آفتاب

تظاهرات ضد طالبان در کابل/" طالبان و سران باقیمانده این گروه باید محاکمه شوند"

تظاهرات ضد طالبان در کابل/" طالبان و سران باقیمانده این گروه باید محاکمه شوند"

ده‌ها تن با تظاهرات علیه طالبان و ملا عمر، رهبر پیشین این گروه در کابل خواستار محاکمه رهبران این گروه به جرم کشتار مردم بی گناه شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از بخدی نیوز، معترضان که بیشتر شان هواداران حزب همبستگی افغانستان بودند، طالبان و سران این گروه را بازیچه دست آمریکا و پاکستان خواندند که به فرمان این دو کشور در افغانستان دست به جنایت و کشتار مردم می‌زنند.

این اعتراض درست یک روز پس از آن برگزار شد که شماری از اعضای شورای عالی صلح، یک حزب سیاسی و چند تشکل اجتماعی در کابل برای مرگ ملا عمر، مراسم سوگواری برگزار کردند.

در این مراسم که شماری از اعضای پیشین گروه طالبان از جمله رییس اداره امر به معرف و نهی از منکر طالبان در زمان حاکمیت این گروه در افغانستان حضور داشتند، مرگ ملا عمر را ضایعه خوانده و برای وی دعا کردند.

راهپیمایان با حمل پلاکارد‌هایی که روی آن شعارهایی برضد طالبان و ملا عمر در دست داشتند، ملا عمر را جنایتکار خوانده و اعلام کردند که باید رهبران دیگر این گروه که در حال حاضر زنده هستند، دادخواهی و محاکمه شوند.

بر روی یکی از این پلا کاردها نوشته شده بود: "تنها به خاطر نابودی صلصال و شهمامه، ملا عمر و شرکای جرمی اش، هزار بار باید محاکمه شوند."

انها طالبان را مزدور، جاهل و افراد بی اراده خواندند و تصاویری از حوادث دهه 70 که در زمان حاکمیت رژیم طالبان رخ داده بود را نیز با خود حمل می کردند.

معترضان صحنه کشتن زرمینه در چمن حضوری را بازسازی کردند، این حادثه یکی از مشهورترین قتل های است که طالبان در زمان حاکمیت شان در افغانستان در ملاءعام انجام دادند.

تظاهرات ضدطالبان در کابل

معترضان از سیاست‌های دولت نیز در برابر گروه طالبان انتقاد کردند و از دولت خواستند که گفتگوهای صلح با این گروه را متوقف کند.

آنها مذاکرات صلح با طالبان را خیانت به مردم افغانستان خواندند.

این راهپیمایی درحالی برگزار شد که گروه طالبان پس از تایید مرگ ملا عمر از هواداران این گروه خواست که در جریان سه روز، برای او مراسم فاتحه و ختم قرآن برگزار کنند، این گروه از قول خانواده ملا عمر گفته، اگر در زمان رهبری ملا عمر حق کسی تلف شده باشد، او را مورد عفو و بخشش خود قرار دهد.

گروه طالبان به رهبری ملا عمر در 14 سال گذشته و همچنان در زمان جنگ با گروه‌های مجاهدین، به کشتار هزاران نفر بیگناه و غیرنظامی متهم شده است.

طالبان در سال ۱۹۹۸ زمانیکه وارد شهر مزار شریف شدند، حدود ۲ هزار نفر که بیشرشان غیرنظامی بودند را کشتند، افراد این گروه پس از آنکه بر بامیان مسلط شدند، در مناطق یکه ولنگ به قتل عام پرداخته، خانه ها و محصولات کشاورزی مردم را آتش زدند.

دیده بان حقوق بشر در آن زمان گزارش داد که تنها در یک مورد در بامیان، بیش از ۲۰۰ نفر غیرنظامی از سوی طالبان کشته شدند.

به گزارش این سازمان، بیش از ۱۵۰۰ هزاره که شامل مرد، زن و کودک بودند هنگامیکه می خواستند به پاکستان و ایران فرار کنند، توسط طالبان در ولایت زابل در منطقه کندی پشت تیر باران شدند.

تظاهرات ضدطالبان در کابل

انتهای پیام

کد N908840

وبگردی