آفتاب
پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه مطرح کرد؛

حزب عدالت و توسعه در جست جوی احیای هژمونی از دست رفته انتخاباتی

حزب عدالت و توسعه در جست جوی احیای هژمونی از دست رفته انتخاباتی

پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه معتقد است: تغییر سیاست دولت ترکیه درخصوص ایفای نقش در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و حمله همزمان به پ.ک.ک، در راستای احیای هژمونی انتخاباتی حزب عدالت و توسعه با فراهم کردن شرایط جهت برگزاری انتخابات زودهنگام انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) "رحمت حاجی مینه" در نشست ترکیه‌شناسی مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه که با مدیریت دکتر اسدالله اطهری، مدیر گروه ترکیه شناسی برپا شد، به بررسی تغییرات اخیر در رویکرد ترکیه نسبت به داعش و همچنین پ.ک.ک و پیامدهای آن پرداخت.

این استاد دانشگاه گفت: انتخابات پارلمانی ترکیه در 7 ژوئن به منزله پایان هژمونی انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در طول سیزده سال گذشته و انتخابات‌های محلی و پارلمانی ترکیه بود؛ پایانی که با آغاز حضور کردها برای اولین بار در قالب حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان با کسب بیش از 13 درصد آرا همراه بود؛ وضعیتی که عدالت و توسعه و مقامات حزبی و غیر حزبی آن را در شرایطی دور از انتظار و نامطلوب و در برابر دولت ائتلافی قرار داد.

پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه همچنین با اشاره به عدم موفقیت سیاست‌های پیشین حزب و عدالت و توسعه در خصوص سوریه و برخورد با داعش گفت: ترکیه خصوصا حزب حاکم آن که به خاطر مماشات با داعش مورد انتقادهای داخلی و خارجی قرار گرفته بود و از طرف دیگر نگران موفقیت‌های چشمگیر کردها در مبارزه با تروریسم داعشی و تقویت نهادسازی آنها بود، خود را ناگزیر از تغییر رفتار می‌دید.

وی افزود: لذا ترکیه که از مدت‌ها پیش شروطی از قبیل اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه، ایجاد منطقه امن، آموزش و تسلیح نیروهای میانه روی مخالف دولت سوریه و از همه مهم‌تر سرنگونی نظام حاکم در سوریه را برای پیوستن به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مطرح کرده بود، امروز بنا به ضرورت و تاکتیک با پیوستن به ائتلاف درصدد است شرایط بازی را در داخل و خارج تغییر دهد.

دکتر حاجی مینه تصریح کرد: در این راستا، مقامات ترکیه از مدتها قبل با بکارگیری تهدید داعش و پ.ک.ک در کنار یکدیگر سعی در گفتمان سازی جدیدی برای همسان سازی داعش و "پ.ک.ک"و هم تراز قرار دادن این دو گروه داشتند تا در فرصت مناسب پس از حادثه تروریستی سوروچ، با پوشش حمله به داعش، حمایت و پشتیبانی بین‌المللی خصوصا آمریکا و ناتو را برای حمله به مواضع پ.ک.ک هم کسب کرده باشند.

وی افزود: فلسفه تغییر رویکرد ترکیه به داعش علاوه بر ترمیم چهره ترکیه در مبارزه با داعش و کاستن انتقادها، پوششی فراهم می‌کند که در لوای آن ترکیه بتواند به اقدامات فرامرزی خود در سوریه و عراق بدور از انتقاد جامعه بین‌المللی دست بزند و شرایط بازی را در آنجا نیز با تضعیف مواضع کردها به نفع خود تغییر دهد. هرچند چنین رویکرد میلیتاریستی و نظامی می‌تواند وضعیت را برای ترکیه پیچیده تر کند.

حاجی مینه در پایان گفت: اکنون حزب عدالت و توسعه با حمله به مواضع پ.ک.ک تلاش می‌کند از یک طرف با امنیتی کردن فضای داخلی، شرایط منحل کردن حزب دمکراتیک خلق‌ها را به اتهام همکاری با پ.ک.ک فراهم کرده باشد و در انتخابات زودهنگام دوباره با فعال سازی مجدد فرایند صلح و حرف از ادامه گشایش کردی، رای کردها ترکیه را در غیاب یک حزب قدرتمند کردی به طرف خود بکشد و از طرف دیگر با این اقدام نظامی که شاخصه ناسیونالیسم کمالیستی دهه‌های گذشته بود، رای ملی گرایان ترک را نیز در صورت انتخابات زود هنگام کسب کند و بدین ترتیب شرایط احیای هژمونی انتخاباتی خود را دوباره فراهم نماید.

انتهای پیام

کد N909078

وبگردی