آفتاب

اولویت های پژوهش و فناوری در برنامه ششم مشخص شد

اولویت های پژوهش و فناوری در برنامه ششم مشخص شد

دبیرکمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری از تهیه پیش نویس احکام برنامه ششم توسعه در حوزه علم و فناوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید فرهنگ فصیحی، دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص عملکرد و برنامه‌های آینده این کمیسیون گفت: شرکت در جلسات و برگزاری جلسه با محوریت سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، مشارکت و تشکیل جلسه جهت ارائه و تعامل در تهیه پیش نویس احکام برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حوزه علم و فناوری از فعالیت‌های اخیر صورت گرفته در کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری به شمار می روند.

وی افزود: جلسات دیگری تحت عنوان جلسات سه جانبه جهت پیش برد پیش نویس احکام برنامه ششم و بررسی طرح های کلان ملی نیز تشکیل شده است که در آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در تعامل هستند.

فصیحی بررسی و موافقت موضوعاتی با محوریت توسعه پژوهش درباره زنان و خانواده در سامانه سمات و اختصاص درصدی از اعتبارات پژوهشی سالانه دستگاه‏ های اجرایی برای تحقیقات در حوزه حقوق شهروندی را یکی دیگر از فعالیت‌های این کمیسیون خواند.

 وی خاطرنشان کرد: همچنین در این کمیسیون کتابی با عنوان تحلیل منابع دولتی پژوهش، فناوری و نوآوری کشور (برنامه پنجم توسعه) در حال تدوین است.

فصیحی از برگزاری جلساتی با دبیران و کارشناسان کمیسیون‌های تخصصی جهت آسیب‌شناسی مسایل کمیسیون ها خبر داد و افزود:  این آسیب شناسی در حال تکمیل است.

وی خاطر نشان کرد: بعد اجرایی سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری سال ۹۵ و ۹۶ بر عهده این کمیسیون خواهد بود.

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص مصوبات اخیر این کمیسیون گفت: در جلسه شصت و یکم مصوب شد ، امضا نمایندگان عتف در هر استان در سطح اعتبارات استانی (۱% پژوهش) به منزله تایید طرح بوده و تصویب نهایی در کمیسیون‏های تخصصی صورت پذیرد و کمیسیون‏ها با این گونه طرح‏ها ساده برخورد کنند.

وی اظهار داشت: همچنین در جلسه شصت و دوم این کمیسیون مصوب شد، فعالیت‏هایی که در کمیسیون‏های تخصصی جهت پیش‏نویس احکام انجام شده ‏است، فارغ از مبنا قرارگرفتن و یا نگرفتن برای احکام برنامه ششم توسعه، مبنایی جهت تعیین اولویت‏ها و سیاست‏های پژوهش و فناوری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه های این کمیسیون به طور کلی در دو محور خواهد بود، در خصوص برنامه های آینده کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست علم و فناوری اظهار داشت:‎ باید بین تمامی کمیسیون‎ها هماهنگی و وحدت رویه وجود داشته‏ باشد که یکی از برنامه ‏های این کمیسیون ارائه قالب‏ های تسهیل کننده تدوین برنامه‏ های ارائه  گزارش‏ها است.

فصیحی افزود: فعالیت‌های کمیسیون‎ها باید طبق آیین کار باشد تا دبیرخانه برای گزارش ‏گیری از کمیسیون‎ها و گزارش‏ دهی به نهادهای بالاتر با مشکلات کمتری در این ‏باره روبه رو شود.

وی از کمک به استقرار کامل نظام گردش کار دبیرخانه و روابط ارکان مختلف شورا، تعیین سازوکار مشخص ابلاغ، ارائه گزارش عملکرد کمیسیون‏ها و ستادها و شناسایی موضوعات مغفول مانده به عنوان برنامه‌های این کمیسیون در محور هماهنگی نام برد.

فصیحی به امور محتوایی به عنوان بخش دیگری از برنامه‌های این کمیسیون اشاره کرد و گفت: امور محتوایی خود به دو دسته  امور محتوایی فعال و منفعل تقسیم می شود که امور محتوایی منفعل مانند امور ارجاعی از دبیرخانه و دبیرکمیسیون دائمی شورا که به صورت موردی است و امور محتوایی فعال که کارکردی است.

وی بررسی نظام بودجه‏ ریزی علم و فناوری در کشور و راهکارهای تقویت و بهبود آن را از  امور محتوایی برنامه‌های این کمیسیون دانست و از موضوع منابع انسانی علم و فناوری در کشور و پایش شاخص ‏های کلان علم و فناوری به عنوان دیگر امور محتوایی در برنامه های این کمیسیون نام برد.

فصیحی به پیگیری موارد مربوط به کمیسیون های تخصصی و ستادهای علمی اعم از بررسی وضعیت طرح‏های کلان ملی موضوع فعالیت کمیسیون‏های تخصصی، روند اجرایی شدن قانون شرکت‏های دانش بنیان و وضعیت تکالیف شورای عالی به عنوان برنامه های دیگر این کمیسیون اشاره کرد.

وی همچنین بررسی روند اجرای تکالیف محوله به شورا در زمینه اجرای قانون مناطق آزاد علم و فناوری، نهایی ‏سازی شاخص‏های پایش علم و فناوری و تعریف اقدامات لازم در زمینه انجام فعالیت‏های مرتبط با ستادهای علمی نظیر آینده ‏پژوهی و تامین مالی را از دیگر موارد پیگیری مسائل مربوط به کمیسیون‌های تخصصی خواند که کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری موظف به پیگیری آن است.

کد N909350

وبگردی