آفتاب

رابرت فیسک: با اعدام سنوسی مقام‌های اطلاعاتی انگلیس نفس راحتی خواهند کشید

رابرت فیسک: با اعدام سنوسی مقام‌های اطلاعاتی انگلیس نفس راحتی خواهند کشید

"با اعدام عبدالله السنوسی در لیبی توافقات محرمانه‌ای که میان سازمان‌های اطلاعاتی ما و شکنجه‌گران نظام قذافی بر قرار شده بود برای همیشه دست نخورده باقی خواهند ماند."

"با اعدام عبدالله السنوسی در لیبی توافقات محرمانه‌ای که میان سازمان‌های اطلاعاتی ما و شکنجه‌گران نظام قذافی بر قرار شده بود برای همیشه دست نخورده باقی خواهند ماند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رابرت فیسک،‌ تحلیلگر برجسته روزنامه ایندیپندنت انگلیس در تحلیلی درباره دسیسه چینی غرب برای اعدام عبدالله السنوسی، رئیس سازمان اطلاعات رژیم معمر قذافی به دلیل اطلاع داشتن او از جزئیات مشارکت غرب در جنایت‌های رژیم قذافی می‌نویسد: «مساله اعدام مقام‌های رژیم سابق لیبی برای خفه کردن آنهاست. پس از آن که فرد اعدامی از چوبه دار آویزان شود یا صدای شلیک مسلسل‌های جوخه اعدام به صدا در آید، اسرار موجود در سینه آنها نیز با آنها به گور خواهند رفت. صدام فرصت پیدا نکرد تا به ما درباره معامله‌هایش با شرکتهای آمریکایی و آلمانی که به او گاز مورد استفاده در بمباران شیمیایی کردها را دادند، بگوید. و اکنون نیز السنوسی مغز متفکر اطلاعات قذافی در لیبی قرار است با اسلحه کشته شود تا فرصت نیابد به ما درباره روابط خوبی بگوید که با سرویس‌های امنیتی ما در غرب در زمانی که در پیوند با روسایش در MI6 و سازمان سیا بوده، داشته است. چندان جای تعجب نیست که به رغم خشم عفو بین‌الملل از این محاکمه در لیبی و "ناخرسندی شدید" دفتر حقوق بشر سازمان ملل از این احکام اعدام علیه مقامهای رژیم قذافی، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از این که السنوسی و سیف‌الاسلام قذافی و دیگر مقام‌های وابسته به رژیم سابق لیبی بدون وکیل مدافع، ایراد شهادت یا اسناد و حضور شاهدان در دادگاه طرابلس به اعدام محکوم شدند، خم به ابرو نیاوردند. با اعدام آنها همه توافقهای محرمانه میان شکنجه گران بی رحم قذافی و سرویس‌های اطلاعاتی ما برای همیشه دست نخورده باقی خواهند ماند. بنا بر این همه چیز روبه راه خواهد بود. خدا رو شکر بابت این "عدالت" لیبیایی!

البته اکنون این افراد یک مشت عنصر نامطلوب هستند. خود سنوسی مسئول کشتار بیش از هزار نفر از زندانیان سیاسی قذافی است. اما او و موسی کوسا، جانشین بعدی او – کسی که معترض بود هرگز هیچ کس را شکنجه نکرده و اکنون می‌تواند در ویلای خود در قطر آسوده خاطر باشد چون انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها قدردان او بابت افشا کردن ماموران القاعده در آفریقا هستند – جزو وفادارترین نیروهای قذافی بودند. اگر شما با شیطان ضیافت داشته باشید فرصت خوبی دارید تا با او بمیرید – یا دست کم بعد از یک محاکمه "عادلانه". اما عدالت در نورنبرگ احتمالا منجر به افشای کامل جرایم متهمان خواهد شد.

یک نمونه آزمایشی مربوط به صدام است. وحشتناکترین جرم دیکتاتور عراق بمباران شیمیایی حلبچه در سال 1988 بود که باعث کشته شدن 5000 مرد و زن و کودک شد. با این حال محاکمه نمایشی آنگلو-آمریکایی او در سال 2005 متمرکز بر اعدام 140 شیعه در شهر دجیل در سال 1982 بود. بله، بله میدانم که این نیز یک وحشی گری است اما حلبچه یک نسل کشی بود. این تمرکز باعث شد از هرگونه بررسی جامع، این که چطور صدام گاز مورد نیازش را برای کشتار همه این افراد به دست آورد، به شکلی دقیق اجتناب شود. یکی از شرکتهای تولید کننده اجزای این گاز در نیوجرسی آمریکاست. زمانی که ملازمان صدام در ارتباط با حادثه حلبچه تحت بازجویی بودند رئیس آنها به دار مجازات آویخته شده بود.

مطمئنا عبدالله سنوسی در ارتکاب جرایم علیه بشریت دست داشته که شامل شکنجه تبعیدی‌های لیبی بعد از استرداد وحشیانه آنها به لیبی با کمک MI6 و دیگر آژانسهای غربی می‌شود. او بود که در طرابلس به خواندن اطلاعاتی که آنها بعد از شکنجه داده بودند می‌پرداخت. گروه‌های حقوق بشری سنوسی را جعبه سیاه روابط محرمانه‌ای می‌دانند که پس از آن که تونی بلر با ظرافت رهبر بزرگ لیبی را بوسید، آغاز شد. سنوسی خیلی بیشتر از سیف‌الاسلام قذافی – پسر معمر قذافی که او هم به اعدام محکوم شده- درباره آژانسهای جاسوسی ما و حقه‌های کثیف آنها اطلاع دارد. شاید به همین دلیل است که سنوسی ابتدا به موریتانی که باید او را تحویل دادگاه لاهه می‌داد فرار کرد اما به گفته نمایندگان پارلمان لیبی بعدا دولت موریتانی با رشوه‌ای 200 میلیون دلاری او را به طرابلس بازگرداند.

شاید اگر سنوسی به لاهه می‌رفت اسرار حقه‌های کثیف ما را بر ملا می‌کرد. انود، دختر او به من گفت هنگامی مدتها پیش از محاکمه، پدرش را در زندان شهر طرابلس دید. در ظاهر از ناحیه چشم و بینی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و بسیار ضعیف شده بود به شکلی که کمتر از 35 کیلو وزن داشت. به گفته انود، او را تهدید کرده بودند اگر درباره رفتارهایی که با او شده حرف بزند بیشتر آسیب خواهد دید.

اما او مجبور شده بود به شکنجه گرانش چه بگوید؟ از آن جا که ما می‌دانیم MI6 و سازمان سیا اطلاعاتی را که شکنجه گران عرب می‌خواهند می‌نویسند، پس چه کسی سوال‌ها را نوشته است؟ تقریبا دو سال پیش انود به من گفت که پدرش محاکمه عادلانه‌ای نخواهد داشت. او کاملا در این مورد حق داشت.

بن امرسون، وکیل بین‌المللی سنوسی هنگامی که دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه ابتدا قبول کرد که می‌توان سنوسی را در دادگاه تحت امر شبه نظامیان در طرابلس محاکمه کرد می‌دانست که یک چیزی درباره این پرونده مشکوک است. این ضابطان قانون در عین حال تقاضا کردند که سیف الاسلام قذافی به دادگاه لاهه فرستاده شود. چون او کمتر از سنوسی می‌دانست؟

به هر ترتیب آنها به فرد مورد نظرشان نرسیدند. سیف الاسلام نیز توسط همان دادگاهی که سنوسی را به اعدام محکوم کرد حکم اعدام دریافت کرد. امرسون در سال 2013 به من گفت هنگامی که وکلای سنوسی می‌خواستند بدانند آیا عوامل MI6 موکلشان را هنگامی که در موریتانی بوده و هنوز به شکل غیرقانونی به لیبی مسترد نشده بود، تحت بازجویی قرار داده‌اند، ویلیام هیگ، وزیر خارجه وقت انگلیس از پاسخ دادن خودداری کرد.

بن امرسون اخیرا از بابت حکم اعدام موکلش متاسف بود زیرا السنوسی از نماینده حقوقی، دسترسی به خانواده، توانایی برای دفاع از خود و امکان به چالش کشیدن دادستانها برخوردار نبود. وی گفت: این محاکمه در فضای وحشت، ناامنی و ارعاب شدید صورت گرفته است که در آن مقام‌های قضایی و وکلای مدافع تهدید شده و مورد حمله فیزیکی قرار گرفتند.

یک انگلیسی دیگر که به سختی و برای مدتی طولانی تلاش کرده بود تا از سنوسی دفاع کند همچنین به من گفت: همه افراد آگاه قرار است با شلیک گلوله کشته شوند. مساله این نیست که قربانیان قذافی "عدالت" بهتری دریافت کردند. بلکه مساله این است که بلر این دیکتاتور را بوسید و دیوید کامرون به نابود کردنش کمک کرد.

این ما هستیم که مسئول آن چه که امروز در لیبی اتفاق می‌افتد هستیم. ما حتی مسئول حکم اعدام سنوسی نیز هستیم. اما هنگامی که تا دو ماه دیگر مسلسل‌ها به سوی آنها شلیک کنند، تعدادی از عوامل اطلاعاتی انگلیس در ساختمان عجیبشان در کنار رودخانه تیمز نفس راحتی خواهند کشید.»

انتهای پیام

کد N909484

وبگردی