آفتاب

توطئه ترکیه و آمریکا علیه سوریه / "منطقه امن" در شمال سوریه به زودی ایجاد می‌شود

توطئه ترکیه و آمریکا علیه سوریه / "منطقه امن" در شمال سوریه به زودی ایجاد می‌شود

منابع رسمی در ترکیه ضمن تاکید بر اینکه توافق اخیر آنکارا با واشنگتن برای ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه دربردارنده جزئیات دقیق از اوضاع شمال سوریه است، اعلام کردند که «منطقه امن» به زودی ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع رسمی ترکیه اعلام کردند که توافقنامه آمریکا و ترکیه زمان زیادی طول کشید تا به بهترین گزینه‌های ممکن برسد. دیدارها میان مسوولان آمریکا و ترکیه بیش از هشت ماه طول کشید تا توافقنامه اخیر را به ثمر برساند و تماس اخیر میان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا نشانه‌ای از این توافق است.

این منابع اعلام کردند که ترک‌ها در نتیجه تحرکات داعش، نظام، نیروهای کرد و تهدید مستقیم به تشکیل کشور کرد در شمال سوریه احساس می‌کنند در معرض فشار شدیدی قرار دارند.

به گفته این منابع، ترکیه به صورت اولیه و اصولی هرگز وارد خاک سوریه نخواهد شد بلکه با زور و اقدامی نظامی منطقه امن را ایجاد خواهد کرد. مخالفان سوریه نیز باید از این اقدام برای آزادسازی شهرهای تحت اشغال داعش و دیگر گروه‌های تروریستی استفاده کنند.

این منابع اعلام کردند که جبهه تروریستی النصره و احرار الشام هرگز نقشی در منطقه امن نخواهند داشت. منطقه امن از «عفرین» تا «اعزاز» و جرابلس ایجاد می‌شود و به مسافت 140 کیلومتر و عمق 50 کیلومتر است.

به گفته این منابع، علمیات هماهنگی با مخالفان سوریه برای تامین نیروی نظامی که در عملیات شرکت خواهند کرد، انجام می‌شود و تغییراتی نیز در «دولت موقت سوریه» (دولت مخالفان) برای هماهنگی با مرحله آتی ایجاد خواهد شد؛ «مرحله‌ای که نقش فعالتر دولت موقت و نهادهای آن را در اداره داخل سوریه می‌طلبد.»

این منابع تاکید دارند که «احمد الطعمه»، نخست‌وزیر دولت موقت احتمالا استعفا بدهد تا عرصه برای تشکیل دولت جدیدی که با این مرحله هماهنگ باشد، باز شود. این مساله با جدیت در نشست‌های اخیر ائتلاف مخالفان سوریه مطرح شد و تصمیمی که در این باره اتخاذ می‌شود به زودی اعلام خواهد شد.

یک منبع برجسته در ائتلاف مخالفان سوریه گفت: رهبران ترکیه نشست‌هایی را با رهبران مخالفان سوریه برگزار کرده‌اند تا آنها را در جریان تحولات اخیر در مرز با سوریه و توافق آمریکا و ترکیه بگذارند. توافق میان آمریکایی‌ها و ترک‌ها شامل انجام عملیات نظامی مشترک میان ترکیه و «مخالفان میانه‌رو سوری» است.

این منبع افزود که «عملیات زمینی به زودی آغاز خواهد شد و ابتدا حملاتی علیه داعش از اعزاز تا جرابلس صورت خواهد گرفت. ترک‌ها منطقه امن را براساس نظریه «آزادسازی شهرها» از گروه‌های تروریستی اجرا خواهند کرد به ویژه به بهانه داعش یا حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) منطقه امن را تشکیل خواهند داد و بعد به صورت خودکار کنترل بر حلب به دست خواهد آمد و در نتیجه تشکیل منطقه امن در مجاورت با این شهر، حلب سقوط می‌کند. به گروه‌های کرد اجازه داده نمی‌شود تا از عملیات نظامی برای کنترل بر مناطق آزاد شده استفاده کنند. قدرت و اختیار عمل این گروه‌ها از شهر کوبانی تجاوز نخواهد کرد.»

این منبع اعلام کرد: ترک‌ها به صورت عملی برای اجرای توافق خود با آمریکا دست به کار شده و از تمامی مسائل قانونی و نظامی برای اجرای آن استفاده می‌کنند. طی هفته جاری یا آغاز هفته آتی عملیات در خاک سوریه آغاز خواهد شد.

این منبع اعلام کرد که در نشست پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که بنا به درخواست آنکارا برگزار شد بر تامین حمایت نظامی و لجستیکی از این عملیات تاکید شد.

دولت موقت سوریه باید آماده باشد تا برای پر کردن خلأ و اداره مناطق به داخل منتقل شود. ترکیه راه را باز خواهد کرد و مسوولیت برعهده دولت موقت خواهد بود اما به منابع مالی زیادی نیاز هست چراکه مناطق آزاد شده در معرض ویرانی شدید قرار دارند و برای بازسازی آنها نیاز به 400 میلیون دلار است این بزرگترین چالشی است که دولت موقت پس از آزادسازی منطقه امن به آن نیازمند است.

به گفته منابع، از طریق هدف قرار دادن شرکت‌کنندگان در طرح آموزش و مسلح کردن «مخالفان مسلح میانه‌رو» تلاش می‌کند تا در روند عملیات کارشکنی کند. 54 تن در ترکیه برای مقابله با داعش آموزش دیده‌اند و این گروه 12 ژوئیه وارد خاک سوریه شدند.

انتهای پیام

کد N910178

وبگردی