آفتاب
معاون شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان خبر داد

کاهش دبی بیش از ۲۵۰ حلقه چاه آب شرب لرستان

کاهش دبی بیش از ۲۵۰ حلقه چاه آب شرب لرستان

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: ۷۰ درصد چشمه‌های استان خشک‌ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، مهندس «شمشیری» در جمع خبرنگاران، افزود: بحث پراکندگی بارندگی یکی از مشکلات اصلی استان است.

وی اظهار کرد: کاهش بارندگی طی چندسال اخیر در استان برروی منابع آب سطحی تأثیر گذاشته به‌گونه‌ای که حدود ۷۰ درصد چشمه‌های استان خشک‌ شده است.

این مسئول تصریح کرد: شماری از روستاهای استان توسط ۱۶۰دهنه چشمه و قنات تأمین آب می‎شدند که بر اثر خشکسالی سال‎های اخیر تعداد ۱۲۰دهنه از چشمه و قنات‎ها خشک شده و تنها ۴۰دهنه در مدار است.

شمشیری افزود: براساس آمارگیری انجام ‌شد در پی خشکسالی‌های اخیر بیش از ۲۵۰ حلقه چاه آب شرب خشک شد که جهت تأمین آب این روستاها علاوه‌بر چاه‎های جدید اجرایی تعداد ۲۸۲ حلقه چاه حفر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در پی خشکیدگی رودخانه کشکان مقداری آب به‌صورت گودال در مسیر این رودخانه وجود دارد که قابل ‌استفاده برای دام نیست از همین‎رو از آب شرب برای دام استفاده می‌شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفار لرستان با اشاره به این‌که با حداکثر ظرفیت از منابع آب شرب برای مصارف دام و باغ‌های استان استفاده می‌شود، گفت: متأسفانه آب شرب مورد هجمه دام و باغ‌ها قرار گرفته به‌طوری‌که در برخی مناطق مانند روستای چاله هلوش لوله‌های آب‌رسانی را تخریب کرده تا برای مصارف دام استفاده کنند و یا در روستای میدان برای همه‌ی دام‌ها فقط از آب شرب استفاده می‌شود.

شمشیری تصریح کرد: باوجود خشکسالی که در استان وجود دارد در خیلی از مناطق با کاهش آب مواجه هستیم و چون آب شرب منبع در دسترس مردم بوده مورد بهره‌برداری افراد برای مصارف گوناگون قرار گرفته بنابراین چون اولویت نخست بحث آب شرب است شرکت آبفار لرستان نیاز به کمک همگانی دارد.

وی با اشاره به این‌که ۹۴ درصد آب استان به مصرف کشاورزی می‌رسد و فقط ۴ درصد برای آب شرب و ۲ درصد مصارف صنعتی استفاده می‌شود، افزود: با توجه به بحران آبی که در استان وجود دارد چاه‌های مجاز و غیرمجاز باید تعیین تکلیف شوند بنابراین اگر از ۱۰ درصد چاه‌ها و منابع آب کشاورزی کاهش و صرفه‌جویی داشته باشیم آب شرب استان جبران می‌شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفار لرستان با اشاره به این‌که سد و شبکه برای استفاده به‌اندازه کافی در استان وجود ندارد، گفت: چون منابع آب زیرزمینی مورد تهدید قرار گرفته باید از آب‌های سطحی مانند سد استفاده شود.

شمشیری اظهار کرد: روستاهای منطقه کوهدشت، دوره‌ی چگنی، پلدختر، دلفان و روستاهای شمال بروجرد با مشکل بحران آب مواجه هستند که هم‌اکنون با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

وی بابیان این‌که کشیک‌های تمام‌وقت برای ایام تابستان در استان ایجادشده، تصریح کرد: کمیته‌ی بحران در استان تشکیل و در هرماه دو بار جلسات برگزار می‌شود تا مسائل و مشکلات سایر شهرستان‌ها مطرح و در مدت‌زمان کوتاهی برطرف شوند.

انتهای پیام

کد N910113

وبگردی