آفتاب
در دیدار با همتای صرب ابراز شد؛

انتقاد ظریف از روش‌های نخ‌نمای غربی در استفاده ابزاری از حقوق بشر

انتقاد ظریف از روش‌های نخ‌نمای غربی در استفاده ابزاری از حقوق بشر

وزیر امور خارجه کشورمان، از روش‌های قدیمی و نخ‌نمای غربی در استفاده ابزاری از حقوق بشر برای فشار به کشورهای مستقل انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ایوتسا داچیچ » وزیر امور خارجه صربستان که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، عصر امروز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

طرفین در این دیدار درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار، با اشاره به روابط دیرینه و خوب دو کشور ابراز امیدواری کرد که همکاری های دو کشور در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، حوزه انرژی، کشاورزی، پارلمانی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی گسترش یابد.

ظریف با اشاره به توانمندی های بالای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از ابراز علاقه و آمادگی طرف صرب برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک در تهران استقبال کرد و افزود: در همین رابطه، هیئتی اقتصادی از بخش های مختلف دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در آینده راهی بلگراد خواهد شد.

وی با اشاره به ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد، بنیانگذاران این جنبش از جمله «تیتو» رئیس جمهور فقید یوگوسلاوی سابق را چهره ای مورد احترام توصیف و از توجه دولت صربستان و شخص وزیر امور خارجه به این جنبش قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان، رایزنی مستمر مقامات سیاسی دو کشور در سطوح وزراء و معاونین وزارت امور خارجه دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و بر دیدار دوره ای وزرای خارجه دو کشور از پایتخت های یکدیگر در این چارچوب تاکید کرد.

ظریف همچنین با اشاره به پیشرفت های چشم‌گیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف حقوق بشری از جمله نقش برجسته زنان در ایران، از روش های قدیمی و نخ‌نمای کشورهای غربی در استفاده ابزاری از حقوق بشر برای فشار به کشورهای مستقل انتقاد کرد.

وی با اشاره به همکاری های دیرینه فرهنگی دو کشور ابراز امیدواری کرد که متون مبادله شده برای تنظیم متن جدید توافقنامه همکاری های فرهنگی دو کشور نهایی براساس نیازها و مقتضیات روز، امضاء و اجرایی شود.

داچیچ: بلگراد مایل است فصل جدیدی از روابط را با ایران آغاز کند

در این دیدار، «داچیچ» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه صربستان نیز با اشاره به موفقیت در دستیابی به توافق هسته ای و مذاکرات پیچیده و فشرده بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت های بزرگ بین‌المللی موسوم به ۱+۵، دستیابی به توافق را تبریک گفت و ابراز خرسندی دولت و ملت صربستان بابت این موفقیت را به اطلاع رساند.

وی اظهار داشت: بلگراد مایل است در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران فصل جدیدی از روابط را آغاز کند.

وزیر امور خارجه صربستان در همین رابطه، خواستار برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک شد.

کد N909641

وبگردی