آفتاب
نتایج تحقیقات مرکز ملی فضای مجازی؛

کاهش ۸۶ صدم درصدی بیکاری با سرمایه گذاری در دولت الکترونیکی

کاهش ۸۶ صدم درصدی بیکاری با سرمایه گذاری در دولت الکترونیکی

نتایج تحقیقات معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی نشان می دهد که ۱۰ درصد افزايش سرمایه گذاری در حوزه دولت الکترونیکی، باعث كاهش ۰.۸۶ درصدی نرخ بيكاری می شود.

شهره حسن نعیمی ، کارشناس معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، تاثیرات اقتصادی دولت الکترونیک را مورد بررسی قرار داد و گفت: نتایج تحقیقات تجربی در این خصوص نشان می دهد که یک درصد سرمایه گذاری در دولت الكترونیک موجب افزایش نیم درصدی تولید ناخالص داخلی و ۱۰ درصد افزایش سرمایه گذاری در این حوزه، باعث كاهش ۸۶ صدم درصدی (۰.۸۶) نرخ بیكاری می شود؛ همچنین یک درصد بهبود خدمات دولت الکترونیک، افزایش ۱.۷ درصد تولید ناخالص داخلی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به کارکردهای دولت الکترونیک به ویژه کاهش تصدی گری دولت و افزایش سهم بخش خصوصی در اداره کشور، بعنوان یکی از مباحث کلان و مهم اقتصاد کشورها، گفت: در دسترس بودن خدمات بصورت شبانه روزی و با کمترین هزینه، موجب افزایش سطح رضایتمندی و رفاه شهروندان شده و در بلند مدت، بهبود رابطه بین دولت و شهروندان برای توسعه اقتصاد پایدار و قابل رقابت را به همراه خواهد داشت.

وی بر تاثیر ارائه خدمات بصورت الکترونیک در کاهش هزینه های عمومی کشورهای پیشرفته تاکید کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که در این کشورها، دولت الکترونیکی توانسته کارایی و اثربخشی کنترل و مدیریت سیستم های اجتماعی، مالیاتی، بهداشتی، درمان عمومی و تامین اجتماعی را به حداکثر برساند.

کارشناس معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت اصلی ارائه خدمات الكترونیكی در كشور می تواند به رشد فعالیت های الکترونیکی سرعت بخشد، افزود: با راه اندازی این شبکه و در نتیجه کاهش هزینه‌های خرید پهنای باند، افزایش امنیت اطلاعات ملی، توسعه تجهیزاتی و اطلاعاتی، توسعه نرم‌افزاری و فعالیت های اقتصادی با رشد فزاینده ای روبرو خواهد شد.

نعیمی، اثرات اقتصادی دولت الکترونیک را متنوع و متعدد دانست و ادامه داد: علاوه بر صرفه جویی و کاهش هزینه ارائه خدمات، نتایج مطالعات نشان می دهد که با تغییر ساختار، بهبود و اصلاح فرایندهای اداری، می توان کاهش ۴۵ درصدی هزینه های پنهان را نیز شاهد بود.

وی به نقش دولت الکترونیک بصورت مستقیم و غیرمستقیم در افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: اجرای این طرح بواسطه حجم بالای سرمایه گذاری مورد نیاز، بصورت مستقیم در محاسبه تولید ناخالص داخلی وارد می شود. از طرفی نتایج بررسی ها نشان می دهد که تاثیر غیرمستقیم ارایه این خدمت، بسیار بیشتر از اثرگذاری مستقیم آن است، زیرا افزایش بهره وری ارائه خدمات، موجب افزایش جذابیت کشور از نظر جذب سرمایه خصوصی و خارجی و در نتیجه افزایش رقابت، اشتغالزایی و در نهایت بهره وری و رشد اقتصادی می شود .

کد N909972

وبگردی