آفتاب

ادعای تازۀ اردوغان: پوتین از اسد ناامید شده است

ادعای تازۀ اردوغان: پوتین از اسد ناامید شده است

ایسنا نوشت:


رئیس جمهوری ترکیه مدعی شد، همتای روس‌اش مواضع‌اش را در مقابل بحران سوریه تغییر داده و اکنون نسبت به آینده دمشق بدون بشار اسد، "مثبت‌تر" است.

به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سفر خود به اندونزی در جمع خبرنگاران گفت: پس از دیدار حضوری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در باکو و تماس تلفنی بعد از آن به نظرم پوتین نسبت به شرایط و آینده سوریه "مثبت‌تر" شده است.

اردوغان ادامه داد: او دیگر مواضع ابتدایی را ندارد و بر حمایت خود از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تاکید نمی‌کند. در حقیقت من معتقدم که پوتین احتمالا از اسد ناامید شده است و در مسیر بسیار مثبت‌تری قرار دارد.

ترکیه و روسیه به عنوان دو کشور همسایه در دریای سیاه که روابط اقتصادی عمیقی با یکدیگر دارند، در قبال مساله و بحران سوریه رویکردهای بسیار متفاوتی دارند.

آنکارا به دنبال سقوط دولت دمشق است در حالی که مسکو یکی از حامیان سفت و سخت دولت اسد محسوب می‌شود.

این در حالی است که ترکیه اخیرا عملیاتی را علیه گروه تروریستی داعش در سوریه و شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در عراق و داخل ترکیه آغاز کرده است.

این کشور همچنین توافق خود با آمریکا برای استفاده نیروهای ائتلاف از پایگاه هوایی اینجرلیک را اعلام کرده است.

اردوغان در ادامه اظهاراتش عنوان کرد، عربستان، قطر، فرانسه و انگلیس ممکن است در عملیات دولت این کشور علیه داعش شرکت کنند.

وی در این باره گفت: متحدان ما و کشورهای مرتبط از این عملیات مطلع هستند.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: اقدامات لازم برای مقابله با داعش و انجام عملیات‌های انجام شده و ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره "روابط خوب واشنگتن با حزب اتحاد دموکراتیک" که نیروهایش در شمال سوریه علیه داعش می‌جنگند (کردهای شمال سوریه)، اظهار کرد: آمریکا می‌داند که مواضع ترکیه اجازه نخواهد داد تا هیچ گروه تروریستی در شمال سوریه فعالیت کند. در زمان درگیری‌ها با داعش در کوبانی، من طی تماسی با رئیس جمهوری آمریکا نسبت به ارسال سلاح به این منطقه هشدار دادم.

اردوغان ادامه داد: من تاکید کردم که با کمک مخالفان سوری و پیشمرگ‌ها می‌توان از سقوط کوبانی جلوگیری کرد. من گفتم سلاح‌هایی که به این منطقه ارسال می‌شوند ممکن است به دست نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک یا داعش بیفتد.

نخست وزیر سابق ترکیه سپس با اشاره به تشابهات حزب اتحاد دموکراتیک با پ.ک.ک گفت: من به اوباما گفتم که حزب اتحاد دموکراتیک عناصری مانند حزب پ.ک.ک دارد در حالی که ساختارش با آن متفاوت است. اما آنها نمی‌خواستند متوجه شوند و همان شب به آن منطقه سلاح ارسال کردند. زمان اما ثابت کرد که حرف ما درست بود.

اردوغان در ادامه به گزارش‌های متعددی اشاره کرد که ادعا می‌کنند حزب اتحاد دموکراتیک به دنبال پیوستن به نیروهای دولت اسد در جنگ مقابل داعش هستند.

رئیس جمهوری ترکیه در این باره اظهار کرد: به عنوان یک نیروی ائتلافی، ما درباره این موضوع گفت‌وگو و آن را ارزیابی کرده و براساس آن نقشه راه خود را ترسیم می‌کنیم.

52261

کد N908857

وبگردی