آفتاب

سی.ان.ان: نبرد بر سر توافقنامه ایران در واشگتن بالا گرفته است

سی.ان.ان: نبرد بر سر توافقنامه ایران در واشگتن بالا گرفته است

ایرنا نوشت:

با هرچه نزدیک تر شدن به پایان مهلت بازبینی توافقنامه توسط کنگره آمریکا، نبرد موافقان و مخالفان بر سر سرنوشت توافقنامه هسته ای ایرن و 5+1 در واشنگتن بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا به نقل از سی ان ان، نبرد گروه های مخالف و مخالف توافقنامه هسته ای ایران و 5+1 با نزدیک تر شدن به پایان مدت بازنگری کنگره رو به افزایش است.
گروههای مخالف توافق نامه که شامل اکثریت جمهوری خواهان و لابی های صهیونیست است،با اختصاص ده ها میلیون دلارهزینه برای شکست توافق نامه بدست آمده، با تبلیغات تلویزیونی و روزنامه ها و فرستادن ایمیل در تلاش برای تأثیر گذاری بر افکار عمومی آمریکا جهت تماس با کنگره و اظهار مخالفت با توافقات با ایران می باشند.
حزب جمهوری خواه نیزقصد دارد در طول تعطیلات تابستانی تلاش خود را در کمپین مخالفان توافق بیش از پیش کند.
ازطرف دیگر کاخ سفید و اوباما با تمام قدرت با حضور جان کری،وزیرخارجه و اشتن کارتر وزیر دفاع،درجلسات توجیهی عمومی و غیرعلنی درمورد این توافق نامه وارد عرصه مبارزاتی شده اند.
جو بایدن،معاون رئیس جمهوری و نامزد احتمالی ریاست جمهوری آینده آمریکا نیز با دعوت از نمایندگان و سناتورهای دموکرات درجلب حمایت و رای مثبت آنها نسبت به توافقنامه ایران تلاش می کنند.
دو طرف میدان از حمایت های دیپلماتیک کشورهای دیگر در این میدان برخوردارند،جبهه موافقان متشکل از دیپلمات ها و سفرا و نمایندگان کشورهای، انگلستان، آلمان و فرانسه که خود شاهد سختی های شکل گیری این توافقنامه بوده اند،بادعوت از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی به اقامتگاه هایشان حمایت و تصویب این توافقنامه را از نمایندگان آمریکا خواستارند.
در جبهه دیپلماتیک مخالف،ران درمر، سفیر رژیم صهیونیستی، روزانه چندین دیدار با نمایندگان و سناتورهای آمریکایی در جهت شکست این توافقنامه برگزار می کند.
لابی های صهیونیست،درجلب حمایت افکارعمومی آمریکا درمخالفت بااین توافقنامه،فعالیت چشمگیر و مشهودی در رسانه ها ی جمعی و سطح شهر از خود نشان داده اند.
آیپک، بزرگترین لابی صهیونیست در آمریکا، مخالفت با توافقنامه هسته ای ایران را یکی از بزرگترین فراخوان های عمومی این سازمان در تاریخ تشکیل خود عنوان داشته است.
آیپک، با اختصاص 20 میلیون دلار بزرگترین لابی مخالف توافقنامه ایران به حساب می آید، البته لابی های دیگر صهیونیستی، ارقام اختصاص داده شده برای شکست توافقنامه ایران را عنوان داشته اند که در مجموع این رقم از 40 میلیون دلار فراتر می رود.
جی استریت، لابی های یهودی موافقان توافقنامه در آمریکا است که با وجود نداشتن پشتوانه مالی قابل قیاس با مخالفان، با اذعان براینکه از حمایت اکثریت یهودیان آمریکایی برخودار است به تقابل با لابی صهیونیستی آیپک می پردازد.
بااین حال،آخرین نظرسنجی ها،حمایت اکثریت مردم آمریکا از توافقنامه را نشان می دهد، بطوری که در آخرین نظرسنجی ها، اکثریت یهودیان آمریکایی، از توافقنامه ایران حمایت می کنند.
باراک اوباما شخصا با دعوت از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی به تشریح توافقنامه و ضرورت تصویب آن در کنگره میپردازد، در آخرین دور این ملاقات های الیوت انگل منماینده دموکرات نیویورک و جری ندلر با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا ملاقات داشتند.
باراک اوباما پیش از این، از سوی محافل دموکرات بخاطر عدم دخالت شخصی بمنظور حل مسایل پیش آمده در کنگره متهم بود، در مورد توافقنامه ایران بسیار فعال ظاهر شده است ، جری ندلر در این خصوص گفت:در مورد ایران بی شک اوباما بیشترین فعالیت را داشته است.

4949

کد N909740

وبگردی