آفتاب

چین: مناقشه دریای چین جنوبی در اجلاس آ.سه.‌آن مطرح نشود

چین: مناقشه دریای چین جنوبی در اجلاس آ.سه.‌آن مطرح نشود

معاون وزیر امور خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت، مساله مناقشه بر سر دریای چین جنوبی نباید در نشست آتی کشورهای سازمان اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ‌.سه.‌آن مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لیو ژنمین، معاون وزیر امور خارجه چین در حاشیه چهل و هشتمین نشست وزرای امور خارجه آ‌.سه.‌آن که از روز سه‌شنبه در شهر کوالالامپور آغاز می‌شود به رویترز گفت: نشست‌های آ.‌سه‌.آن باید از هرگونه صحبت درباره مساله حساس دریای چین جنوبی اجتناب کنند.

وی افزود: کشورهای خارج از سازمان آ.‌سه‌.آن نباید در امور این سازمان مداخله کنند.

لیو‌ ژنمین گفت: این مناقشه نباید در آ‌.‌سه. آن مورد بحث قرار گیرد.

وی تاکید کرد:‌ اجلاس آ.‌سه‌.آن مجمع مناسبی برای این کار نیست. این اجلاس مجمعی برای تقویت همکاری است. اگر آمریکا این مساله را مطرح کند ما به آن اعتراض خواهیم کرد. ما امیدوار هستیم آمریکا چنین کاری نکند.

اگرچه مساله دریای چین جنوبی در دستور کار رسمی آ.‌سه.‌آن نیست اما با توجه به افزایش تنش‌ها در این منطقه و ادعاهای متعدد در خصوص آن، انتظار می‌رود این مناقشه در اجلاس امسال آ‌.‌سه.‌آن مطرح شود. همچنین انتظار می‌رود آمریکا بار دیگر تقاضای خود از پکن برای توقف عملیات جزیره‌سازی در دریای چین جنوبی را تکرار کند. با وجود آن‌که نه چین و نه آمریکا عضو آ.‌سه.‌آن نیستند اما برای شرکت در اجلاس این سازمان در کنار دیگر کشورهای خارج از این گروه، دعوت شده‌اند. قرار است جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه و پنج‌شنبه برای شرکت در این اجلاس به کوالالامپور سفر کند.

لیو ژنمین گفت: برخی کشورهای خارجی تلاش می‌کنند تا منطقه را نظامی کنند.

وی همچنین در ارتباط با مساله برقراری خط تلفن مستقیم میان وزرای امور خارجه کشورهای جنوب شرق آسیا و چین برای مقابله با وضعیت اضطراری در دریای چین جنوبی گفت که این خط تلفن یک مکانیزم مفید است اما هنوز تاکنون خط مشی‌ای درباره آن تشریح نشده است.

وی تاکید کرد: برای کار با این خط تلفن نیازمند قوانینی هستیم بنابراین از یک کارگروه مشترک اصلاح شده تقاضا کرده‌ایم تا خط مشی‌ها را تدوین کند.

انتهای پیام

کد N909587

وبگردی