد ملی که شامل نمایندگانی از احزاب مختلف سیاسی است و بر اساس مساله اصلی که همان احیای ثبات و صلح در کشورمان است، تشکیل می‌شود. من در جریان دیدار با دیپلمات‌های خارجی در اواخر 2013 و اوایل 2014 این مساله را به بحث گذاشتم.

نخست‌وزیر سابق اوکراین گفت: تاکید دارم زمانی از سمتم استعفا کردم که کشور باثبات و خلع سلاح شبه‌نظامیان غیرقانونی و گروه‌های مسلح در حال انجام بود؛ گروه‌هایی که مانع احیای صلح و ثبات در کشور بودند. من و همکارانم در اوکراین نمی‌توانستیم تصور کنیم که نیروها از طریق کودتا، قدرت را به دست بگیرند، جنگ خونین به راه بیندازند، با کشتن مردم اوکراین سیاست‌های خود را اعمال کنند، اقتصاد را از بین ببرند و کشور را در چنین مدت کوتاهی به بحران و ناآرامی وارد کنند، به همین دلیل ما به دنبال این هستیم که با رهبری درست و استفاده از این کمیته، اوکراین را از این بحران خارج کنیم، جنگ را متوقف کرده و به توسعه و تحول در کشور بپردازیم. ما می‌دانیم که چه کسی در اوکراین کودتا به راه انداخت و این فرد از مذاکره با مردم خودش امتناع می‌کند. کمیته رهایی اوکراین می‌داند که نمی‌تواند بدون رهبری سیاسی کشور را به ثبات برساند. متاسفانه این کمیته خارج از اوکراین تاسیس یافته اما من مطمئنم که ما به زودی به کشور بازمی‌گردیم. ما آماده برعهده گرفتن مسوولیت هستیم.

آزاروف ادامه داد: کمیته رهایی و نجات اوکراین خواستار استعفای آرسنی یاتسنیوک و پترو پوروشنکو، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری است. همچنین از شهروندان اوکراینی می‌خواهد تا به دنبال برگزاری یک انتخابات زودهنگام برای تعیین ریاست‌جمهوری انتخابات پارلمانی و نهادهای محلی باشند.

کمیته رهایی اوکراین در بیانیه‌ای مکتوب که در یک نشست خبری روز دوشنبه خوانده شد، آورده است: این رژیم جنایتکار، فاسد است و باید کنار برود. آنها به زور قدرت در اوکراین را به دست گرفته‌اند و به صورت غیرقانونی هفتمین پارلمان اوکراین را منحل کردند. کشور به شدت نیازمند اصلاحات است. ما با حمایت مردم از کمیته آماده‌ایم تا مسوولیت آینده کشور را برعهده بگیریم.

این در حالی است که نخست‌وزیر سابق اوکراین مدعی است اکثریت مردم کشورش به دولت کنونی اعتمادی ندارند و از این کمیته تازه‌تاسیس برای رهایی اوکراین حمایت می‌کنند.

ولادیمیر اولینیک، نماینده سابق پارلمان اوکراین که به عنوان رئیس کمیته نجات این کشور برگزیده شد در این باره گفت: این بحران موجود در کشور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. من به دنبال احیای صلح در دونباس هستم و این هدف نخست من است.

ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین و افراد منتسب به وی در این کمیته جایگاهی ندارند چون این کمیته معتقد است این افراد در سطح آنها نیستند.

آزاروف با اشاره به این مساله که دولت کنونی اوکراین به غرب متکی است، گفت: دولت اوکراین قوانین صادره از جانب غرب را در این روزها اجرا می‌کند و همین امر باعث افزایش بدهی‌های این کشور شده است. دولت اوکراین به یک رژیم برده‌وار تبدیل شده است. من از انتصاب خارجی‌ها برای تصدی پست‌های عالی در دولت کی‌یف انتقاد می‌کنم چون این اقدام همانند سیلی بر صورت مردم کشور است. با انجام چنین کاری ما اذعان می‌کنیم که هیچ استقلالی نداریم. چون این کارمندان و کارگران خارجی فعالیتی موقتی در کشور دارند. برای رفاه و توسعه اوکراین و به نفع منافع کشور فعالیت نمی‌کنند. مقام‌های کی‌یف در حال حاضر به نیروهای مبارز داوطلبی تکیه دارند که آماده‌اند به هر کس شلیک کنند. وجود چنین افرادی که بیش از یک جرم مرتکب شده و به شدت مجازات شدند، در یک کشور اروپایی غیرقابل قبول است. من مطمئنم که مردم اوکراین به زودی از این رژیم کنونی خسته می‌شوند و از خود می‌پرسند با آن باید چه کنیم. تنها راه این بحران در اوکراین، توقف سریع جنگ داخلی و مذاکره مستقیم با دونباس است.

نماینده سابق پارلمان اوکراین نیز گفت: اگر من رئیس‌جمهوری منتخب بودم، سریعاً حکمی را برای بازگشت نیروهای مسلح کی‌یف به جایگاه‌های خود برای استقرار دائم امضا کرده و از آنها می‌خواستم تا به خاطر تمام قربانیان این جنگ داخلی روی زانوهایشان بنشینند و از مادران داغدیده عذرخواهی کنند. متاسفانه ما کریمه را به خاطر این ناآرامی‌ها از دست دادیم. مردم کریمه وقتی این وضع را دیدند، ترجیح دادند از اوکراین جدا شوند.

این نماینده سابق که در 2006 از جانب حزب متعلق به یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراین به پارلمان راه یافت از مارس 2010 از حزب مناطق، در پارلمان بود و معاون رئیس کمیته سیاست‌گذاری و صنعت و کارآفرینی پارلمان را برعهده داشت.

وی افزود: اوکراین به یک قانون اساسی برای انجام یک رفراندوم ملی نیاز دارد. قانون اساسی کنونی اوکراین از بین رفته است. ما نیازمند یک توافق جدید اجتماعی هستیم. این یک بیماری است که هر رئیس‌جمهوری جدید در اوکراین، قانون اساسی را تغییر می‌دهد. اگر قانون اساسی به برگزاری همه‌پرسی رای دهد، تغییرات مورد توافق مردم باید انجام شود. ما به دنبال تضمین صلح برای مردم اوکراین در یک موقعیت بی‌طرف هستیم. اگر اوکراین میزبان پایگاه‌های ناتو شود، به یک منطقه نظامی بدل می‌شود و این برخلاف منافع ملی کشور است.

انتهای پیام

کد N910258

وبگردی