آفتاب

بیانیه مشترک کری و شورای همکاری خلیج فارس و مداخله درباره اوضاع سوریه و یمن

بیانیه مشترک کری و شورای همکاری خلیج فارس و مداخله درباره اوضاع سوریه و یمن

جان کری و وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر اینکه راهکار حل بحران سوریه سیاسی است، اعلام کردند که باید دولت جدیدی در سوریه روی کار آید که وحدت ملی و کثرت‌گرایی را تقویت کرده و منافع مردم سوریه را محقق کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه سوریه نیوز، در این بیانیه که از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است بر لزوم روی کار آمدن دولت جدیدی در سوریه تاکید کرده که منافع مردم سوریه را محقق کرده و وحدت ملی، کثرت‌گرایی و احترام به حقوق بشر را در این کشور تقویت کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا و همتایان وی در شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه ادعا کردند که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه مشروعیت خود را از دست داده و نظام این کشور تمایل و حتی توانایی مبارزه با تروریسم را که پناهگاه امنی برای خود در سوریه یافته است، ندارد.

وزیر خارجه آمریکا و همتایان وی در شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه با این ادعا که نظام سوریه دست به خشونت علیه شهروندان خود می‌زند، بر پایبندی دائم خود برای ارائه کمک‌های انسانی به مردم این کشور تاکید کردند. آنها همچنین خواهان این شدند که نظام سوریه اجازه رسیدن این کمک‌ها را به مردم خود بدهد.

آنها بار دیگر بر لزوم روند انتقال سیاسی قدرت در سوریه تاکید کردند.

جان کری و وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس جنایت‌های داعش را محکوم و توافق کردند که جنگ علیه داعش، جنگ علیه تروریسم و وحشی‌گری است و باید اقدامات جدی‌ای برای از بین بردن این گروه تروریستی و برقراری امنیت و ثبات با خشکاندن منابع مالی داعش و ممانعت از سفر تروریست‌های خارجی به کشورهای درگیر و تبادل اطلاعات اتخاذ شود.

کری و وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در خصوص توافقنامه هسته‌ای ایران و لزوم پایبندی این کشور به این توافقنامه گفت‌وگو کردند.

آنها همچنین در این بیانیه بر پایبندی خود به نتایج کنفرانس کمپ دیوید و همکاری مشترک میان خود برای مقابله با هرگونه تهدیدات یا تجاوز بیگانگان تاکید و توافق کردند که همکاری نظامی را افزایش بدهند.

این وزرا ضمن استقبال از بازگشت نمایندگان دولت مستعفی یمن به عدن، خواهان توقف فوری اقدامات انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن در این کشور و از سرگیری مذاکرات سیاسی فراگیر براساس قطعنامه‌های شورای امنیت، طرح شورای همکاری خلیج فارس و نتایج مذاکرات ملی شدند و تاکید کردند: تمامی بخش‌های جامعه یمن نقش مهمی در این کشور دارند و همچنین باید کمک‌های انسانی به سرعت به دست یمنی‌ها برسد.

این وزرا حملات تروریستی در کشورهای عربی را که تهدیدی برای تمام منطقه است محکوم کرده و همچنین همبستگی خود را با مردم عراق در مقابله با داعش اعلام کردند.

آنها بر حمایت و همکاری با دولت عراق برای برآورده کردن نیازهای مردم این کشور تاکید و اعلام کردند که باید یک دولت کارآمد و فراگیر در عراق تشکیل شود.

این وزرا بر لزوم حل مساله فلسطین براساس توافقنامه صلح دائم و عادلانه که شامل تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد و همچنین بر اهمیت طرح صلح عربی تاکید کردند.

آنها از تهیه پیش‌نویس توافقنامه صلح در لیبی استقبال و این پیش‌نویس را نقشه راه واقعی برای تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور دانستند.

این وزرا از تمامی طرف‌های لیبیایی خواستند تا با سازمان ملل برای رسیدن به حل و فصل بحران همکاری کرده و جهت تشکیل دولت یکپارچه‌ای که قادر به تهدید گروه‌های تروریستی باشد، تلاش کنند.

انتهای پیام

کد N909946

وبگردی