آفتاب
/گزارش/

رقابت چین، روسیه و آمریکا در سلاح‌های مافوق صوت

رقابت چین، روسیه و آمریکا در سلاح‌های مافوق صوت

"درحالیکه تنش میان آمریکا، روسیه و چین همچنان پا برجاست، مقام‌های نظامی آمریکا در حال بررسی یک تهدید جدید علیه امنیت ملی این کشور هستند. براساس گزارش یک مقام ارشد در ارتش آمریکا، روسیه و چین در حال ساخت سلاح‌های مافوق صوت هستند که می‌تواند خطری قابل توجه برای سرزمین ایالات متحده باشد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه تحلیلی Value Walk، در گزارشی آورده است: «بیل گرتز، کارشناس امنیت ملی آمریکا اخیرا در این باره صحبت کرده و اطلاعات آمریکا نیز نشان می‌دهد که هم روسیه و هم چین اخیرا در حال ساخت تسلیحات مافوق صوت با قابلیت مانور بالا،‌ فوق سریع و پیشرفته هستند. این امر به صورت بالقوه می‌تواند این دو کشور را در مقابل آمریکا قرار دهد و باعث تنش بیشتر میان این کشورها شود.

این رقابت میان آمریکا، چین و روسیه یک درگیری و رویارویی اقتصادی را هم به وجود آورده است، همانطور که در ائتلاف میان روسیه و چین این دو تلاش می‌کنند تا با موضع سلطه و نفوذ آمریکا به عنوان کشوری که نظم جهانی را در دست دارد، مقابله کنند. در اینجا یک بعد وسیعی از عناصر در صحنه نبرد اقتصادی میان این کشورها وجود دارد اما محوریت آن یک درک و فهم از جانب چین به ویژه در زمانی است که می‌خواهد برای حضور در نهادها و موسسات جهانی اقتصاد در سطح بالایی جلوه کند.

این درگیری و تقابل اقتصادی به صورت ذاتی به تنش‌های نظامی میان این کشورها نیز منجر شده و آمریکا این آخرین و جدیدترین تحولات را یک امر ناخوشایند می‌داند. با توجه به جدیدترین گزارش‌ها درباره تسلیحات فراصوت، مشخص است که هم کشورهای اتمی و هم غیر اتمی می‌توانند در میان یک بحران، از سلاح ضد هوایی، سایبری و نامتقارن بهره ببرند.

در حالیکه چین و روسیه در حال ساخت تسلیحات اینچنینی هستند، این خطر وجود دارد که آمریکا نتواند خود را به این عرصه برساند. اکثر اولویتهای آمریکا در عرصه جهانی برمبنای برتری‌ها و مزیت‌های نظامی ایجاد شده است و سرمایه گذاری گسترده چین در این حوزه نشان می‌دهد که این کشور کمونیست به اهمیت این مساله پی برده است.

درحالیکه ارزیابی قوای نظامی آمریکا و چین مشخص می‌کند که ایالات متحده هنوز به طرز قابل ملاحظه‌ای در این حیطه پیشرو است، اما پکن با اقداماتی که انجام داده موفق شده تا در سال‌های اخیر این شکاف را کمتر کند. مسکو و چین یک ائتلاف تقریبا قدرتمند را با هدف ایجاد یک بلوک قوی در جهان ایجاد کرده و این ائتلاف در "فرم گیری" کشورهای عضو بریکس تاثیرگذار بوده است.

غیرقابل پیش بینی بودن تسلیحات مافوق صوت

تسلیحات فراصوت به هر نوع سلاحی اطلاق می‌شود که دور بردترین حملات را می‌تواند انجام دهد و سرعت آن به بیشتر از پنج ماخ می‌رسد. اگرچه تسلیحات بسیار سریع وسیله‌ای غیرمعمول در ساخت و سازهای نظامی دوران معاصر نیستند، اما تسلیحات فوق صوت به ویژه بخاطر خط سیر گلوله و مسیر حرکت سریعشان غیرقابل پیش بینی هستند. این مساله تضمین کننده این است که رهگیری این تسلیحات حداقل توسط سیستم‌های دفاع موشکی معمولی غیرممکن است و همین غیرقابل پیش بینی بودنشان، آنها را به سلاحی مرگبار بدل کرده است.

درحالیکه این خصیصه تسلیحات مافوق صوت باعث نگرانی آمریکا شده، یک عامل دیگر که فناوری آن است، این سلاح را به شدت خطرناک می‌کند. تسلیحات فراصوت، در حقیقت در هیچ جای این کره خاکی به خدمت گرفته نشده‌اند و آمریکا تاکنون به صورت عملی این سلاح‌ها را توسعه نداده است. و این بدان معناست که اگر روسیه و چین قادر باشند چنین سلاحی را بسازند، می‌توانند نسبت به آمریکا برای نخستین بار تفوق بیابند و شاید حتی عناصر بسیار جنگ طلب دولت آمریکا هم به این مساله اشاره کرده‌اند که یک حمله پیش دستانه از جانب روسیه یا چین می‌تواند احتمال داشته باشد.

ساخت سلاح فراصوت توسط این دو قدرت شرقی شاید خبر جدیدی نباشد. در ژوئن 2015، گزارش شد که کارشناسان نظامی در آمریکا قبلا از آزمایش یک هواپیمای فراصوت در روسیه خبر داده بودند. Yu-71 قابلیت حمل کلاهک‌های اتمی را دارد که می‌تواند سیستم‌های دفاع موشکی را سوراخ کند؛ که این خود یک هشدار برای آمریکا محسوب می‌شود. همچنین در این گزارش‌ها آمده که روسیه در حال ساخت سیستم‌های تسلیحاتی "اپیزودیک" است که می‌توانند هم از زمین و هم از دریا پرتاب شوند.

گزارش‌های قبلی نشان داده که آمریکا پشت درهای بسته و در خفا در حال بررسی گزینه‌های احتمالی نظامی است که می‌تواند علیه روسیه و چین به کار بگیرد. درحالیکه نظم جهانی به شدت حول یک سیاره دو قطبی می‌چرخد که در آن نهادهای سنتی "انگلیسی-آمریکایی" توسط قدرت جدید بریکس تهدید می‌شوند، به نظر می‌رسد که خودنمایی بیشتر نظامی با حضور آمریکا، روسیه و چین اجتناب ناپذیر باشد.

اگر ساخت تسلیحات فراصوت توسط روسیه و چین به قدر کافی نگران کننده نباشد، گزارش دیگری که اخیرا منتشر شد بدون شک این باتلاق را عمیق تر می‌کند. براساس گفته های برخی از منابع مطلع، PAK DA برند جدید بمب افکن‌های دوربرد نسل پنجم روسیه که در حال حاضر در دست ساخت است، قابلیت تجهیز با چنین تسلیحات فراصوتی را دارند.

اگرچه هیچ نظری درباره این مساله وجود ندارد که روسیه به چنین سطحی از تکنولوژی دست یافته باشد، اما مشخص است که این یک امر امکان پذیر در آینده‌ای نزدیک خواهد بود. چین نیز در حال آزمودن یک وسیله گلایدر فراصوت است که به گفته پنتاگون، WU-14 نام دارد. با قرار گرفتن چین و روسیه در فهرست کشورهای دارای قابلیت نظامی پیشرفته، ضربه شدیدی بر پیکره برتری نظامی آمریکا وارد آمده و بر توازن قدرت در جهان نیز اثر گذاشته است.

آمریکا به تهدید روسیه پاسخ می‌دهد

به طور طبیعی، آمریکا به این اخبار بی‌توجهی نمی‌کند. اگرچه این یک پروژه بسیار محرمانه است، اما مشخص است که ارتش آمریکا در حال کار برروی یک وسیله مشابه فراصوت است که "سلاح پیشرفته فراصوت" نام دارد. امضای این پروژه خارج از معاهده استارت میان آمریکا و روسیه به 2010 بازمی‌گردد.

اگرچه این تکنولوژی هنوز یک فناوری بی‌ثبات محسوب می‌شود و آمریکا در 2014 این فناوری را آزمایش کرد اما این کشور به همراه چین و روسیه همچنان برای برتری در جغرافیای سیاسی عصر حاضر به رقابت می‌پردازند و به نظر می‌رسد که این یک تکنولوژی است که سه کشور برای کشف آن به رقابت خود ادامه خواهند داد.»

انتهای پیام

کد N910128

وبگردی