آفتاب

طالبان خوب و طالبان بد

طالبان خوب و طالبان بد

روز چهارشنبه گذشته برای پاکستان روزی جنجالی بود؛ زمزمه مرگ ملا عمر، رهبر طالبان که چند روز قبل به راه افتاده بود سرانجام در این روز از سوی دولت افغانستان تایید شد. با تایید این خبر سوال آشکاری که به ذهن بسیاری از افراد راه یافت این بود که این اتفاق چه تاثیری بر مذاکرات صلح میان دولت اشرف غنی و نمایندگان طالبان در پاکستان که مورد حمایت ارتش قدرتمند این کشور هستند، خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شبکه الجزیره در تحلیلی در پایگاه انگلیسی زبان خود درباره تاثیر اعلام مرگ ملا عمر بر مذاکرات صلح با طالبان می‌نویسد:

«این نگرانی وجود دارد که مرگ ملا عمر منجر به جنگ قدرت در میان طالبان و حتی چند شعبه شدن این گروه شود.

تا زمان روی کار آمدن یک سلسله مراتب آشکار برای رهبری این گروه، وضعیت موجود هرگونه مذاکرات صلح با طالبان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

با این حال همه بازیگران مهم از جمله نیروهای امنیتی قدرتمند پاکستان و به ویژه سازمان اطلاعات این کشور (آی.اس.آی) که گفته می شود نفوذ فراوانی بر طالبان افغانستان دارد، این خبر را می دانستند و خود را برای آن آماده کرده بودند.

حمایت از مذاکرات یا رد آن

هنوز زود است که بگوییم علنی ساختن مرگ ملا عمر در مقطع فعلی در حالی که این مرگ در آوریل 2013 رخ داده بود، به هدف وادار کردن طالبان به تبعیت بیشتر از مذاکرات صلح و یا رد این مذاکرات صورت گرفته است.

به عنوان مثال اگر مساله رد مذاکرات مطرح باشد، و بخش های با نفوذی در میان ساختار قدرت ظریف طالبان افغانستان وجود داشته باشند که با مذاکرات مخالفند – در حقیقت آنها با تعامل فراوان با پاکستان مخالفند- بنا بر این خبر مرگ ملا عمر تاثیر مذاکرات را زیر سوال می برد و به این ترتیب موقعیت نمایندگان طالبان نیز در مذاکرات زیر سوال می رود.

اما اگر اعلام این خبر به این سبب انجام شده تا رهبران جدید طالبان سریعا روی کار بیایند، هدف این است که وضعیت خجالت آوری همچون وضعیتی که قبلا در زمانی که نمایندگان دفتر طالبان در قطر مذاکرات را رد کردند اما کسانی که حامی ملا عمر بودند در مذاکرات شرکت داشتند، به وجود آمد، دوباره اتفاق نیافتد.

با این حال خبر مرگ ملا عمر در صدر اخبار رسانه های بین المللی قرار گرفت. ملا عمر که حکومتش در افغانستان زنجیره ای از اتفاقات را موجب شد که جهان را تغییر داد، اکنون مرده است.

ملا عمر به همان شدت اسامه بن لادن تحت تعقیب نبود. بن لادن هنگامی که مدعی هدایت حملات 11 سپتامبر 2001 علیه آمریکا شد مهمان امارت طالبان بود و امیر طالبان میزبان این فرد بود و از تحویل دادن او به آمریکا و همپیمانانش خودداری کرد.

حمله نظامی آمریکا به افغانستان بعد از حملات 11 سپتامبر منجر به کنار رفتن وی از قدرت در کابل شد اما از آنجا که او از دستگیری و کشته شدن فرار کرد جایگاهی افسانه ای به دست آورد و الهام بخش فعالیتهای نظامی طالبان علیه سربازان خارجی که در خاک افغانستان حضور داشتند برای مدتی طولانی شد.

یک مرگ تعجب‌آور دیگر

اما کشورهای منطقه از جمله پاکستان با یک خبر متفاوت اما مهم دیگر روبرو شدند؛ و آن مرگ مالک اسحاق، رهبر گروه لشگر جنگوی بود.

بعد از مرگ اسحاق عکسی از جسد خونین و تیرباران شده او در رسانه منتشر شد. اما این عکس ماجرای تروریسمی را که او مرتکب شد بیان نمی کند. مالک اسحاق که بر طبق گفته خودش مسئول مرگ بیش از 100 مسلمان شیعه در پاکستان بود رهبری گروه لشگر جنگوی را بر عهده داشت. این سازمان تروریستی متعهد به محو کردن شیعیان از روی زمین بود.

او به رغم گذراندان یک دهه و نیم در زندان به اتهامات مربوط به کشتن 70 مسلمان شیعه، هرگز محکوم نشد. شاهدان پرونده او مرعوب بودند. برخی از کسانی که از خارج شدن از پرونده او خودداری کردند کشته شدند. دادستان ها نیز تهدید می شدند به سرنوشت دادستانهای دیگری که از تبعیت سرباز زده بودند دچار خواهند شد.

اسحاق در سال 2014 توسط دادگاه عالی لاهور از زندان آزاد شد اما بار دیگر اخیرا دستگیر شد. بر اساس گزارش‌ها ژنرال پرویز اشفق کیانی، رئیس سابق ستاد کل ارتش پاکستان در یک نشستی از اسحاق خواست تا کشتار شیعیان را متوقف کند اما او به کیانی گفته بود: جناب ژنرال، ما مثل فرزندان شما هستیم اما نمی توانیم آنچه را که شما می گویید انجام دهیم. »

انتهای پیام

کد N909637

وبگردی