آفتاب
توسط فناوران ایرانی در حوزه دریا میسر شد؛

طراحی و ساخت شناورهای تفریحی قابل رقابت با مدل‌های جهانی

طراحی و ساخت شناورهای تفریحی قابل رقابت با مدل‌های جهانی

پژوهشگران ایرانی موفق به طراحی و ساخت شناورهای تفریحی «هاورکرافت» در کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد طاهرخانی رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی طرح و ساخت دامون این شرکت دانش بنیان را اولین شرکت خصوصی تولید کننده هاورکرافت در ایران خواند و افزود: در حال حاضر این شرکت طراحی و ساخت هاورکرافت تک نفره و دو نفره را با موفقیت به اتمام رسانده است.

وی افزود: تمام مراحل طراحی مهندسی و ساخت این هاورکرافت ها در ایران انجام شده و پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۵ هاورکرافت ۶ نفره این شرکت نیز بعد از طی مراحل طراحی، ساخت و آزمایش به بازار عرضه شود.

طاهرخانی با اشاره به توانایی تولیدات سالانه توسط این شرکت فناور گفت: دامون در حال حاضر ظرفیت تولید ۵۰ فروند هاورکرافت در سال را دارا است، که قیمت یک هاورکرافت دو نفره به طور متوسط در بازارهای جهانی ۷۵ میلیون تومان است، و از طرفی قیمت تمام شده این هاورکرافت برای مصرف کننده ایرانی با در نظر گرفتن هزینه واردات و سود واردکننده حداقل ۱۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود در صورت تولید ۵۰ فروند هاورکرافت در این شرکت، سالانه یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون تومان صرفه جویی ارزی برای کشور رقم بخورد.

برابری شناورها داخلی با معتبرترین برندهای خارجی 

رئیس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان با توضیح در رابطه با میزان رقابت پذیری محصول تولید شده با نمونه خارجی آن گفت: هاورکرافت دامون دقیقا از همان موتوری استفاده می کند که شرکت های معتبر خارجی استفاده می کنند و از نظر عملکردی در سطح جهانی است. 

وی هاورکرافت دامون را بسیار رقابتی برشمرد و افزود: به علت هزینه های پایین تولید در ایران از نظر قیمتی، هاورکرافت دامون بسیار رقابتی محسوب می شود و با توجه به ارائه خدمات تعمیر و نگهداری و تامین قطعات یدکی، هاورکرافت های ساخت داخل از تمام نمونه های خارجی متمایز است.

از پتانسیل دریا استفاده بهینه نکرده ایم

طاهرخانی با اشاره به ضعف موجود در استفاده از پتانسیل های عظیم دریایی گفت: کشور ما علی رغم پتانسیل بسیار عظیم، تا کنون استفاده بهینه ای از ظرفیت های دریایی خود نکرده است. دریا می تواند فرصت های زیادی در صنایع نفت و گاز، حمل و نقل، گردشگری، شیلات، نظامی و غیره برای کشور ایجاد کند.

به گزارش مهر، هاورکرافت به عنوان یک وسیله نقلیه منحصر به فرد، قابلیت های حرکتی ویژه ای دارد. تنها وسیله نقلیه ای که در حوادث رودخانه ای و برخی از سیل ها امکان تسهیل خدمات امداد و نجات را فراهم می سازد، هاورکرافت است. عبور از برخی تالاب ها و مسیرهای صعب العبور که همواره چالش محیط بانان بوده نیز با استفاده از هاورکرافت به سادگی میسر است.

کد N909425

وبگردی